ارائه طرح مدیریت یکپارچه فناوری به دولت برای جلوگیری از واردات

0

مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: برنامه‌ خاصی را در قالب طرح مدیریت یکپارچه فناوری به دولت ارائه کرده‌ایم و درصدد هستیم تا از این طریق واردات بر بازار کشور حاکم نشود، در این طرح مقرر شده تا ظرفیت بازار کشور را به نفع توانمند سازی شرکت‌های داخلی با همکاری شرکت‌های پیشرفته خارجی و رویکرد صادرات محور را به کار بگیریم.

 وی در ادامه افزود: عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای مختلف حمایتی بر رشد یا سقوط بخش مهم اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.

 الیاسی با اشاره به فضای بعد از توافقات و رفع تحریم‌ها، فضای جدیدی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است البته تا زمانی که تحریم بوده شرکت‌های داخلی توانسته‌اند برخی از مشکلات را بر طرف کنند ولی با برطرف شدن تحریم ها گزینه‌ی واردات برای برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شده است.

 معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی تصریح کرد: متاسفانه بعضی از شرکتهای ما با تفکر تامین نیازهای داخل کشور شکل می‌گیرند و از دولت انتظار دارند تا بازارهای کشور را کنترل کنند تا فقط بتوانند در داخل کشور فعالیت کنند.

 الیاسی درخصوص رویکرد حمایتی برای جایگزینی واردات بدون رویکرد صادرات محور عنوان کرد: رویکرد حمایتی برای جایگزینی واردات بدون رویکرد صادرات محور به نفع جامعه نیست و ما نمی‌توانیم ناکارآمدی را به بازار کشور تحمیل کنیم، از این رو حوزه‌های مختلف نظیر بهره‌وری دچار ناکار آمدی و ناکامی می‌شوند.

 وی در پایان تاکید کرد: از این رو وظیفه دولت است تا از شکل‌گیری و توانمند سازی شرکت‌ها حمایت کند.

Leave A Reply