کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ایران و ترکیه برگزار شد

0

در راستای پیگیری توافقات انجام یافته در سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، اولین کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ایران و ترکیه با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یکتا سراج رئیس شورای آموزش عالی ترکیه و با هدف اجرایی و عملیاتی کردن توافقات و گسترش همکاری‌های علمی آموزشی بین 2 کشور برگزار شد.
در این نشست که در شهر آنکارا برگزار شد، زمینه‌های عملیاتی کردن همکاری‌های علمی و فناوری بین 2 کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در هفت موضوع مختلف توافق و مقرر شد که اقدامات اجرایی آغاز شود.

انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و تبادل بورسیه بین دانشجویان 2 کشور از جمله موارد مورد توافق در این نشست بود که بر اساس آن 10 طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه‌ها و استادان 2 کشور عملیاتی شود و همچنین طبق توافق 2 طرف 50 بورس 6 تا 9 ماهه به دانشجویان دوره دکتری 2 کشور به صورت متقابل اعطا شود.

ارزیابی دانشگاه‌های ایران و ترکیه و همچنین گسترش زبان فارسی و ترکی استانبولی در دانشگاه‌های 2 کشور از دیگر موارد مصوب بود که بر این اساس مقرر شد 3 استاد زبان فارسی از ایران و 3 استاد زبان ترکی استانبولی از ترکیه به دانشگاه‌های 2 کشور اعزام شوند.
بر اساس توافقات این کمیته مشترک، با راه‌اندازی مرکز ایران شناسی حافظ توسط شورای آموزش عالی ترکیه در آنکارا و تشکیل کرسی زبان ترکی استانبولی در دانشگاه تبریز موافقت شد.

تبادل استاد برای فرصت‌های مطالعاتی بین 2 کشور، برگزاری دوره‌های مشترک تحصیلات تکمیلی بین دانشگاه‌های ایران و ترکیه و اعطای مدرک مشترک و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس‌های مشترک از دیگر موارد توافق شده در این نشست بود.
همچنین دانشگاه تبریز از سوی طرف ایرانی و دانشگاه فنی گنبره آنکارا از سوی طرف ترک به عنوان دبیرخانه همکاری‌های علمی دانشگاهی 2 کشور برای پیگیری و اجرایی کردن توافقات حاصل شده تعیین شدند و مقرر شد نشست‌های این کمیته به صورت سالانه در تهران و آنکارا برگزار شود.

وزیر علوم و هیأت همراه در ادامه این سفر ضمن دیدار با وزیر آموزش ترکیه، از دانشگاه آنکارا، موسسه توپیتاک شورای علوم، تحقیقات و تکنولوژی ترکیه بازدید و در کنفرانس «نقش دانشجویان ایرانی در ترکیه بر روابط ایران و ترکیه» و همچنین جشن فارغ التحصیلی دانشجویان ایرانی در ترکیه حضور یافتند.

گفتنی است در پی امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های آموزش عالی بین وزارت علوم کشورمان و شورای آموزش عالی جمهوری ترکیه در فروردین ماه سال جاری در سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه، این کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری برگزار شد.
در این سفر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، روسای دانشگاه‌های تبریز، علامه طباطبایی و رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران وزیر علوم را همراهی کردند.

Leave A Reply