بازار ارمنستان، فرصتی ویژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی

0

علی رسولیان با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرگزاري ایرنا با اشاره به امضای تفاهم‌ نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌ گذاری جمهوری ارمنستان در هفته جاری اظهار داشت: ارمنستان جزو کشورهای اتحادیه اوراسیا است که می‌تواند به‌عنوان مسیر حمل و نقل کالاهای ایرانی به روسیه و با توجه به تحریم‌ها، حتی به کشورهای اروپایی مد نظر قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بازار ارمنستان فرصتی ویژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی به‌ویژه در عرصه صنایع غذایی، لوازم ‌خانگی و خشکبار است.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، علی رسولیان با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرگزاري ایرنا با اشاره به امضای تفاهم‌ نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌ گذاری جمهوری ارمنستان در هفته جاری افزود: ارمنستان جزو کشورهای اتحادیه اوراسیا است که می‌تواند به‌عنوان مسیر حمل و نقل کالاهای ایرانی به روسیه و با توجه به تحریم‌ها، حتی به کشورهای اروپایی مد نظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از این فرصت اضافه كرد: از این مسیر می‌توان به صادرات کالا، عرضه فناوری‌ها و همچنین ماشین ‌آلات و خدمات فنی و مهندسی پرداخت.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به دیدار وزیر بازرگانی ارمنستان در سفر سال گذشته وي به کشورمان ادامه داد: در آن دیدار درخصوص مکان‌ یابی، طراحی و ساخت شهرک‌های صنعتی در این کشور از سوی این سازمان اعلام آمادگی شد.

رسولیان به تجربه مشابه ساخت شهرک صنعتی از سوی ایرانی‌ها در هرات افغانستان در سال‌های گذشته اشاره و بيان کرد: این مهم سبب شد تا سرمایه‌ گذاری در این منطقه افغانستان به‌طور عمده مبتنی بر فناوری ایرانی بوده و نقش خوبی در توسعه صادرات کشورمان داشته باشد.

وي همچنین به برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنعتي و تولیدی ایران در ایروان در حدود دو ماه گذشته اشاره کرد که با حضور قوی شرکت‌های ایرانی همراه شد و گفت: در آن نمایشگاه، تفاهم ‌نامه‌ای برای توسعه تبادلات تجاری، توسعه همکاری صنایع کوچک و اعلام نیازمندی‌های صنعتی از سوی طرف ارمنی تفاهم شد که در هفته جاری به امضاء رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: صنعت ارمنستان به‌ شدت نیازمند صنعت کشورمان است و می‌توان از این مسیر منافع خوبی برای کشور تعریف کرد.

رسوليان تصريح كرد: باید از فرصت‌ها به‌موقع استفاده کرد، زیرا در غير اين صورت، سایر کشورها و رقبا جایگزین ما در این کشور همسایه خواهند شد.

وی ابراز امیدواری‌ کرد ‌بتوان شرایط را برای حضور شرکت‌های ایرانی به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط که توان رقابت دارند در بازار این کشور فراهم کرد تا ضمن کسب بازار و حضور دائمی در ارمنستان، به سایر بازارهای جهانی از طریق این کشور ورود کرد.

لزوم ارتقاء کیفی و استاندارد کالاهای ایرانی
يك برگزار کننده نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و CIS نيز در اين زمينه به خبرگزاري ایرنا گفت: امسال از نخستین نمایشگاه بین‌المللی ایران در ارمنستان که حدود یک ماه و نیم پیش برگزار شده بود، استقبال خوبی شد و علاوه بر مسئولان اقتصادی این کشور، اتاق‌های بازرگانی ارمنستان، ایروان و سایر استان‌های این کشور، اتحادیه تجاری ـ صنعتی و همچنین سندیکای کارآفرینان و صاحبان صنایع این کشور در آن حضور یافتند.

حسن مرتجی که یکی از برگزار کنندگان نمایشگاه محصولات ایرانی در ارمنستان بود، افزود:‌ تجارت ایران و ارمنستان از حدود ۸۰ میلیون دلار در سال‌های گذشته، اکنون به حدود ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته و توانایی دارد تا در رتبه بالاتری از تجارت با روسیه قرار بگیرد.

وي محصولات صنعت ساختمان از جمله سیمان، آجر، سنگ، کاشی، سرامیک، در و پنجره، بالابر و آسانسور، همچنین محصولات و تجهیزات کشاورزی و مواد غذایی، لوازم و تجهیزات نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری پزشکی، لوازم ‌خانگی و پنل‌های خورشیدی را از جمله محصولات ایرانی برشمرد که می‌توانند بازار خوبی در ارمنستان برای خود دست و پا کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به این‌که تعرفه تجاری ارمنستان با کشورهایی مانند کانادا چهار درصد است، اضافه كرد: می‌توان از این شرایط برای عرضه کالاهای ایرانی به دیگر کشورها و حضور در بازار آمریکای شمالی بهره برد.

مرتجي مناقشه سیاسی و نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را یادآور شد که درپی آن، واردات حدود ۲ هزار و ۲۵۰ قلم از کالاهای ترکیه‌ای به این کشور تحریم شد و ادامه داد: هرچند این مسأله فرصتی مناسب برای تجار، بازرگانان و تولید کنندگان ایرانی است، اما ایرانی‌ها ابتدا باید با بهبود کیفی و کمی محصولات و تولیدات استاندارد، جایگاه خود را در تجارت جهانی محکم کنند.

پیش‌تر رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: تجارت ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است.

هرویک یاریجانیان افزود: با راه ‌اندازی منطقه آزاد "مقری" در ارمنستان در جوار منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس در ایران، می‌توان حجم مبادلات دو کشور را افزایش داد.

وی اضافه كرد: این همجواری شرایط آزادانه تری را برای هر دو کشور برای تسهیل مبادلات فراهم می‌کند و می‌تواند در کمتر از یک سال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقاء دهد.

Leave A Reply