آخرین وضعیت ۱۰۰ شرکت برتر اقتصاد ایران

0

محمدعلی محمدی در هجدهمین همایش رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران با تاکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی جامعه لوکوموتیو اقتصاد جامعه هستند و زنجیر از فعالیت‌ها را به دنبال دارند، گفت: در این بین نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط بسیار پررنگ است .
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران با اشاره به اینکه ۱۰۰ شرکت برتر انتخابی از میان ۵۰۰ شرکت برتر کشور انتخاب شده‌اند، افزود: ملاک برای نتخاب شرکت‌های برتر بر اساس ۲۸شاخص بوده که شاخص فروش، مبنای اصلی و مهم آن را تشکیل می‌دهد.
وی، شفاف‌سازی فضای کسب و کار و اقتصاد کشور، میزان تاثیر سهم بنگاه‌های تولیدی در اقتصاد ملی، آرایش بنگاه‌های تولیدی در نظام اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی بین بنگاه‌های تولیدی و توسعه رقابت بین بنگاه‌های بزرگ برای اثبات شایستگی آنان را از جمله اهدافی ذکر کرد که طی سالهای متوالی دنبال می‌شود.
به گفته محمدی، این تعداد شرکت بر اساس بیشترین میزان فروش، ارزشیابی شده‌اند که باید از فروش ۲۰میلیارد تومان به بالا برخوردار باشند؛ این درحالی است که حدود ۸۵درصد فروش برای ۱۰۰ شرکت اول بوده و ۱۵ درصد مابقی نیز به ۴۰۰ شرکت اختصاص دارد، ضمن اینکه سهم این گروهها به سهم اشتغال آنها نیز نزدیک است؛ به طوری که ۷۱.۳ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین این شرکت‌ها ۸۴.۴ درصد موضوع صادرات را از آن خود کرده‌اند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه رتبه بندی ذینفعان بنگاه‌های اقتصادی را حائز اهمیت خواند و گفت: علاوه بر اینکه امکان مقایسه شرکت‌های مختلف را فراهم می آورد، ‌کمک به توسعه برندهای ملی و بین المللی و هدف گذاری برای رسیدن به رشد پایدار براساس رتبه بندی را میسر می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال ۹۱ نرخ رشد فروش اسمی ۵۰۰ شرکت ۳۲ درصد رشد فروش داشته است، افزود: اگر نرخ تورم را ۳۰.۵ در صد در نظر بگیریم، نرخ رشد واقعی ۱.۶ درصد است که این رقم در سال ۹۲ ، رشد ۴۷.۵ درصدی فروش را با نرخ تورم ۳۴.۷درصد و نرخ رشد واقعی ۱۲.۸ درصد رقم زده و در سال ۹۳ با ۱۹.۱۰ درصد رشد فروش با نرخ تورم ۱۵.۵ درصد و نرخ رشد واقعی ۳.۵ درصد همراه بوده است.
به گفته محمدی، کل صادرات غیرنفتی در سال ۹۳ بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار بوده که صادرات ۵۰۰ شرکت در این سال بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس، هر اندازه سازمان‌های بزرگ در کشور وجود داشته باشد به همان اندازه می‌توان سهم بیشتری را در اقتصاد از آن خود کنیم.
وی افزود: آمارها و جداول تهیه شده این سازمان می‌تواند برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور دستیابی به اطلاعات صنعتی و شناسایی اولویت‌ها سودمند بوده و همچنین پژوهشگران اقتصادی و اجتماعی، مدرسان و اساتید دانشگاه‌ها و در یک جمله برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور می توانند از این اطلاعات بهره مند شوند.
همچنین دراین همایش «مجید درویش»، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر نیز از میان ۲۹ گروه صنعتی به پنج گروه اول اشاره کرد و گفت: بانک‌ها و موسسات اعتباری، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، وسایل نقلیه و قطعات خودرو و فلزات اساسی تقسیم می‌شود که سهم آنها از فروش به ترتیب برای بانک‌ها و موسسات اعتباری ۲۶ درصد، گروه‌فرآورده‌های نفتی ۱۶ درصد، پتروشیمی ۱۲ درصد، فلزات اساسی ۵ درصد، وسایل نقلیه و قطعات خودرو ۵ درصد است.
وی گفت: نتایج رتبه‌بندی سال ۹۴ که نمایانگر قدرتمندی گروه‌های صنعتی در رشته‌های کسب و کار و اقتصاد کشور هستند، برای سیاست‌گذاران اقتصادی و دستگاه‌های حاکمیتی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.
درویش اضافه کرد: ۵۰۰ شرکت برتر انتخاب شده از حیث شاخص صادرات و ارزآوری سه گروه اول شامل پتروشیمی ۴۸ درصد، گروه فرآورده‌های نفتی ۱۲ درصد و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی ۱۰ درصد سهم را اذعان خود کرده‌اند.

Leave A Reply