برگزاری اولین نشست مشترک خوشه‌های همسان طلا و جواهر کشور

0

اولین نشست مشترک خوشه‌های همسان طلا و جواهر کشور به میزبانی شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی تهران، این نشست با حضور جلودارزاده و طیبه سیاوشی منتخبان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، غلامرضا سلیمانی عضو هیأت مدیره و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، معاونان صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی و عاملین توسعه خوشه و شبکه فراگیر طلا و جواهر استان‌های اصفهان، یزد و خراسان رضوی در سالن اجتماعات شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران برگزار شد.
 رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی تهران در این نشست اظهار کرد: صنعت طلا و جواهر به لحاظ قیمتی بودن در نظر عامه مردم صنعت باارزش و سودآور تلقی می‌شود؛ درحالی که تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری در حوزه مالیات و بیمه و … دست به گریبان هستند.
 محمدرضا قاهری بدر با تأکید بر هم‌افزایی در بخش صنعت کشور افزود: صنعت امروزه در بخش نرم‌افزاری توسعه چشمگیری داشته، اما در ایران فقط به حوزه سخت‌افزاری توجه شده است. بنابراین نه فقط در صنعت طلا، بلکه در تمام صنعت، بخش نرم‌افزاری مغفول مانده است. بنابراین گردهمایی فعالان یک صنعت به‌عنوان طرح توسعه خوشه‌ای با نگاه منطقه‌ای می‌تواند در فراهم کردن ملزومات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن صنعت تأثیرگذار باشد.
 وی تصریح کرد: حمایت از صنایع کوچک نسبت به ادامه شهرک سازی‌ها در دوره جدیدی که در سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران آغاز شده است، در اولویت قرار دارد.
 معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز در این نشست گفت: یکی از مدل‌های هم‌افزایی توسعه و توزیع متوازن منطقه‌ای کسب و کارهای تولیدی، مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار است که در کشور بنا به ماده 80 برنامه پنجم با شناسایی 388 کسب و کار قابل توسعه از طریق مدل خوشه‌های کسب و کار، دنبال می‌شود.
 غلامرضا سلیمانی افزود: در حال حاضر 109 پروژه توسعه خوشه‌ای در سطح کشور آغاز، 65 مورد از آن‌ها به اتمام رسیده و بقیه درحال انجام است. همچنین ظرفیت‌سازی برای 750 نفر در سطح کشور از طریق آموزش مفاهیم توسعه خوشه‌های کسب و کار انجام شده است.
 وی اضافه کرد: مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار به‌عنوان یکی از موفق‌ترین مدل‌های توسعه متناسب با مزیت‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود که تمامی فعالیت‌ها، از مرحله تولید تا بازار و صادرات را در زنجیره ارزش کسب و کار دربر می‌گیرد.
 عضو هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یادآور شد: برنامه توسعه خوشه‌های همسان برای شناسایی مسائل و مشکلات این خوشه در سطح ملی در دستور کار می‌باشد و طلا و جواهر نیز از جمله خوشه‌های همسان است که در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی، پروژه توسعه خوشه به اتمام رسیده، در استان یزد درحال انجام و در استان‌های کرمانشاه و همدان نیز شناسایی شده است.
 سلیمانی ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های مناسبی که در این بخش از کسب و کار وجود دارد و در راستای توسعه صادرات خوشه‌های کسب و کار، شناسایی مشکلات و راهکارهای رفع موانع تولید از طریق هم‌اندیشی همه استان‌های درگیر، از اهداف اصلی این گردهمایی است.
 در پایان این نشست مقرر شد، دبیرخانه خوشه‌های همسان طلا و جواهر کشور با مسئولیت اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر، در استان تهران راه‌اندازی و ضمن تجمیع و ارائه نظرات استان‌های دارای خوشه همسان طلا و جواهر درخصوص مسائل، مشکلات و راهکارهای رفع موانع موجود، جلسات فصلی در این‌خصوص به‌صورت مستمر تشکیل شود.

Leave A Reply