تامین مالی ارتباط صنعت و دانشگاه

0

مهم‌ترین آن، تامین نیازها و منابع مالی و ارتباط دانشگاه و صنعت، موضوع پسادکترای صنعتی و اختصاص 4 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها برای اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل بود بدین‌صورت که آنها بتوانند در صنایع و کارخانه‌ها مشغول به‌کار شوند و 50 درصد از حقوق آنها تا یک سال توسط دولت پرداخت شود. البته وی در پاسخ به سوال «کسب‌وکار» درباره راهکار اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی که رشته تحصیلی‌شان چندان ارتباطی با صنایع و کارخانه ندارد، به برنامه یا اقدامی اشاره نکرد و آن را به مسئولان دیگر و کسانی که در این زمینه مسئول هستند، ارجاع داد. علی‌اصغر توفیق، معاون آموزش و پژوهش و فناوری در پاسخ این سوال که رشته‌های علوم انسانی چگونه می‌توانند در صنایع و کارخانه‌ها جذب شده یا جذب و اشتغال آنها چگونه باید باشد؟ به «کسب‌وکار» گفت: متاسفانه قادر به پاسخگویی به این سوال نیستم. البته اگر خود کارشناسان و متخصصان این حوزه در این زمینه برنامه‌ای داشته باشند ما از آنها استقبال می‌کنیم اما اینکه بگویم در حوزه صنعت، معدن و تجارت اقدام خاصی برای آنها صورت گرفته یا خواهد گرفت، هنوز چیزی مطرح نشده است.

4 هزار میلیارد تومان برای اشتغال فارغ‌التحصیلان

معاون آموزش و پژوهش و فناوری گفت: در دانشگاه‌های علمی_کاربردی برخی رشته‌ها را مثل تاریخ، برای نگارش تاریخچه دانشگاه به‌کار گرفتیم اما اگر به‌طور کلی بخواهم بگویم، بهتر است که خود کسانی که در حوزه علوم انسانی مشغول به‌کارند، توصیه‌ای برای ما در زمینه اشتغالزایی این رشته‌ها داشته باشند. 

علی‌اصغر توفیق در ابتدای نشست خبری دیروز که در جمع خبرنگاران درباره پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت سالیان سال است که مطرح شده و من نیز هم‌صدا و موافق با آن و مطلع از اثرات منفی و مثبت آن هستم اما این بحث نیازمند ادبیات جدیدی است. در سنوات گذشته هم دفاتری به اسم دفتر ارتباط دانشگاه و صنعت هم در خود دانشگاه و هم در صنعت وجود داشت. برای کمک به برقراری ارتباط میان این دو باید نیازهای این دو و اهداف آنها را بشناسیم و براساس منافع مشترک این دو زمینه شراکت آنها با یک اهداف مشخص را فراهم کنیم. در شرایط کنونی که هم دانشگاه و هم صنعت به بلوغ نسبی رسیده‌اند، اگر دست‌به‌دست هم دهند، راحت‌تر خواهند توانست به اهداف خود دست پیدا کنند.

این مقام مسئول توضیح داد: برای عملیاتی شدن این نگاه اشتراکی به صنعت و دانشگاه، باید ابزارهای آن را تهیه کرد. مثلا در نمایشگاه‌هایی که در هفته پژوهش برگزار می‌شد، تنها دانشگاه شرکت داشت اما در نمایشگاه امسال از صنعت خواستیم در این نمایشگاه‌ها شرکت کند که دو نتیجه دربر دارد؛ اول معرفی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های علمی صنایع و دوم بیان نیازمندی‌های آنها که در پیوند این دو بسیار موثر خواهد افتاد.

علی‌اصغر توفیق با اشاره به عملیاتی نشدن برخی قوانین، بیان کرد: باید آورده‌های دانشگاه و صنعت، نیازها و منابع مالی آنها را درنظر بگیریم مثلا چند بند قانونی در قانون رفع موانع تولید وجود دارد که می‌تواند در تامین این منابع کمک‌بخش باشد؛ اول قانونی که کلیه واحدهای تولیدی با بیش از 500 میلیون تومان را وادار می‌کند به اینکه 10 درصد از مالیات خود را نه به دولت بلکه به شرکای خود بدهند و دوم قانونی است که می‌گوید کلیه معادن کشور می‌توانند 10 درصد از حقوق دولتی را در امر استخراج، فرآوری و… در اختیار شریک خود یعنی دانشگاه قرار دهند. در ماده دیگر این قانون نیز آمده است که اگر هر واحد تولیدی کار تحقیقاتی کند و فعالیت پژوهشی او منجر به یک امتیاز شود، دولت 50 درصد از هزینه آن را به او می‌دهد که این اقدامات از زاویه دیگر درواقع کمک دولت برای رشد صنایع و معادن در کشور است. توفیق ادامه داد: قانون دیگر برای تامین منابع مالی این بخش‌ها، تشکیل صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری است که هم ضمانتنامه صادر می‌کنند و هم فعالیت‌های حمایتی و اعطای وام را انجام می‌دهند.

معاون آموزش و پژوهش و فناوری در ادامه گفت: کار دیگر ما کم کردن زمان فرصت مطالعاتی اساتید به خارج از کشور به یک سال و بردن آنها به سمت فعالیت در صنایع است. زمانی که یک استاد تحت عنوان فرصت مطالعاتی به خارج از کشور می‌رود، گرچه خود از ارتباطات و مبادلات علمی با دانشگاه‌های دیگر استفاده می‌کند اما عملا برای کشور فرصت مطالعاتی او سود چندانی ندارد اما اگر همین استاد اطلاعات و دانش خود را به‌صورت عملی در اختیار صنایع بگذارد، هم صنایع از دانش دانشگاهی استفاده می‌کنند و هم خود آن استاد به‌صورت عملی علم خود را به‌کار می‌گیرد.

وی گفت: ما برای ایجاد انگیزه این کار در اساتید، معادل حقوقی که می‌گیرند را در زمان کار در صنعت به آنها پرداخت خواهیم کرد.

توفیق گفت: طرح دیگر ما پسادکترای صنعتی است بدین‌صورت که فارغ‌التحصیلان دانشگاه را به‌صورت عملی وارد صنعت می‌کنیم که مشابه همان کاری است که دانشجویان پزشکی در دوران تحصیل موظف به انجام آن هستند، یعنی کار در بیمارستان و انجام خدمات پزشکی در بیمارستان‌ها تا درنهایت زمانی که فارغ‌التحصیل شدند، از پزشکی تجربه‌ای داشته باشند.

معاون آموزش و پژوهش و فناوری در پایان برای جذب فارغ‌التحصیلان بیکاری به طرح دیگری اشاره کرد و خطاب به خبرنگاران گفت: ما می‌خواهیم 4 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها برای اشتغال جوانان بیکار صرف کنیم. بدین‌صورت که زمانی که این فارغ‌التحصیلان را کارخانه‌ها و صنایع جذب کنند، ما 50 درصد از حقوق آنها را تا یک سال تقبل کنیم تا هم ترس کارخانه‌ها از جذب آنها به‌دلیل بی‌کفایتی یا عدم کارایی آنها از بین برود و هم اینکه به مرور زمینه اشتغال این فارغ‌التحصیلان فراهم شود.

Leave A Reply