دبیر کل اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌: همه چیز را به بهانه سرمایه‌گذار خارجی به هم ریخته‌اند

0

رضازاده دبیرکل اتحادیه سراسری صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دبیر همایشی با عنوان بررسی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در پسابرجام گفت: توزیع نامناسب محصولات پتروشیمی، عدم ثبات قیمت مواد اولیه و صادرات، سلیقه‌ای عمل کردن در تعرفه‌گذاری محصولات همواره دلایل کاهش ظرفیت تولید در بخش پایین‌ دستی پتروشیمی بوده است.
رضازاده عنوان کرد: بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی همواره تکمیل کننده زنجیره تأمین بوده است. با توجه به مصوبه 93.4.12 ستاد هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر فروش ارز حاصل از معاملات پتروشیمی‌ها براساس نرخ ارز آزاد و خارج از اتاق مبادلاتی و نیز عرضه نامناسب محصولات پتروشیمی از سوی تولیدکنندگان بزرگ در بورس کالا در کنار کاهش تعرفه صادرات مواد ضایعاتی پلیمیری باعث شده تا زنجیره تولید در بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی با مخاطرات بسیاری مواجه باشد.
به گفته وی در سال 83 ظرفیت تولید داخلی صنایع دستی پتروشیمی بالغ بر یک میلیون 765 هزار تن بوده که این رقم در سال 93 به دو میلیون و 400 هزار تن رسیده است. این در حالی است که در سال 94 به دلیل شرایط فضای کسب کار این رقم با سیر نزولی مواجه شده است.
رضازاده گفت: پیش از این در حالی فروش مواد و محصولات پتروشیمی در خارج از بورس مدیریت می‌شد که عده‌ای با خریداری این محصولات و مدیریت مجدد آن دوباره به صنایع بالادستی عرضه می‌کردند، اما با مصوبه هیأت دولت و تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها این مواد در بورس عرضه و به تبع آن تولید در بخش صنایع پایین‌دستی کشور با رشد 50 درصدی مواجه شد. این موضوع نشان‌دهنده شفافیت و خاصیت بورس و اهمیت توزیع و خرید محصول در این بازار در دسترس است.
این مقام مسئول با اشاره به سیاست‌های دولت سازندگی مبنی بر وعده ایجاد کارخانجات تولید مواد پلیمیری و تخصیص محصولات آن به فعالان صنایع دستی به پتروشیمی با تخفیف 75 درصدی عنوان کرد: اعلام این وعده از زمان هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت کشور باعث شد تا فعالان صنعت پتروشیمی اقدام به ایجاد ظرفیت 16 میلیون تنی در کشور کنند.
وی ادامه داد: این در حالی بود که پس از واگذاری شرکت‌های پتروشیمی به بخش خصوصی به یکباره عنوان شد که این شرکت‌ها علاقه‌ای به عرضه محصولات خود در بورس کالا ندارند. در عین حال عنوان شد که در ازای صادرات مواد پتروشیمی از سوی صنایع بالادستی، ارز حاصل از آن را در بازار آزاد به فروش رساند. چنین تصمیم‌هایی باعث شده تا شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا مجاب نباشند و به این ترتیب وضعیت کلی صنعت پتروشیمی در بخش پایین‌دستی را برهم زنند.
رضازاده با بیان اینکه صنایع داخلی کشور هم‌اکنون از بابت نداشتن سرمایه در گردش و نیز ایجاد ظرفیت‌های 16 میلیون تنی بلااستفاده از مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، عنوان کرد نباید به اسم ورود سرمایه‌گذار خارجی و بستن قرارداد با آنها صنایع داخلی را به نابودی کشاند باید قبول کرد که در دوران رکود موضوع نرخ سود بانکی و مالیات با توسعه صنعت در تناقض بوده و باید دولت با به کارگیری همه ظرفیت‌ها به حمایت از صنایع داخلی که توان جبران ظرفیت‌های بلااستفاده را دارد کمک کند.

Leave A Reply