388 تمرکز کسب و کار در کشور قابلیت توسعه خوشه ای دارند

0

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در همایش رونمایی از نقش و نگاره های بومی استان خراسان شمالی گفت: 388 تمرکز کسب و کار در کشور وجود دارد که قابلیت توسعه در قالب خوشه های صنعتی را دارند.
 
به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی، غلامرضا سلیمانی افزود: یکی از اهداف سازمان، توجه به  بنگاه های خرد، کوچک و متوسط و گسترش آنها است.
 
وی تمرکز بر تولید در همه رشته های صنعتی در کلان کشور را یکی از مشکلات صنعت معرفی کرد و افزود: باید تمرکز خود را از تولید به سمت گسترش حلقه های مفقوده قبل و بعد از تولید هدایت کرد.
 
وی از طراحی، نبود تجاری سازی، عدم توجه به ارزش افزوده، عدم وجود مرکز فروش و غیره به عنوان حلقه های مفقوده صنعت فرش در خراسان شمالی یاد کرد و گفت: امروز باید بازاریابی، فروش و تجاری سازی محصولات را مورد توجه قرار دهیم چرا که در دنیا برند سازی از مهمترین بخش های فروش تولیدات است.
 
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تاکید کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از کنسرسیوم های صادراتی که با هدف ارتقای صنایع کوچک برای حضور در بازارهای جهانی تشکیل شده اند، حمایت می کند.
 
وی به طراحی و ارائه نقوش و طرح های جدید در فرش اشاره کرد و ادامه داد: اساسا فرش اگر طرح و نقش و همچنین برند خوبی نداشته باشد مشکلات گذشته را خواهد داشت.
 
وی با برشمردن ظرفیت‌های بالای فرش خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی از استان‌هایی بوده که با وجود 24 هزار بافنده اما در زمینه برخی بسترها از جمله پرداخت و رنگرزی مشکل دارد.
 
سلیمانی بر لزوم رسیدگی و رفع مشکلات فرش استان با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرش تاکید کرد.
 
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار کرد: تمامی مسئولین باید  به این حوزه کمک کنند تا ارزش‌ افزوده در این بخش رشد یابد.
 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز در این همایش گفت: توسعه فرش دستباف خراسان شمالی به عنوان اولین خوشه  صنعتی در این استان  شروع شد و در طی سه سال به نتایج خوبی دست یافته است.
 
سیاوش وحدت افزود: نقش و نگاره های فرش بومی استان که امروز آئین رونمایی آن انجام می شود از جمله تلاشهای شرکت شهرک های صنعتی  در جهت توسعه خوشه صنعتی فرش دستباف استان بود.
 
وی تاکید کرد: با توجه به وجود فرهنگهای متعدد در منطقه خراسان شمالی، طرح و نقشهای فرش مطابق با آداب و رسوم  استان بوده و از تنوع بسیاری برخوردار است.
 
رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی تاکید کرد: تمام تلاش خود را در جهت فعال نمودن کنسرسیوم صادراتی فرش استان بکار خواهیم برد.
 
سیاوش وحدت به تاسیس خانه فرش استان در مرکز کسب و کار شهرک صنعتی بیدک اشاره کرد و افزود: امیدواریم این مرکز با ایده ها و طرح های جدید و نوآور جوابگوی بازار فرش دستباف استان باشد.
 
رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این مراسم از صادرات بیش از 167 میلیون دلار فرش دستبافت در سال جاری خبر داد.
 
حمید کارگر با اشاره به اینکه این میزان صادرات به 80 کشور دنیا انجام شده است، گفت: از این میزان صادرات 42 میلیون دلار به آمریکا بوده است.
 
وی تاکیدکرد: در حال حاضر بازارهای جهانی تشنه فرش ایران هستند و از سوی دیگر مشتریانی همچون هند و پاکستان بازار فرش آمریکا را در دست گرفته اند و لازمه دوام و استمرار حضور فرش ایران در بازار آمریکا، تبلغیات موثر است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه فرش ایران فقط ارز آور نیست، اظهارکرد: فرش می‌تواند با سرمایه گذاری کوچک اشتغال بسیار خوبی به خصوص برای جوامع روستایی ایجاد و مانع مهاجرت آن‌ها شود.
 
کارگر تصریح کرد: از سوی دیگر فرش ایران حائز ویژگی‌های تاریخی و شناسنامه این مملکت است.
 
در پایان مراسم از نقش و نگاره های بومی فرش دستباف استان رو نمایی شد و خانه فرش استان در مرکز کسب و کار شهرک صنعتی بیدک افتتاح گردید.

Leave A Reply