حمایت از شرکت‌های مولد در شهرک‌های صنعتی

0

چهارمین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی در صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی‌(نظام پیمانکاری فرعی) در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی تهران برگزار شد.
شناسایی و بررسی شاخص‌های جدید بازارهای بین‌المللی، معرفی فرصت‌های بالقوه و بازارهای نوظهور با نگاه سیاست‌گذاری‌های کلان، تبیین فرصت‌های توسعه تولید و سرمایه‌گذاری و ارائه راهکارهای‌‌گذار از موانع موجود در بخش‌های تولید و صادرات از جمله محورهای این همایش بود.
پیمانکاری فرعی صنعتی، یکی از راه‌های مدرن و موثر سازمانی برای تولید محصولات صنعتی از طریق همکاری واحدهای تولیدی مکمل است.
 این به منزله یکی از روش‌های تامین سفارش‌های تولیدی واحدهای صنعتی بزرگ از بیرون، در سال‌های گذشته به عنوان یکی از سیاست‌های موفق سازماندهی و توسعه صنایع کوچک و متوسط، مورد توجه مدیران و سیاست‌گذاران اقتصادی و صنعتی کشورهای با اقتصاد صنعتی بوده است. در این حالت یک پیمانکار اصلی و چند عرضه‌کننده پیمانکاری فرعی وجود دارند.
مدل پیشنهادی پیمانکاری فرعی از سوی یونیدو، به طور معمول مثلثی شکل است که در یک رأس آن سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران(به عنوان نماینده و متولی صنایع کوچک) و در ۲ رأس دیگر آن صنایع کوچک و بزرگ قرار دارند. وجود سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به عنوان ناظر قرارداد پیمانکاری فرعی و حامی صنایع کوچک برای دادن انواع تضمین به طرف‌های قرارداد برای حسن اجرای مفاد قرارداد و حمایت‌های مالی، فنی و مشورتی از آنها ضروری به نظر می‌رسد.
بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر بود.
اتصال به شرکت‌های بزرگ
صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی، از حمایت از شرکت‌های مولد دارای فناوری و اشتغالزا در شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: با شناسایی حلقه‌های گمشده، این پیمانکاران به شرکت‌های بزرگ متصل خواهند شد تا از ظرفیت آنها به طور کامل استفاده شود.
نجفی با بیان اینکه ۹۲ درصد صنعت کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد، افزود: در بخش انرژی و در صنایع پایین‌دستی بیش از ۹۷ درصد فعالیت‌ها در دست بخش خصوصی است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر حمایت از صنایع کوچک در بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی باید با شناسایی حلقه‌های گمشده استفاده از فناوری آموزش و کاهش هزینه‌ها، بخشی از مشکلات را جبران کند.
نجفی درباره تامین مالی صنایع کوچک و متوسط گفت: در بودجه سال ۹۷ حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای گسترش صادرات در نظر گرفته شده که بخشی از این بودجه برای تقویت خوشه‌های صنعتی برگزاری نمایشگاه‌ها و آموزش واحدهای تولیدی استفاده خواهد شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در کشور در صنعتی مثل پوشاک، فاصله بین تولید و فروش به ۷۰ درصد سود این صنعت می‌رسد در حالی که این عدد در دنیا ۲۸ درصد است و باید این مشکل را حل کنیم.
نجفی با تاکید بر حمایت از حضور سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی و تقویت بخش خصوصی تصریح کرد: برای تامین زمین شرکت‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی، ۵ درصد بهای اولیه در آغاز دریافت شده و ۵۰ درصد باقی‌مانده آن شامل مشوق‌های حمایتی می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاران برای پرداخت باقی هزینه‌های زمین می‌توانند از تسهیلات با اقساط ۶۰ ماهه بهرمند شوند.
نخستین راهکار؛ افزایش سهم ایران
سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران در همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی گفت: سهم کشور ما از صادرات نفت در بازار جهانی ۴ درصد و ناچیز است. بنابراین نخستین راهکار برای این موضوع افزایش سهم ما در بازار انرژی دنیا است.
حسینی افزود: ما ۱۱ درصد ذخایر نفتی و ۱۶ درصد ذخایر گازی دنیا را داریم. با این حال، سهم صادرات نفت ما ۴ درصد و صادرات گاز در حد صفر است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش انرژی ادامه داد: سهم ما در فرآورده‌های پتروشیمی ۲/۵ درصد و ظرفیت پتروشیمی ما سال‌ها است بدون افزایش ۶۰ میلیون تن باقی مانده است.
حسینی افزود: راهکار دیگر افزایش سهم بخش خصوصی تقویت این بخش در بازارهای داخلی و تعامل با دنیا و استفاده از فناوری‌های روز دنیاست.
رئیس شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش انرژی گفت: نظام حاکمیتی برای صنعت و نفت و گاز باید به شکل مشخصی وجود داشته باشد تا قوانین و مقررات را سازماندهی کنند.
حسینی گفت: ما نیاز به تامین سرمایه و بانک تخصصی مانند بانک نفت داریم زیرا خیلی از بانک‌ها در این حوزه ضرر و زیان داشته‌اند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری چهارمین همایش انرژی افزود: اساسنامه شرکت ملی نفت باید به گونه‌ای اصلاح شود که بخش خصوصی در تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی حضور یابند.
مکمل تولید
جهانگیر شاهمرادی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» اظهار کرد: نظام پیمانکاری فرعی یک روش مدرن برای واحدهای صنعتی است که در اصل همکاری بین واحدهای کوچک و بزرگ و مکمل تولیدی است.
شاهمرادی ادامه داد: نظام فرعی پیمانکاری ارتباطات مالی را آسان‌تر کرده و موجب فعال شدن واحدهای کوچک می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز اضافه کرد: در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و قطعات ریلی در استان البرز حدود ۴۰ واحد صنعتی فعال هستند که به همین منظور البرز به عنوان دبیرخانه مرکزی قطعات ریلی و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی معرفی شده است.
شاهمرادی با بیان اینکه استان البرز ۳ هزار و۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ دارد، گفت: البرز با هدف پیدا کردن بازارهای مطمئن برای فعالان این بخش، برقراری ارتباطات بیشتر، توسعه بازارها، شناسایی حلقه‌های گمشده و واحدهای جدید در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و قطعات ریلی در نمایشگاه بین‌المللی تهران شرکت می‌کند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز افزود: تسهیل‌ ارتباط واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ از دیگر اهداف برگزاری و شرکت استان البرز در این نمایشگاه است.
به گزارش «گسترش صنعت» بررسی مدل‌های توسعه صنایع کوچک در کشورهای مختلف از سال ۸۸ آغاز شده و تاکنون چند مدل موفق مانند خوشه‌های کسب‌وکار، مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی(SPX) و… به‌دست آمده یا به مرحله اجرا رسیده است.
سخن آخر
در این میان مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی همزمان به صورت آزمایشی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های اصفهان و مرکزی آغاز به کار کرده است.
این مرکز در استان اصفهان نتایج رضایت‌بخشی داشته است. مسئولان معتقدند این نتایج مثبت بعد از ورود اتاق بازرگانی اصفهان به این حوزه به‌دست آمده است.
بنابراین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نظر دارد تا مرکز معاملات پیمانکاری فرعی را به صورت ملی با همکاری تمام اتاق‌های بازرگانی در کشور اجرا کند.
 پیمانکاری فرعی و مبادله‌های مشارکتی، یکی از راه‌های پیوند بین صنایع کوچک و بزرگ و عاملی برای تداوم تولید در واحدهای صنعتی و رونق بخشیدن به کل اقتصاد است.
 برای گسترش پیمانکاری فرعی، ایجاد ارتباط و اعتمادسازی بین واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی اهمیت بسیاری دارد.
حداکثر بهره‌برداری از امکانات آزمایشگاهی و شبکه کنترل موجودی در صنایع طرف قرارداد، بهره‌مندی از تجربه‌های فنی-‌تخصصی کارشناسان طرف قرارداد و در نتیجه، ارتقای توان علمی-‌تخصصی و بهره‌وری واحدهای صنعتی کوچک، استفاده از توان بالقوه تولیدی و رفع مشکل کمبود تقاضا در واحدهای تولیدی مورد نظر از مهم‌ترین مزایای پیمانکاری فرعی صنعتی است. همچنین از لحاظ تولید انبوه، نرخ تمام‌شده کالا در کمترین حد قرار می‌گیرد.

Leave A Reply