ثبت ملی فرآوری نخود ممقان

0

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید مرتضی نیرومند اسکویی در حاشیه بازدید از کارگاه‌های فرآوری نخود در ممقان در گفت‌‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از وظایف و رسالت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت توسعه خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار در قالب برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع کوچک و متوسط می‌باشد.

وی افزود: سازمان متبوع به عنوان تنها نهاد پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه خوشه‌های کسب و کار از طریق شرکت‌های تابعه استانی اقدام به این موضوع می‌نماید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ابراز داشت: در حال حاضر تعداد 41 خوشه کسب و کار در استان شناسایی شده و از این تعداد هشت خوشه عملیاتی و تحویل نهاد فراگیر گردیده است.

نیرومند تصریح کرد: پنج خوشه کسب و کار شامل خوشه صنایع چوبی و مبلمان شهرستان مرند، خوشه تجهیزات نفت و گاز تبریز، خوشه فرش و تابلو فرش تبریز، خوشه نخودچی ممقان و خوشه حوله‌بافی تبریز که در سال ۱۳۹۸ به عنوان خوشه برتر کشوری انتخاب و موفق به اخذ تندیس و لوح از دست معاون اول رئیس‌جمهور گردید نیز در مرحله اجرایی می‌باشند.

وی با بیان اینکه خوشه نخودچی ممقان یکی از خوشه‌های فعال استان می‌باشد، متذکر شد: در سال ۱۳۹۷ پروژه توسعه خوشه نخودچی ممقان اجرایی گردید و حدود یک‌هزار و ۳۰۰ کارگاه نخودپزی در ممقان سالانه بیش از ۸۰ هزار تن نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌نماید.

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد نخودچی آجیلی کشور در بخش ممقان تولید می‌شود که ۴۰ درصد محصول فرآوری شده به مصرف داخلی رسیده و ۶۰ درصد مابقی به کشورهای اروپایی خاورمیانه و آمریکای لاتین صادر می‌گردد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های عمل خوشه نخودچی ممقان ثبت ملی فرآوری نخود ممقان بوده که خوشبختانه با تلاش‌ها و حمایت‌های صورت پذیرفته شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی و فعالان خوشه مذکور از جمله اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و اتحادیه نخودپزان ممقان، نخودچی ممقان موفق به قرارگیری در فهرست آثار ملی ایران گردید.

Leave A Reply