بيست و پنجمين فن بازار كشور در در شهرک صنعتی علی آباد زنجان آغاز به كار كرد

0

 فن بازار استان زنجان كه هفدهمين فن بازار منطقه‌اي با توليت شركت‌هاي استاني تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است، روز شنبه با حضور دبیر شورای شبکه فن بازار ملی ایران در شهرک صنعتی علی آباد زنجان افتتاح و آغاز به كار كرد.

بيست و پنجمين فن بازار كشور در در شهرک صنعتی علی آباد زنجان آغاز به كار كرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فن بازار استان زنجان كه هفدهمين فن بازار منطقه‌اي با توليت شركت‌هاي استاني تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است، روز شنبه با حضور دبیر شورای شبکه فن بازار ملی ایران در شهرک صنعتی علی آباد زنجان افتتاح و آغاز به كار كرد.

در راستاي تأمين نيازهاي فناوري صنايع، نفوذ فناوري‌هاي نوين در آن‌ها، بهبود فرآيند مبادلات فناوري و ارتقاء خدمات در اين حوزه، تا كنون 16 فن بازار منطقه‌اي با راهبري شرکت شهرک‌های صنعتی 16 استان کشور ایجاد و درحال فعالیت می‌باشد.

شناسايي 1024 نياز و رفع 2773 نياز فناورانه با مجموع فروش 2120 ميليارد ريال محصولات دانش بنيان و انتقال دانش فني، از جمله دستاوردهای ایجاد 16 فن بازار منطقه‌اي توسط سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران است.

"فن بازار" به معنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است. در بازار فناوری، فن بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به عرضه کنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایه گذاران ایفا می‌نماید. فن بازارها همچنین به ارائه مشاوره درخصوص مراحل انتقال تکنولوژی می‌پردازند.

تولد فن بازارها به دهه 1990 و کشورهای شرق آسیا برمی‌گردد. کشورهایی چون ژاپن، چین و هنگ کنگ که خود تولید کننده تکنولوژی نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال تکنولوژی استفاده می‌کردند، برای ساماندهی به جریان انتقال تکنولوژی در کشورشان دست به ایجاد ساختارهایی زدند که بعداً به نام Technomarket یا Technomart معروف شدند.

ظرایف موجود در انتقال تکنولوژی لزوم ایجاد اطلاع رسانی صحیح، مشاوره و استاندارد سازی مبادلات را به‌وجود آورد، که این نقش توسط فن بازارها ایفا می‌شود. در اصل فن بازار در نقش یک واسطه حرفه‌ای در سطوح مختلف در کنار عرضه کنندگان (دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع) و متقاضیان تکنولوژی (صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایه گذاران و حتی دانشگاه‌ها) خواهد بود. با این تعریف می‌توان گفت فن بازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات تکنولوژی است.

در این بازار، فروشندگان تکنولوژی فرصت می‌یابند تا ایده‌ها و تکنولوژی‌های خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آن‌ها اقدام به بازاریابی نمایند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان تکنولوژی نیز تقاضاهای خود را مطرح نموده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینه‌ها داشته باشد.

تقویت و تسهیل تبادل فناوری، حمایت و حفاظت از عرضه فناوری و دانش فنی، تأمین نیازهای فناوری، بهره‌گیری از فنون تجاری سازی انتقال و انتشار، فناوری با تأکید بر فناوری پیشرفته، از جمله اهداف اصلی فن بازارها مي‌باشد.

دبیر شورای شبکه فن بازار ملی ایران در آيين افتتاح فن بازار منطقه‌اي زنجان در شهرک صنعتی علی آباد اظهار داشت: بیست و پنجمین شبکه فن بازار کشور در منطقه زنجان با هدف اتصال عرضه و تقاضای فناوری راه اندازی شد.

اکبر قنبرپور افزود: شبکه‌ای در کشور ایجاد کرده‌ایم که جریان عرضه و تقاضای فناوری را به هم متصل کند.

وی اضافه كرد: برای این مهم از طریق ایجاد فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کار را شروع کردیم که هر نیاز و تقاضایی در حوزه فناوری کشور وجود داشته باشد، در این شبکه منتشر می‌شود.

معاون توسعه نوآوري پارك فناوري پرديس ادامه داد: کسانی که می‌توانند پاسخگوی این نیازها باشند، اعم از شرکت‌های دانش بنیان و اعضای پارک‌های علم و فناوری و مرکز رشد می‌توانند پیشنهاد خود را برای رفع نیاز اعلام کنند.

قنبرپور یادآور شد: در حال حاضر در 24 استان این شبکه کار خود را آغاز کرده است و بیست و پنجمین دفتر فن بازار در استان زنجان راه اندازی شد.

وی اظهار امیدواری كرد راه اندازی این شبکه کمک حال استان شود تا تقاضا و نیازهای صنعتی خود را بهتر برطرف و توانمندی‌های حوزه فناوری را به‌خوبی در این دفتر عرضه کند.

دبیر شورای شبکه فن بازار ملی ایران گفت: عمده دلایل رکود برخی از شرکت‌های دانش بنیان ناشی از منابع مالی و نیاز به سرمایه است.

قنبرپور افزود: شبکه فن بازار یکی از خدماتی که در استان‌ها ارائه می‌کند، اتصال بین جریان سرمایه گذاری و شرکت‌هايي است که نیازمند سرمایه هستند.

وی اضافه كرد: نیاز دیگر شرکت‌های دانش بنیان موضوع بازار است که به حتم از طریق شبکه فن بازار استان زنجان تلاش می‌شود توانمندی و محصولات این شرکت‌ها عرضه شود تا در جای جای کشور که به این محصولات نیاز داشته باشند، بازارهای جدیدی برای این شرکت‌ها ایجاد شود.

گفتني است، پيش از اين شانزدهمين فن بازار منطقه‌اي سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با توليت شركت‌ شهرك‌هاي صنعتي استان مازندران در دهه فجر سال جاري در شهرك صنعتي امامزاده عبدالله آمل آغاز به كار كرده بود.

Leave A Reply