سفیر ایران در مسکو: روسیه ۲.۲ میلیارد دلار خط اعتباری در اختیار ایران قرار می‌دهد

0

به گزارش پایگاه خبری تاس، مهدی سنائی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت، ایران و روسیه در جریان سفر اخیر هیئت ایرانی به مسکو، اسنادی را برای گشایش یک خط اعتباری 2.2 میلیارد دلاری به امضا رسانده اند.

وی گفت: «اسناد تامین مالی 2 قرارداد در زمینه ساخت ایستگاه های حرارتی و یک خط ریلی به ارزش 2.2 میلیارد دلار پاراف شده است.»

در نوامبر 2015، پس از گفت و گوها بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رهبر معظم ایران آیت الله خامنه ای و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، قصد دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری دو جانبه اعلام شد. پوتین پس از این سفر قصد خود برای اختصاص 5 میلیارد دلار وام صادرات عمومی برای تامین مالی پروژه های مشترک را اعلام کرد. در جریان سفر پوتین به تهران، ایران و روسیه همچنین توافق کردند که وامی برای تامین مالی ساخت یک خط ریلی و ایستگاه های حرارتی در ایران اختصاص یابد.

به گفته این دیپلمات ایرانی، تهران در حال برنامه ریزی برای آغاز ساخت نیروگاه اتمی بوشهر 2 در ماه مارس است.

«ایران برای سرمایه گذاری های خارجی باز است، اما روسیه به ویژه با توجه به تجربه روس ها در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، دارای اولویت در بازار ایران هستند… ساخت این نیروگاه قرار است در ماه مارس آغاز شود.»

در نوامبر 2014، ایران و روسیه در مسکو بسته ای از موافقتنامه ها را به امضا رساندند که شامل ساخت 8 نیروگاه اتمی در ایران از جمله نیروگاه بوشهر 2 بود.
هزینه این پروژه بیش از 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

سفیر ایران در مسکو همچنین خاطر نشان کرد که ایران آماده امضای موافقتنامه هایی در زمینه تعرفه های صادراتی با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در نزدیک ترین زمان ممکن است.

«ایران پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی، پتروشیمی، گاز، کشاورزی، ساخت و ساز و سایر بخش ها دارد… همه شرایط برای ارتقاء سطح همکاری های ایران و روسیه مهیاست و اقتصاد دو کشور مکمل هم هستند.»

سنایی افزود: «ما امیدواریم در سال 2016 موافقتنامه ای را با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در زمینه کاهش تعرفه های صادراتی در زمینه کالاهایی که از کشورهای عضو این اتحادیه به ایران صادر می شود و برعکس امضا کنیم.»

Leave A Reply