افتتاح مرکز آموزش خوشه فرش دستباف خراسان رضوی با حضور معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

0

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در مراسم افتتاح مرکز آموزش خوشه فرش دستباف خراسان رضوی با اشاره به مطالعه برای راه‌اندازی خوشه فرش در خراسان رضوی گفت: در زمینه خوشه های صنعتی و به خصوص فرش فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.
 
به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی، سلیمانی افزود: سیاست سازمان در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل حمایت از فعالیت‌های توسعه‌ای به‌ویژه تکمیل شبکه‌های خوشه‌ای در کشور است که در خراسان رضوی90 هزار قالیباف در این استان فعال هستند و سالانه یک‌هزار مترمربع فرش دستباف تولید می‌شود.
 
وی با توجه به وجود کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش در استان خراسان رضوی ادامه داد : این کسب‌وکار ظرفیت مناسبی برای قرار گرفتن در قالب یک خوشه صنعتی داشت.
 
وی تصریح کرد: باید باکار علمی و مطالعه دقیق، ضمن بررسی وضعیت موجود و میزان تقاضای بازارهای فعلی آینده گونه‌های مختلف فرش دستباف را در بازارهای مختلف پیش‌بینی کرد و بتوان به بازارهای خارجی نگاه ویژه ای داشته باشیم.
 
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران خاطرنشان کرد: عدم وجود برند مشترک، مطالعه و شناخت بازارهای بین‌المللی ،توجه به نیازهای بازار بر اساس تنوع در طرح‌ها و مدل‌ها، عارضه‌یابی و بازاریابی مشترک از مهم‌ترین برنامه‌های آتی خوشه‌های کسب‌وکاراست.
 
همچنین در این مراسم رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی افزود:  مطالعه دقیق، هدف‌گذاری مطمئن و زمان‌بندی علمی و برنامه‌ریزی منطقی و کارآمد  لازمه بهبود وضعیت تولید و درنتیجه افزایش تجارت فرش که با سیاست های دولت تدبیر و امید اجرایی شده است.
 
مهدی‌زاده ادامه داد: توسعه بازارهای صادراتی، ارتقاء سطح کیفیت محصول و مهارت منابع انسانی و ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی در خوشه را از استراتژی‌های مهم خوشه خراسان رضوی است.
 
وی افزود: خوشه‌های صنعتی یکی از الگوهای موفق سازمان‌دهی صنایع کوچک و متوسط هستند.
 
مهدی زاده خاطرنشان کرد: خوشه صنعتی مجموعه‌ای از بنگاه‌های تولیدی و خدماتی در یک‌رشته صنعتی است که با تکیه‌بر سرمایه‌های قوام‌یافته اجتماعی در مناطق مختلف جغرافیایی در کنار نهادهای پشتیبان و از طریق روابط متراکم میان بنگاهی شکل می‌گیرد.
 
وی در پایان گفت: ازجمله برنامه‌های آینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان، راه‌اندازی خوشه سوغات است که امیدواریم با همکاری نهادهای مربوطه در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح آن باشیم.
 
گفتنی است: در حال حاضر استان خراسان رضوی 19 خوشه کسب و کار را مورد شناسایی و ارزیابی قرارداده است.

Leave A Reply