فعال‌سازی بازارهای صادراتی پتروشیمی

0

بر این اساس هم‌زمان با توافق اولیه وین، اقداماتی برای فعال‌سازی دفاتر تجارت محصولات پتروشیمی در آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه و اروپا آغاز شده که نتیجه این اقدامات را می‌توان این روزها با فعال‌سازی دفاتر ایران در جنوب شرق آسیا مشاهده کرد.
سامسونگ و ال.‌جی مشتری سنتی پتروشیمی ایران
 شرکت‌های سامسونگ و ال‌.جی از مشتریان سنتی محصولات پتروشیمی و گاز مایع صنایع پتروشیمی ایران به شمار می‌روند و حتی نخستین محموله میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی به شرکت «انوها توتال پتروچمیکالز» کره جنوبی فروخته شده است. رابطه تجاری بین ایران و کره‌جنوبی در زمان تحریم کاهش یافت اما بعد از برجام این رابطه در حال بازسازی است و کره ای‌ها هم به اندازه ما برای تجارت دوجانبه مشتاق هستند. در تازه‌ترین تحول یک مقام مسئول از برنامه‌ریزی برای بازگشایی و از سرگیری فعالیت دفتر پتروشیمی ایران در سئول کره جنوبی تا چند هفته آینده خبر داد. به گفته وی، ایران و کره جنوبی هفته جاری برای افزایش دو برابری حجم فروش و صادرات نفت خام به توافق رسیدند که هم‌زمان با این توافق نفتی، قرار است تا چند هفته آینده دفتر تجاری صنعت پتروشیمی ایران در سئول کره جنوبی بازگشایی شود.
کره جنوبی، خریدار و واسطه محصولات پلیمری ایران
 مهدی شریفی نیک‌نفس، مدیرعامل بازرگانی پتروشیمی با اشاره به لغو تحریم‌های مالی و بانکی بین ایران و کره جنوبی، گفت: کره‌جنوبی خریدار محصولات پلیمری ایران است اما از آنجا که می‌تواند نقش واسط فروش محصولات پلیمری ایران به چین را بازی کند تبادلات این محصولات با کره برای حفظ بازار ایران در چین با احتیاط انجام می‌شود. این مقام مسئول افزود: فعال کردن این دفتر به افزایش صادرات محصولات ایران کمک خواهد کرد. همسو با افزایش حجم صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به کره جنوبی، جذب سرمایه‌گذاران، مشارکت در ساخت مجتمع‌های جدید پتروشیمیایی و انتقال دانش و تکنولوژی از مهم‌ترین اهداف تهران و سئول برای توسعه همکاری‌های دو جانبه در دوران پسا تحریم در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به شمار می‌رود.
دفاتر صادراتی به دنبال بازاریابی علمی محصولات پتروشیمی ایران
 احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی بعد از تحریم نقش مهمی در اقتصاد ایران خواهد داشت به «کسب‌وکار» می‌گوید: کاهش قیمت نفت ضمن کاهش درآمدهای نفتی کشور تا حدودی بر بازار محصولات پتروشیمی هم اثر گذاشته و بازار را رقابتی‌تر کرده است اما با وجود محدودیت‌های تحریمی که قبل از برجام به ما تحمیل شده بود محصولات پلیمری و پتروشیمیایی ایران به کشورهای آفریقایی، شرق و جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و مرکزی، ترکیه و آمریکا جنوبی صادر می‌شود و اکنون که تحریم برطرف شده امیدواریم بازار محصولات ما در این کشورها توسعه بیشتری پیدا کند. مهدوی با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها در کنار افزایش صادرات به کشورهای آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه و اروپا امکان خرید و انتقال دانش فنی، گواهینامه، تکنولوژی و بازگشایی خطوط اعتباری فاینانس نیز وجود خواهد داشت، افزود: دفاتر منطقه‌ای پتروشیمی ایران در کشورهای هدف صادرات که در آینده نزدیک یکی از مهم‌ترین آنها در سئول بازگشایی می‌شود، می‌توانند نقش عمده‌ای در گشایش بازارها و افزایش سهم بازار محصولات پتروشیمی ایران در آن کشورها ایفا کنند. وظیفه مهم این دفاتر این است که تعامل مناسبی با شرکت‌ها و بخش خصوصی فعال در صنعت پتروشیمی برقرار کنند و قسمتی از مسئولیت بازاریابی علمی و مدرن محصولات فرآورده‌های پتروشیمی ما را به انجام برسانند. یکی از چالش‌های ما در بازارهای صادراتی، بازاریابی اصولی و علمی است که تاکنون در این مورد غفلت کرده‌ایم و محصولات صادراتی ما بیشتر با تلاش‌های بخش خصوصی و بدون پشتوانه کارشناسی لازم انجام شده است اما امیدواریم در دوره جدید با کمک دفاتری که در قلب بازارهای هدف راه‌اندازی می‌کنیم این نقیصه را برطرف کنیم.

Leave A Reply