هزينه تمام شده کالا ها درگرو رفع تحريم ها

0

محمد لاهوتي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: تصميمات در خصوص ممنوعيت واردات، محدوديت صادرات و عوارض صادراتي، صادرکنندگان را در ماه‌هاي اخير با مشکلاتي مواجه کرده است و صادرکنندگان به دليل اين قوانين و نگراني از پرداخت عوارض از صادرات صرف نظر مي‌کنند.

وي درباره شرايط صادرات غير نفتي بعد از رفع تحريم‌هاي اقتصادي اظهار کرد: صادرات غير نفتي اولين مرحله از تجارت خارجي محسوب مي‌شود که به سياست خارجي مرتبط است. رفع تحريم‌ها در افزايش صادرات و نقل و انتقالات مالي تاثير گذار خواهد بود. همچنين هزينه قيمت تمام شده کالاها با برداشته شدن تحريم‌ها کاهش خواهد يافت و از سوي ديگر نيز زمينه را براي رقابت پذيري در بازارهاي هدف فراهم مي‌کند.

لاهوتي با اشاره به ديگر نتايج رفع تحريم‌ها در بخش صادراتي ادامه داد: رفع تحريم‌ها باعث خواهد شد ارتباط با کشور‌هايي که به طور سنتي با آن‌ها روابط اقتصادي داشته‌ايم و به دليل تحريم‌ها روابط‌ مان قطع شده بود بار ديگر اين ارتباط را از سر بگيريم.

اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران تصريح کرد: شکي نيست که تحريم‌ها مشکلاتي را در بخش‌هاي مختلف اقتصادي ايجاد کرده است اما نبايد فکر کنيم تمامي مشکلات در ساختار اقتصادي، تجاري و توليد‌مان به تحريم‌ها ارتباط دارد. مشکلات ساختاري در بخش توليد بعد تحريم‌ها باقي خواهند ماند. اينکه فقط توجه‌مان را معطوف به رفع تحريم‌ها کنيم آدرس اشتباه دادن است.

به اعتقاد وي بعد از رفع تحريم‌ها حدود 20 تا 30 درصد مشکلات در صادرات و ساير بخش‌هاي اقتصادي حل خواهد شد اما مشکلات ساختاري پا برجا مي‌ماند که بايددر آينده براي آن‌ها راهکار‌هايي انديشده شود. لاهوتي با بيان اينکه ميزان صادرات غير نفتي در چند ماه اخير کاهش داشته است، عنوان کرد: صادرات غيرنفتي‌ در سال جديد حدود چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به دلايل ديگر افت صادرات در ماه‌ها اخير گفت: تصميمات در خصوص ممنوعيت واردات، محدوديت صادرات و عوارض صادراتي، صادرکنندگان را با مشکلاتي مواجه کرده است و صادرکنندگان به دليل اين قوانين و نگراني از پرداخت عوارض، از صادرات صرف نظر مي‌کنند. مطمئنا صادرات در شرايطي مي‌تواند موفق باشد که ثبات قوانين وجود داشته باشد. ممکن است تغييرات در قوانين در کوتاه مدت به نفع صادرکنندگان باشد اما در بلند مدت نمي‌تواند شرايط مطلوبي را ايجاد کند.

Leave A Reply