تشريح پتانسيل ها، ظرفيت ها، دستاوردها و مشكلات فعالان خوشه هاي كسب وكار استان

0

به گزارش روابط عمومي شركت شهركهاي صنعتي استان قم؛ امير طيبي نژاد در جلسه کارگروه تخصصی اقتصادی که در سالن جلسات امام جواد(ع) در ساختمان استانداری برگزار شد با ارائه گزارشي از وضعيت خوشه هاي كسب وكار ، اظهارداشت: در حال حاضر بيش از 4 هزار نفر در صنعت سنگ قم مشغول به كار هستند كه با اجراي مدل توسعه خوشه هاي كسب وكار در استان شاهد تحرك جديد در اين بخش هستيم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: متاسفانه یکی از واحدهای بزرگ صنعت سنگ استان قم به دلیل اختلافات مالی تعطیل شده است و از سرمایه گذاری انجام شده در این واحد استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به وضعیت تولید محصولات چوبی نيز بیان کرد: بسیاری از محصولات چوبی کشور در استان قم تولید می‌شود كه بهمين منظور شهرک تخصصی قنوات را به این زمینه اختصاص دادیم.
طيبي نژاد ادامه داد: یک برند در خوشه مبلمان استان قم به وجود آمده است و به دنبال ایجاد ارزش افزوده در صنعت چوب استان هستیم، همچنین خوشه مبلمان استان قم به دنبال توسعه شبكه هاي مناسب براي عرضه است.
وي در بخش ديگري از گزارش خود به خوشه سوهان استان اشاره كرد و بيان داشت: نزديك به 800 واحد در این خوشه عضویت دارند، واحدهای سوهان در سطح شهر قم پراکنده هستند و سوهان استان را در نمایشگاه‌های بین‌المللی همچون نمایشگاه عمان عرضه کردیم و از این طریق یک تن سوهان با برند صادراتی استان به امارات صادر شد.
وی ادامه داد: قرارداد افزایش ماندگاری سوهان قم را با یکی از شرکت‌های تخصصی بستیم تا مدت ماندگاری سوهان را از دو ماه به حدود یک سال برسانیم، شرکت مدیریت صادرات را با محوریت خوشه سوهان قم به وجود آوردیم تا افزایش صادرات این محصول را به خارج از کشور شاهد باشیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: حجم زیادی از سوهان استان به صورت غیررسمی به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود، برند رسمی سوهان قم امسال ثبت شد و باید یک کد صادراتی برای صادرات سوهان ایجاد شود.
طیبی نژاد با اشاره به مشکلات خوشه سوهان استان قم اظهار کرد: بسته‌بندی نامناسب را در  برخی از سوهان‌های استان شاهد هستیم، زيرا تنها قوطی‌های ساده سوهان در شهر قم تولید می‌شود و ساخت برخی از قوطی‌های خاص در شهرهای دیگر و حتي خارج كشور برای واحدهای تولیدی سوهان قم صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که نمادی از سوهان در شهر قم ایجاد شود، در شهرهای مختلف برای محصولات بومی نمادهایی ایجاد می‌شود، همچنین لازم است که کارگاه‌های سنتی سوهان به کارگاه‌های صنعتی تبدیل شوند و این مساله با اختصاص زمین در شهرک شهاب در حال صورت گرفتن است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: سوهان یک کالای لوکس است و قیمت گذاری این کالا موجب کاهش کیفیت آن می‌شود.

Leave A Reply