استخراج نقشه راه فناوری در سال 95

0

انجام پروژه‌های پژوهشی- کاربردی برای بخش‌های مختلف وزارتخانه، توسعه فناوری‌های بومی‌ و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته، رصد فناوری و آینده‌نگری و کمک به تدوین برنامه‌های بخشی و ملی و توسعه و ترویج دانش و ارتقای سرمایه‌های انسانی بخش فاوا ماموریت‌هایی است که در هر یک، اقدامات مختلفی را به انجام رسانده و کارهایی را نیز شروع کرده‌ایم.مهم‌ترین انتظار، کمک به آینده نگری و تدوین برنامه‌های این بخش است. برای کسب دانش مورد نیاز جهت تدوین برنامه‌های بخش، اقدام به انجام پژوهش‌های بنیادی به عنوان مهم‌ترین اقدمات سال 94 کردیم.
تصویب چهار طرح کلان در حوزه توسعه فناوری‌های بومی‌ و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در شورای فنی وزارتخانه در دستور کار بود و اجرای طرح جویشگر بومی از سال گذشته شروع شد و شرایط را برای توسعه محصولات و خدمات در کنار جویشگرهای بومی متنی اولیه با کمک بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرد.
در این خصوص با ارائه فراخوانی بازیگران مختلف این عرصه شناسایی و عملا مسیر برنامه‌ها با حمایت وزارتخانه دنبال شد. به ویژه دستاوردهای حاصله در سایت دیدرس قرار گرفت و این شفافیت کمک کرد تا مسیر با اعتماد بیشتری دنبال شود.
همچنین طرح توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دستور کار است. فضای کشور در حوزه تایید نمونه باید به شکلی باشد که فناوری‌ها قبل از ورود از نظر کارایی، امنیت و زیست محیطی مورد ارزیابی واقع شوند و پس از تایید فنی سازمان تنظیم مقررات اطمینان نسبت به رعایت معیارهای مورد نظر از نظر کارایی داشته باشد. از این رو، با کمک وزارتخانه، آزمایشگاه تخصصی تجهیز شده است.
شروع به کار در زمینه فناوری های مرتبط با اینترنت چیزها، رایانش ابری و سکوهای نرم افزاری بومی، رصد و پایش نسل پنجم شبکه موبایل، رصد و پایش فناوری‌های داده‌های عظیم، نیز در دستور کار است. در داخل این طرح‌ها زیر پروژه‌های مختلفی تعریف شده که به ما در جهت استخراج نقشه راه فناوری و طرح کلان اجرایی کمک می‌کنند.
چرخش طرح‌های پژوهشگاه از پروژه‌های مستقل و موضوع محور به طرح‌های کلان ملی نیز تاکید شده است. بررسی‌های کارشناسانه و آینده پژوهانه نشان می‌دهد که در فناوری‌های آتی باید سرمایه‌گذاری برای پذیرش فرهنگی، علمی و جهت دهی پژوهش‌های کشور انجام داد.
در زمینه توسعه و ترویج دانش و ارتقای سرمایه‌های انسانی بخش فاوا سه فعالیت در قالب تربیت منابع انسانی متخصص در قالب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برگزاری همایش، سمینار و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت عمده
 انجام شده است.
پروژه‌های مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 94 در حال انجام است و از مهم‌ترین این پروژه‌ها، به پروژه رایانش ابری اشاره شده است. از طریق یک درگاه پیاده‌سازی شده، توسعه دانش زیرساخت ابری با توزیع شدگی جغرافیایی و ملاحظات خاص کارایی امنیت و تهیه صورتحساب را به انجام رساندیم.
تدوین راهبردهای شبکه آتی سوییچ برای کشور و نظارت بر نحوه تخصیص پهنای باند شبکه انتقال داده در شبکه زیرساخت نیز دنبال شده است.
در همکاری با سازمان تنظیم مقررات هم امکان سنجی ورود اپراتور چهارم را به انجام رساندیم. همچنین مقررات‌گذاری IPTV-CDN- OTT- و سامانه‌های مورد نیاز آن را بر مبنای درخواست‌های تخصصی داشتیم.
تعیین سطوح دسترسی مجاز استخراج شاخص‌های کیفیت و پشتیبانی سرویس‌های ICT و تعیین شاخص‌ها و پشتیبانی داشبورد مدیریتی تنظیم مقررات، شرح خدمات و طراحی و مدل سامانه‌های هوشمند نظارتی در شبکه اپراتورهای سیار و امکان سنجی پیاده‌سازی مدل سامانه‌های هوشمند در شبکه اپراتورهای ثابت از دیگر بخش‌های همکاری پژوهشگاه ICT با سازمان تنظیم مقررات است.
آزادسازی محصولات قابل عرضه عمومی پژوهشگاه برای شرکت‌های دانش بنیان که می‌تواند به عنوان یک زیرساخت تولید محصولات به کار ‌رود نیز دنبال می‌شود. به عنوان مثال موتور ترجمه ترجمان را به صورت باز برای استفاده قرار دادیم.
تمام فعالیت‌های پژوهشگاه مبتنی بر برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم پژوهشگاه است و امید داریم با همت عمومی پژوهشگران پژوهشگاه بهره‌برداری بومی و بومی‌سازی محصولات راهبردی فاوا به عنوان ماموریت کلیدی در کشور به نتیجه برسد.

Leave A Reply