تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید به‌عنوان اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت/ نقش پررنگ بخش خصوصی در تولید، سرمایه‌ گذاری و اشتغال

0

سید رضا فاطمی‌ امین روز پنج شنبه در در نخستین روز حضور خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت در ديدار با عليرضا رزم حسيني، ضمن تشکر از زحمات وزیر پیشین و همه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابراز خرسندی از توفیق خدمتگزاری در این حوزه اظهار داشت: تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید جزو اولویت‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود و در کنار این موضوعات، ۳۶ پروژه تحولی تعریف شده است که به‌ موازات برنامه‌های کوتاه‌ مدت اجرا خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر نقش بخش خصوصی در تولید، اشتغال و سرمایه‌ گذاری؛ توجه به تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید را جزء برنامه‌های کوتاه ‌مدت و اولویت‌های اصلی اين وزارتخانه اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، سید رضا فاطمی‌ امین روز پنج شنبه در در نخستین روز حضور خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت در ديدار با عليرضا رزم حسيني، ضمن تشکر از زحمات وزیر پیشین و همه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابراز خرسندی از توفیق خدمتگزاری در این حوزه اظهار داشت: تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید جزو اولویت‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود و در کنار این موضوعات، ۳۶ پروژه تحولی تعریف شده است که به‌ موازات برنامه‌های کوتاه‌ مدت اجرا خواهد شد.

وي دستيابي به یک ساختار و سازوکار مؤثر در مدیریت صنعت و معدن را از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و تکمیل سامانه جامع تجارت را به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم اين وزارتخانه اعلام کرد و افزود: تکمیل این سامانه، امکان رصد جریان تولید و توزیع کالا را فراهم می‌آورد و امکان پیش‌بینی و اخذ تصمیمات به‌موقع را ایجاد می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری جلسات متعدد و مرتبط با اين حوزه گسترده خبر داد و اضافه كرد: با توجه به اهمیت تعامل دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در حل مسائل مربوط به تنظیم بازار، جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد و انشاء الله با همکاری قوی این دو وزارتخانه، بسیاری از مسائل کشور در حوزه تنظیم بازار حل و فصل خواهد شد.

فاطمي امين در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت کسب و کار بخش غیردولتی در حوزه تولید، تجارت و صادرات اشاره کرد و ادامه داد: بخش خصوصی، کسب‌ و کار و بنگاه‌های اقتصادی، نقش اصلی را در حوزه تولید و تجارت دارند و اگر نگران تولید، اشتغال و سرمایه‌ گذاری هستیم، باید به این بخش‌ها توجه شود. دولت هم باید تلاش کند شرایط و الزامات مورد نیاز برای فعالیت آن‌ها را فراهم کند.

وی دولت را همراه و شریک بخش خصوصی توصیف کرد و گفت: دولت و بخش خصوصی هر دو در یک سو هستند و دولت با مشخص کردن اولویت‌ها سعی می‌کند از بخش خصوصی بخواهد تا متناسب با این اولویت‌ها برنامه‌ریزی کند و در مرحله بعد از آن‌ها در تحقق این اهداف حمایت شود. همچنين تلاش مي‌کنیم تا هماهنگی لازم را بین اهداف بخش خصوصی و اولویت‌های ملی ایجاد کنیم و دولت بیشتر نقش تسهیل ‌گری، تنظیم‌ گری و اولویت ‌گذاری داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به اقدامات انجام شده در دوران وزیر پیشین اين وزارتخانه در حذف بروکراسی‌های زائد اداری در حوزه صنعت، معدن و تجارت و بخش تولید اشاره کرد و از اجرای پروژه سامانه قواعد و مجوزها از هفته آینده خبر داد.

فاطمي امين با اشاره به اين‌كه در قالب این سامانه، تمامي مجوزهای صادر شده در بخش‌های صنعتي، معدني و تجاری بازنگری خواهند شد، تصريح كرد: به دنبال این هستیم تا حد امکان مجوزها را از حالت پیشینی به پسینی تبدیل کنیم و تلاش می‌کنیم از آیین نامه‌های خلق‌ الساعه که محیط کسب و کار را آشفته می‌کند، جلوگیری کنیم و این در راستای تسریع اقدامات و برنامه‌های هیأت مقررات ‌زدایی وزارت امور اقتصادي و دارايي است.

ضرورت نقش ‌آفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظارت بر سیاست‌های کلان پولی و مالی کشور
وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت نيز در اين ديدار با اشاره به برخی از دستاوردهای این وزارتخانه در ۱۱ ماه گذشته، بر لزوم نقش‌ آفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظارت بر سیاست‌های کلان پولی و مالی کشور تأکید کرد.

علیرضا رزم‌ حسینی با اشاره به این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی است، گفت: همه باید کمک کنیم تا این نظام روز به روز قوی‌تر شود و هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد، باید وظیفه خود را برای تقویت این نظام انجام دهد.

وي با اشاره به ۱۱ ماه خدمت خود به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرایط سخت اقتصادی حاکم در این مدت را یادآور شد و با اشاره به پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تک نرخی کردن قیمت ارز اظهار داشت: سیاست‌های پولی و مالی کشور مستقیماً در معیشت و سفره مردم و در بخش تولید و حوزه صادرات تأثیر دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی تولید و تجارت باید مستقیماً در نظارت بر این سیاست‌ها نقش ‌آفرینی کند.

وزير صنعت، معدن و تجارت به سیاست‌های اجرا شده درخصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مصوبات 177 و 214 ستاد اقتصادی دولت باعث افزایش دو برابری رفع تعهدات ارزی در ابتدای امسال نسبت به سال گذشته شد.

اجرای طرح واگذاری معادن راکد از طریق مزایده از دیگر مواردی بود که رزم حسيني به‌عنوان دستاوردهای دوران تصدی خود در این وزارتخانه به آن اشاره و اضافه کرد: این طرح ظرفیت خوبی برای احیاء صنایع معدنی، سرمایه‌ گذاری و اشتغال است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در صورت صلاح آن را ادامه خواهند داد.

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنین با تأکید بر ضرورت خودکفایی بخش‌های صنعت و معدن در تأمین آب و برق مورد نیاز خود، اجرای طرح انتقال از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و استان‌های شرقی را گام مهم و بزرگی در این راستا اعلام و نسبت به تدوام اجرای آن در دولت جدید ابراز امیدواری کرد.

رزم ‌حسینی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که ارزیابی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت را باید فعالان اقتصادی انجام دهند، عملکرد ۱۱ ماه گذشته اين وزارتخانه در حوزه سیاست‌های راهبردی را قابل قبول توصیف کرد.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به ایجاد تحولات مثبت در حوزه اقتصادی کشور، از برگشت پرونده‌های تجار و بازرگانان از دادگاه‌ها و فعالیت حال حاضر آنان به‌عنوان وارد کنندگان مواد اولیه و کالاهای اساسی به‌عنوان بهترین خاطره دوران تصدی خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با انتقاد از بی ‌مهری‌هایی که نسبت به بخش تولید کشور شد، آن را جزء تلخ ‌ترین خاطرات خود یاد کرد.

Leave A Reply