شناسايي بیش از 230 نیاز فنآورانه بنگاه‌های کوچک و متوسط در كشور

0

دوازدهمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه‌اي و تخصصی کشور به میزبانی استان سمنان برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومي سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست دو روزه و سراسری فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کشور كه با همکاری پارک فنآوری پردیس در شهميرزاد استان سمنان برگزار شد، جمعی از صاحب نظران راهکارهای رونق تولید فنآورانه را بررسی کردند.
 
در اين نشست همچنین از سه فن بازار منطقه‌ای برتر در سال 1397 به ترتیب استان‌های خراسان رضوی، مرکزی و یزد تقدیر به‌عمل آمد.
 
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در اين نشست رویکرد سازمان متبوع خود را توسعه و نفوذ فنآوری در بنگاه‌های کوچک و متوسط اعلام كرد.
 
اصغر مصاحب اظهار داشت: ظرفیت‌های ایجاد شده در شهرک‌های فنآوری، مراکز خدمات فنآوری و كسب و كار و همکاری با پارک فنآوری پردیس در ایجاد فن بازارهای منطقه‌ای، از جمله اقدام‌های انجام شده در پیوند صنعت با رویکردهای پژوهشی در کشور در سال‌های گذشته است.
 
وي با تأكيد بر اهتمام کارگزاران و مشاوران در شناسایی نیازها و گلوگاه‌های فنآوری افزود: در سال گذشته با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرك‌هاي صنعتي ايران بیش از 230 نیاز فنآورانه بنگاه‌های کوچک و متوسط شناسايي و ۴۹ رویداد استارتاپی در كشور برگزار شد.
 
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه كرد: شبکه فن بازار در استان‌های قم و لرستان برای اجرای رویکردهای فنی و علمی در بخش صنعت در سال جاري و سه استان نيز در سال آینده توسعه می‌یابد.
 
مصاحب همچنین از امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري به منظور بهره‌گیری از ظرفیت اساتید دانشگاهی در بنگاه‌های تولیدی در آینده نزدیک خبر داد.
 
وي با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در پورتال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با عنوان درگاه خدمات الکترونیکی به نشانی eservice.isipo.ir، از بروکرها و مشاوران براي ثبت نام در این سامانه به منظور ارائه خدمات فنآوري و کسب و کار به واحدهای صنعتی دعوت کرد.
 
پایان نامه‌ها به سمت حل مسائل فنآورانه سوق یابد
مشاور مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نيز در اين نشست گفت: پایان نامه‌های دانشگاه‌ها به سمت حل مسائل فنآورانه و اجرایی کشور سوق پیدا خواهد کرد.
 
کمال محمدی افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مقرر شده است نیازهای کشور در زمینه طراحی و ساخت قطعات، مواد و محصولات مورد نیاز صنایع، فهرست شده و در نمایشگاه‌های تقاضا محور ارائه شود و از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و ظرفیت‌های علمی کشور خواسته خواهد شد که برای حل آن مسائل اقدام کنند.
 
وی اضافه کرد: یکی از بازیگران اصلی تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، فن بازارها و کارگزاران واسط پیوند عرضه و تقاضای فنآوری و نوآوری هستند؛ لذا ضرورت دارد از ایجاد و تقویت و توسعه این نوع مؤسسات در سطح ملی و استانی و تخصصی حمایت لازم صورت پذیرد.
 
مشاور مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری تصريح كرد: جامعه علمی و بخش صنعت برای توسعه اقتصادی به یکدیگر نیاز ضروری دارند و با راهبرد اصولی می‌توان کیفیت در بخش تولید را افزایش داد.
 
محمدي ادامه داد: فن بازار واسط بین بخش صنعت و دانشگاه است و باید رویکردهای فنآورانه در کشور تقویت شود.
 
وي افزود: کشور با وجود مشکلات اقتصادی با توجه به فن بازارها توسعه می‌یابد و با اعتماد به ایده پردازان و نخبگان باید کسب و کار را رونق بخشید.
 
مشاور مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اضافه کرد: پذیرش دانشگاه و فن بازارها در بخش صنعت نیازمند فرهنگ سازی است که باید در نشست‌های تخصصی پیوند علم و صنعت در کشور تقویت شود.
 
محمدي گفت: فن بازارها نیازمند حمایت هستند و نهاد ریاست جمهوری برای توسعه و همکاری صنعت و دانشگاه در سال‌های گذشته دستاوردهای خوبی داشته است.
 
تحریم‌ها ارتباط صنعت و فن بازارهای کشور را افزایش داد
در ادامه اين نشست، رئیس شبکه فن بازار ملی ایران گفت: تحریم و فشارهای خارجی در ماه‌های گذشته ارتباط صنعت با فن بازارها و جامعه علمی کشور را افزایش داد.
 
میلاد صدرخانلو افزود: در یک سال گذشته دست‌کم یک هزار میلیارد ریال تفاهم نامه بین بخش صنعت و پژوهشگران کشور منعقد شد.
 
وی اضافه كرد: تحریم‌ها فاصله بین فنآوری‌های داخلی با صنعتگران را کاهش داد و واحدهای تولیدی به متخصصان داخلی در سال‌های گذشته گرایش جدی‌تری پیدا کردند.
 
رئیس شبکه فن بازار ملی ایران ادامه داد: پیوند دانشگاه و صنعت در کشور چندان در سال‌های گذشته قابل توجه نبود، اما با اتخاذ راهبردهای اصولی و افزایش اعتماد سازی، صنعت و دانشگاه با یکدیگر نزدیک‌تر شدند.
 
صدرخانلو تصریح کرد: رونق تولید با توجه به رویکردهای علمی در کشور محقق می‌شود و مسئولان حمایت‌های همگانی را برای پیوند صنعت و دانشگاه انجام می‌دهند.
 
وی يادآور شد: در سال‌های گذشته صنعتگران به رویکردهای فنآورانه اعتقاد چندانی نداشتند، اما با فشارهای خارجی، صنعتگران به دانش بومی رویکرد مثبتی پیدا کردند.
 
رئیس شبکه فن بازارهای ملی ایران گفت: توسعه کشور در گرو توجه به فنآوری های داخلی است و صنعتگران برای رونق اقتصادی به پژوهشگران داخلی اعتماد کنند.
 
رقابت پذیری در بخش صنعت کشور مطلوب نیست
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان نيز در ادامه اين نشست گفت: رقابت پذیری برای ورود به بازار جهانی در بخش صنعت و تولید کشور مطلوب و قابل قبول نیست.
 
حشمت الله عسگری افزود: بخش صنعت برای بهره‌وری در تولید کالا باید رویکردهای علمی و پژوهشی را در سرلوحه کار خود قرار دهد.
 
وی اضافه کرد: با وجود فشارهای خارجی و تحریم‌ها باید به فکر تولید با کیفیت کالا در کشور باشیم و برای اجرای این راهبرد، توجه به مقوله پژوهش اجتناب ناپذیر است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداري سمنان ادامه داد: قیمت تمام شده تولید کالا در بسیاری از واحدهای صنعتی کشور قابل توجه بوده و با توجه به فنآوری‌ها می‌توان این آمار را کاهش داد.
 
عسگری تصریح کرد: فن بازارها در کشور نیازمند حمایت هستند و در استان سمنان ارتباط بسیار خوبی بین نخبگان دانشگاهی و بخش صنعت با تلاش مسئولان برقرار شده است.
 
وی افزود: راه اندازی اتاق حل مسأله برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و پیوند بخش صنعت و دانشگاه در ماه‌های گذشته در شهرک صنعتی بزرگ سمنان راه اندازی شده است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداري سمنان اضافه كرد: رونق اقتصادی و توسعه بخش صنعت در گرو توجه به پژوهش و فن بازارهاست و صنعتگران برای رونق کسب و کار نیاز ضروری به اندیشمندان و استادان دانشگاه دارند.
 
عسگري تصريح كرد: پذیرش رویکردهای پژوهشی و فن بازارها در بخش صنعت نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است و برگزاری نشست‌هایي از این دست تأثیر شایانی در توسعه اقتصادی کشور دارد.
 
عرضه و تقاضاي تولیدهای فنآورانه در سمنان رو به افزایش است
در بخش ديگري از اين نشست، مدیرعامل شرکت شهرک‌ های صنعتی سمنان گفت: عرضه و تقاضای تولیدهای فنآورانه با اتخاذ راهبردهای علمی و توجه به دانش در بخش صنعت در این استان رو به افزایش است.
 
حسن آل بویه افزود: سمنان ظرفیت قابل توجهی در گسترش دانش و تولیدهای فنآورانه دارد که باید از این ظرفیت برای رونق اقتصادی استان و کشور بهره برد.
 
وی اضافه کرد: بازار عرضه و تقاضاي فن بازار در استان سمنان مطلوب است و سمنان در سال‌های گذشته جهش بسیار مطلوبی در این بخش داشته است.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان ادامه داد: حلقه توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور توجه به دانش است و با این راهبرد می‌توان برای تحقق شعار سال گام برداشت.
 
آل بویه يادآور شد: نیاز واقعی بازار اقتصادی در بخش صنعت و تولید، توجه به رویکردهای علمی است و باید دانش در رونق اقتصادی جایگاه ویژه خود را پیدا کند.
 
وی تصريح كرد: ظرفیت‌های استان سمنان برای تولیدهای فنآورانه رو به افزایش است و با انتقال تجربه‌ها این توسعه اقتصادی افزایش می‌یابد.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان افزود: تولیدهای فنآورانه با همکاری و تلاش نخبگان و مسئولان افزایش مي‌یابد و با این راهبرد می‌توان برای توسعه روزافزون اقتصادی در کشور اقدام کرد.
 
آل بويه اضافه كرد: این شرکت با برنامه‌ریزی اصولی در کنار فن بازارهای استان و کشور است و برگزاری همایش‌هايی از این دست به تبادل تجربه‌ها می‌انجامد.
 
رونق تولید بدون توجه به رویکردهای علمی امکان پذیر نیست
فرماندار شهرستان مهدیشهر نيز در اين نشست گفت: رونق تولید و تحقق شعار سال بدون توجه به رویکردهای علمی و فنآورانه در استان سمنان و در سطح کشور امکان پذیر نیست.
 
حسن ارگی افزود: ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی استان سمنان برای رونق کسب و کار بی‌نظیر است که باید این منابع با برنامه‌ریزی‌های اصولی تقویت و توسعه یابد.
 
وی اضافه کرد: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باید فن بازارها مستقر شود و زیرساخت‌ها در این بخش با تلاش مسئولان در استان به میزان قابل توجهی در سال‌های گذشته افزایش یافته است.
 
فرماندار مهدیشهر تصريح كرد: بانک اطلاعاتی برای همکاری صنعت و کارشناسان فنآوری باید ایجاد شود و در مهدیشهر ظرفیت‌ها برای همکاری این دو رکن توسعه‌ای فراهم است.
 
ارگی يادآور شد: مهدیشهر ظرفیت‌های قابل توجهی در توسعه و رونق اقتصادی دارد که فن بازارها با همکاری صنعتگران در این بخش به میدان بیایند.
 
وی افزود: توجه به فنآوری و رویکردهای علمی تنها راه رونق بخش صنعت با وجود فشارهای اقتصادی است و مسئولان شهرستان مهدیشهر از اقدام‌های علمی که به رونق بازار کسب و کار در منطقه بیانجامد، استقبال می‌کنند.
 
فرماندار مهدیشهر ادامه داد: واحدهای صنعتی بزرگی در استان وجود دارد که می‌توان با تکیه بر رویکردهای علمی، توسعه در این بخش را شتاب داد.
 
ارگي گفت: فن بازار با ارائه ایده‌های مختلف می‌تواند در بخش تولید و گردشگری شهرستان با توجه به وجود ظرفیت‌ها اقدام کند.
 
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از سال ۱۳۹۲ از طریق شرکت‌های تابعه خود با همکاری پارک فنآوری پردیس مسئولیت ۱۳ فن بازار منطقه‌ای در ۱۳ استان کشور را برعهده دارد.

Leave A Reply