دولت یا صنعت چرم قهر کرده است!

0

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، با توجه به اینکه صنعت چرم ارزش افزوده و اشتغالزایی بسیار زیادی دارد در این زمینه بد نیست ابتدا از خود بپرسیم هم اکنون صنعت چرم  ایران دارای چه جایگاهی است؟ آیا می توانیم به جایگاه مناسبی در سطح بین المللی  دست یابیم؟
صنعت چرم در دنیا به دلیل اشتغال، ارزش افزوده، صادرات، سرمایه گذاری و غیره دارای جایگاه مناسبی است متاسفانه این صنعت در ایران به دلیل چالش ها و معضلات فراوان از قافله رشد و شکوفایی عقب مانده است.
واقعیت تلخ عقب ماندگی صنعت چرم کشور در اثر عواملی همچون عدم حمایت های جدی دولت، کمبود نقدینگی، نبود کارگران ماهر، بی توجهی به بحث آموزش، عدم نوسازی تجهیزات و ماشین آلات کارخانجات و … بوده است.
«شادی مهر» کارشناس صنعت  چرم در این زمینه عنوان  می کند که  تاکنون دولت حتی یک ریال در این صنعت هزینه نکرده است این در حالیکه صنعت چرم پایه و اساس تولید انواع محصولات با ارزش از قبیل کفش، لباس، دستکش،کیف، محصولات چرمی، مبل، وسائل ماشین و  غیره است.
این کارشناس به روز نبودن قوانین بیمه ایی را از دیگر  معضلات تمامی صنایع به ویژه صنعت چرم دانسته و می افزاید:  قوانین بیمه ایی کشور متعلق به 30 سال پیش است و امروزه کارایی چندانی ندارد . برای مثال به دلیل همین عدم کارایی در حال حاضر  53.7 درصد اصناف کشور تک نفر کار می کنند و جرات جذب کارگر را ندارند بنابراین بازنگری  قوانین، چشم انداز روشنی را حوزه کار و تولید برای کشور ترسیم خواهد کرد از اینرو می طلبد دولت در این زمینه توجهی جدی داشته باشد.
«سید جواد حسینی خواه » از  انجمن صنایع چرم ایران نیز  ضمن طرح سئوالی مبنی بر اینکه دولت برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر  در صنعت چرم چه برنامه ای دارد، می گوید: متاسفانه طی سالیان گذشته صنعت چرم شاهد هیچ گونه تغییر و تحولی نبوده است.
هنگامی که وضعیت صنعت چرم دنیا را مورد مطالعه قرار می دهیم به این مطلب می رسیم که صنعت مزبور از جایگاه و موقعیت مناسبی در بین کشورها برخوردار است.
برای مثال از کشورهای صاحب نام در صنعت چرم می توان به  ترکیه و ایتالیا  اشاره کرد  با این توصیف اکنون این پرسش درذهن ایجاد می شودکه چرا صنعت چرم ایران با داشتن قدمتی طولانی و ظرفیت مناسب از قافله پیشرو و صاحب نام بودن عقب مانده است  ؟ ایران امروز در کجای صنعت چرم دنیا قرار دارد؟ آیا نباید سند راه داشته باشیم؟ آیا نباید هدفگذاری لازم  و نقشه راه برای دستیابی به قله های پیشرفت و ترقی تدوین کرد؟ حال آنچه که باید بدانیم این است که ایران می تواند در صنعت چرم صاحب نام باشد مشروط به اینکه مشکلات صنعت مزبور با تدبیر مسئولان یکی پس از دیگری رفع و افق روشنی برای آینده این صنعت ترسیم شود.
حال با این وصف در اینجا نیاز به تکرار این واقعیت است که در فضای صنعت کشور آزمون و خطا خیلی زیاد است، در صنعت و فضای خصوصی سازی قید زمان بسیارمهم وخیلی نمی توان امور را به فردا موکول کرد.
متاسفانه هنوز در آزمون و خطای قوانین هستیم ، هنوز نتوانسته ایم مسیر مشخصی را در این زمینه تعریف و تبیین  کنیم.
این در حالی است که نباید فراموش کنیم تولید امروز در اقتصاد نقش بارزی دارد  و دولتمردان باید به این نکته مهم توجهی جدی داشته باشد  متاسفانه با وجود مشکلات متعدد چرخ تولید صنعت چرم کشور  تند نمی چرخد بنابراین می طلبد  مسئولان به مقوله «مدیریت زنجیره تامین تولید در صنعت چرم » عنایت ویژه ای داشته باشند.
«عباس حاجی ابرهیمی » در زمینه مدیریت زنجیره تامین می گویدکه این زنجیره در اثر اقدامات و فعالیت های  سازمان یافته و برقراری ارتباط صحیح و کاملا یکپارچه بین حلقه های زنجیره موجب بهره وری عملکرد سازمان ها  و شرکت های پروژه محور می شود.
به بیان ساده تر می توان گفت که زنجیره تامین باعث بهبود راندمان کار و چابکی سیستم ها منجر خواهد شد.
اما آنچه هم اکنون باید بر آن تاکید کنیم این است که صنعت  چرم برای افزایش توان رقابتی خود باید تلاش  کند تا با استاندارد سازی و بهبود فرآیند ها ی داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر  و هزینه کمتر  تولید نمایند.
برای ادامه حضور در بازار  ضمن بهبود فرآیندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانایی های واحدهای تولیدی ، تامین کنندگان نیز باید  مواد اولیه با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند  و توزیع کنندگان محصولات نیز بایستی ارتباط نزدیک با سیاست های  توسعه بازار تولید داشته باشند.
جان کلام اینکه صنعت چرم فرصتی ذیقیمت برای توسعه سرمایه گذاری، اشتغال، رشد اقتصادی و رونق کسب و کار ، صادرات و … در کشور است آنچه شواهد نشان می دهد این است که صنعت مزبور مورد بی مهری قرار گرفته و هم اکنون با مشکلات زیادی همچون کمبود نقدینگی، نبود کارگران ماهر، عدم حمایت جدی دولت، عدم تجهیز کارخانجات به سیستم های نوین و  ماشین آلات به روز ، وجود تعرفه های بالای گمرکی برای واردات مواد شیمیایی و … دست و پنجه نرم  می کند .
با توجه به اینکه کشور امروز با بحران بیکاری  و معیشت مواجه است آیا وقت رسیدگی اورژانسی به صنایع اشتغالزای کشور  مانند صنعت چرم فرا نرسیده است؟  دولتمردانی که این روزها در انتظار معجزه برجام هستند این جوانان جویای کار هستند که از یکدیگر می پرسند  وعده های خوش دکتر «حسن روحانی»  رئیس کابینه تدبیر و امید برای اشتغال، معیشت و … چه شد؟

Leave A Reply