حضور خوشه های فرش دستباف کشور در پاویون فرش ایران در آمریکا

0

به گزارش دبیرخانه خوشه‌های فرش دستباف کشور، علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ضمن تشکر از همراهی رییس مرکز ملی فرش ایران با خوشه های فرش دستباف گفت: اعتماد سازی در خوشه ها امری دشوار و مهم است که وظیفه آن بر عهده عاملین توسعه بوده و علاوه بر آن ارتقا توان مالی و هم افزایی بین ذینفعان و افزایش توان رقابتی از اهم فعالیت پروژه های توسعه خوشه ای است.

وی با اشاره به وجود 14 خوشه فرش دستباف در کشور و اهمیت آن افزود: انجام اقداماتی در جهت پررنگ کردن نقاط تمایز فرش ایرانی نسبت به سایر رقبا از جمله در زمینه فرش ارگانیک میتواند در اقبال مشتریان خارجی فرش ایرانی تاثیر به سزایی داشته باشد و علاوه بر آن حضور در بازارهای جهانی نیازمند برند سازی است.

یزدانی با اشاره به وجود دبیرخانه خوشه های فرش کشور در شیراز افزود: پراکنده کاری و حرکت های انفرادی مانع رشد خوشه ها بوده و ایجاد کنسرسیوم های صادراتی یکی از مهمترین اهداف خوشه ها است و سازمان نیز  از فعالیت های گروهی خوشه ها حمایت می نماید.

وی در پایان گفت: حمایت از خوشه های فرش دستباف در چارچوب سیاست های سازمان در دستور کار قرار دارد و از مرکز ملی فرش ایران خواست همچون گذشته با حمایت و همراهی خود با خوشه های فرش کشور موجبات رشد هرچه بیشتر آنها را فراهم آورد.

در این جلسه علی صداقت پور ضمن ارائه گزارشی از پروژه های توسعه خوشه ای در استان فارس گفت: خوشه فرش دستباف اردیبهشت 94 شروع به فعالیت نموده و با فعالیت های خود در یکسال گذشته، یکی از موفق ترین خوشه های استان و کشور میتواند باشد.

در ابتدای این نشست، محمد امین، دبیر خوشه های فرش دستباف کشور و عامل توسعه خوشه فرش دستباف فارس، با ارائه گزارشی از
پروژه های مشترک خوشه های فرش دستباف کشور گفت: استراتژی اصلی در خوشه های فرش احیا و توسعه بازار است که در راستای آن در سال 94 با حمایت معاونت صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، اعزام گروهی از ذینفعان و عاملین توسعه خوشه های فرش کشور به نمایشگاه دموتکس آلمان انجام شده است که با توجه به نتایج خوب آن در سال 95 نیز با حمایت سازمان نسبت به اخذ غرفه در این نمایشگاه اقدام خواهد شد. همچنین با توجه به اهمیت معرفی فرش دستباف به گردشگران خارجی، اولین ارائه برنامه هایی در زمینه گردشگری تخصصی فرش نیز در نمایشگاه گردشگری حلال ابوظبی 2015 انجام پذیرفت. علاوه بر آن در سال 95 برنامه اعزام ذینفعان خوشه های فرش به نمایشگاه های فرش امارات، چین و آلمان نیز در دستور کار دبیرخانه قرار دارد.

عامل توسعه خوشه فرش دستباف فارس در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مهمترین برنامه آینده حضور در بازار آمریکا است که با حمایت مالی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همراهی مرکز ملی فرش ایران، خوشه های فرش در پاویون ایران که توسط مرکز ملی فرش ایران در آمریکا برپا خواهد شد حضور خواهند یافت. همچنین در جهت ارائه فعالیت های پروژه های توسعه خوشه های فرش دستباف در ااستان های کشور، خوشه های فرش 14 استان با حمایت معاونت صنایع کوچک سازمان، در غالب دبیر خانه خوشه های فرش کشور در غرفه ای مشترک در بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف تهران حضور خواهند داشت.

امین در پایان ضمن تشکر از معاونت صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به دلیل حمایت از خوشه های فرش گفت: مشارکت خوشه های فرش دستباف کشور موجب هم افزایی و بهره وری بیشتر در پروژه ها شده است و همکاری عاملین توسعه استان های کشور در اجرای برنامه های مشترک نتیجه قابل توجهی را در بازدهی پروژه ها به همراه داشته است که جا دارد از همکاری تمامی عاملین توسعه دراستان های کشور قدردانی شود.

در این جلسه  حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران، سونیا پوریامین، مشاور رسانه ای وزیر، علی رضا جعفری، مدیر امور استان ها و مجلس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مجید عباسی، رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، سیّد محمود قیومی، مدیر توسعه صنعتی و بنگاه های شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، علی بلالی دهکردی، مشاور مدیرعامل و مدیر حوزه مدیریت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، نیز در خصوص فرش دستباف مطالبی را ارائه نمودند.

گفتنی است در حال حاضر خوشه های فرش دستباف در 14 استان فعال بوده و دبیرخانه خوشه های فرش کشور در سال 92 در قم آغاز به فعالیت نموده و در بهمن ماه 94 مسوولیت آن به شیراز محول گردیده است.

Leave A Reply