معاون رئيس جمهور: مشکلات صنعت فرش را روي ديوار بنويسيد

0

محمد شريعتمداري در مراسم افتتاحيه نمايشگاه فرش ايران با اعلام اين مطلب گفت: برچيده شدن بي‌ثباتي از اقتصاد ايران در دولت يازدهم نقش بربسته است که اين امر در حوزه اقتصاد باعث کاهش نرخ تورم از حدود 40 درصد از تيرماه امسال به 15.6 درصد شده که اين امر در طول تاريخ بي‌سابقه است.
وي خاطرنشان کرد: به دليل تلاطم در بازار ارز که منشاء‌بسياري از بي‌ثباتي هاي بازار ايران است دولت تلاش کرد که آنها را مهار کرده به ثبات لازم برساند به طوري که در سال گذشته تنها 3 درصد افزايش نرخ ارز داشتيم.
معاون اجرايي رئيس جمهور ادامه داد: فضاي سرمايه‌گذاري نسبت به گذشته بهبود چشمگيري داشته و توليد دوباره جان گرفته است به طوري که بسياري از واحدهاي توليدي دوباره به توليد برگشته‌اند.
وي تصريح کرد: در سال 93 اقتصاد کشور بعد از دو سال رکود دوباره فعال و رشد اقتصادي به مثبت 3 درصد رسيد.

شريعتمداري ادامه داد: رشد سرمايه‌گذاري که در سال‌هاي گذشته منفي بود به مثبت 3 درصد رسيده است که اين امر اقدامي اوليه براي رفع مشکلات اقتصادي کشور به شمار مي‌آيد. همچنين در بخش صادرات غيرنفتي از منفي به سمت مثبت حرکت‌ کرده‌ايم.
وي با بيان اينکه رئيس جمهور در ابتداي سال 94 به افزايش صادرات غيرنفتي و افزايش اشتغال توجه زيادي داشته و آن را از اهداف دولت برشمرد گفت: اين امور با دقت پيگيري مي‌شود که با بهبود فضاي کسب کار اين مهم قابل فراهم شدن است.
معاون اجرايي رئيس جمهور يادآور شد: در سالهاي ابتداي ايجاد سازمان ملي فرش بر روي ديواري در اين اتحاديه مشکلات صنعت فرش کشور نوشته شده بود که امروزه اين ديوار به تاقچه تبديل شده است اما لازم است که دوباره اين مشکلات بر روي ديوار نوشته شود.

* دستاوردهاي دولت به حدي زياد است که فرصت بيان آن را ندارم
شريعتمداري با بيان اينکه رفع موانع پيش روي مجوزهاي توليد و صادرات از جمله مواردي است که به توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي کمک مي‌کند، گفت: دستاوردهاي اقتصادي دولت در حوزه نفت، گاز، مخابرات، آب، صنعت، معدن و تجارت در دو سال گذشته به قدري وسيع است که فرصت بيان آن را ندارم.
وي اظهار کرد: توليدکنندگان فرش در حالي در تنگدستي به سر مي‌برند که شرايط آنها با وضعيت صادرکنندگان برابري ندارد و هر موقعي که به اين مهم توجه نشود از ميزان صادرات کاسته مي‌شود.
شريعتمداري گفت: روابط توليدکنندگان و تجار بايد بهبود يافته و رضايتمندي توليدکنندگان فرش فراهم شود بطوري که از آه دل فرشبافان نمي‌توان صادرات مناسبي داشت.

اين مقام دولتي افزود: برخي از صادرکنندگان فرش ما در کنار سودي که به دست مي‌آورند به توليدکنندگان اين محصول نيز توجه مي‌کنند که در واقع انتظار ما اين است که به اين قشر توجه بيشتري شود همانطور که شما (صادرکنندگان) از ما انتظار داريد که به تبليغات فرش ايراني در خارج از کشور توجه بيشتري کنيم.

معاون اجرايي رئيس جمهور تصريح کرد: اين مسائل و توجه بيشتر به توليدکنندگان ربطي به تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران ندارد و اين قشر هنرمند و مظلوم لازم است که از موهبات صنعت فرش منافع بيشتري به دست آورند.
وي اضافه کرد: رضايتمندي در توليد فرش شرايط اين صنعت را چنان دگرگون مي‌کند که در سودآوري نهايي افزايش قابل توجهي فراهم خواهد شد.

شريعتمداري در پايان تاکيد کرد: موارد و مشکلاتي که پيش روي اين صنعت وجود دارد و امروز توسط فعالين اين بخش مطرح شد به رئيس جمهوري انتقال داده مي‌شود که اميدواريم منجر به توجه ويژه رئيس جمهور به صنعت فرش شود.
بنابراين گزارش حميد کارگر رئيس سازمان ملي فرش ايران در ابتداي اين نشست با اشاره به اقدامات دولت در زمينه برداشته شدن تحريم‌ فرش ايران توسط آمريکا گفت: از دولت خواسته مي‌شود که براي خواسته ديگر اين صنعت يعني تبليغات در خارج از کشور و اختصاص بودجه به اين امر توجه بيشتري کنند.

Leave A Reply