سطح همکاری‌های شرکت‌های کوچک و متوسط ايران و چين گسترش مي‌يابد

0

رسوليان: سطح همکاری‌های شرکت‌های کوچک و متوسط ايران و چين گسترش مي‌يابد/ چی‌یان: ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است

علي رسوليان در نشست ارتباط تصويري امضاي تفاهم نامه همكاري با انجمن همكاري‌هاي بين‌المللي صنایع کوچک و متوسط شانگهاي افزود: یکی از چالش‌هایی که کشورها امروز با آن مواجه هستند، توزیع ناعادلانه ثروت در جهان است و یکی از راه‌هایی که می‌توانیم بر اين چالش فائق بياييم این است که صنايع كوچك و متوسط SME)ها) را تقویت کنیم.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صنايع كوچك نقش مهمي در توليد ثروت و توزيع آن در اقتصاد دارد و همه كشورها اولويت ويژه‌اي براي اين بخش قائل شده و جايگاه خاصي را در توسعه پايدار اقتصادي كشور خود به آن داده‌اند.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، علي رسوليان روز دوشنبه با بيان اين مطلب در نشست ارتباط تصويري امضاي تفاهم نامه همكاري با انجمن همكاري‌هاي بين‌المللي صنایع کوچک و متوسط شانگهاي افزود: یکی از چالش‌هایی که کشورها امروز با آن مواجه هستند، توزیع ناعادلانه ثروت در جهان است و یکی از راه‌هایی که می‌توانیم بر اين چالش فائق بياييم این است که صنايع كوچك و متوسط (SMEها) را تقویت کنیم.

وي اضافه كرد: همچنين SMEها در كنار مزایای متنوع خود، دارای موانع و چالش‌های مشترک خاصی هستند كه براي حل آن‌ها، همه کشورها گام‌های توسعه‌اي خاصی را برداشته‌اند.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران تجربیات موفقی هم در سطح دولتی و هم در سطح شرکت‌ها داشته است، پيشنهاد كرد اعضاي اين نشست تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند که اين امر در نهایت منجر به ایجاد شكوفايي و خودآگاهی SMEها خواهد شد.

رسوليان همچنين اظهار امیدواري كرد که اعضاء با هدف اجرايي كردن توافقات از طریق به اشتراک گذاشتن بهترین تجارب و تسهیل همکاری میان بخش‌های خصوصی كشور متبوع خود، مشاركت خود را حداكثری نمايند.

وي ادامه داد: سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با درنظر گرفتن نقش و اهميت صنايع كوچك و اين واقعيت كه در حدود 92 درصد از صنايع كشور را صنايع كوچك تشكيل مي‌دهد، تلاش مي‌كند با به‌كارگيري سياست‌هاي توسعه‌اي و حمايت‌هاي گوناگون و فراهم آوردن زيرساخت‌هاي لازم، فضاي رقابت پذيري را براي صنايع كوچك به‌وجود آورد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران به‌عنوان يك سازمان توسعه‌اي وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، از نظر ساختاري داراي يك ستاد مركزي در تهران است و در هر استان نيز يك شركت تابعه دارد كه در قالب شركت دولتي، مأموريت‌هاي محوله را در دو حوزه اساسي "ايجاد زيرساخت (در قالب شهرك‌ها و نواحي صنعتي، مراكز خدمات فناوري و كسب و كار، شهرك‌هاي فناوري و تخصصي، تصفيه خانه و شبكه فاضلاب و …)" و "توسعه صنايع كوچك (توسعه بازار، كارآفريني، آموزش، تأمين مالي، توسعه خوشه‌هاي صنعتي، نمايشگاه، توسعه صادرات، كنسرسيوم‌هاي صادراتي، پيمانكاري فرعي و …)" دنبال مي‌كنند.

رسوليان با اشاره به اين‌كه تا كنون بيش از 900 شهرك و ناحيه صنعتي به بهره برداري رسيده و قريب به يك ميليون نفر در بيش از 49 هزار واحد صنعتي مستقر در آن‌ها مشغول به كار هستند، اظهار داشت: اين رقم 48 درصد كل صنايع ايران را شامل مي‌شود و بيش از 10 درصد اين واحدها نيز صنايع با فناوري پيشرفته (Hi-Tech) مي‌باشند.

وي افزود: همچنين 6 شهرك فناوري و 38 مركز خدمات فناوري و كسب و كار براي ارائه خدمات و تأمين نيازهاي صنايع كوچك ايجاد شده‌اند و بيش از 500 مشاور در اين مراكز مشغول فعاليت مي‌باشند.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه، برنامه‌هاي حمايتي از صنايع كوچك مطابق با مراحل شكل گيري واحدهاي صنعتي و الزامات هر مرحله را در چهار محور "توسعه صنعتي و فناوري"، "توسعه كارآفريني"، "توسعه بازار و امور بين‌الملل" و "تأمين مالي و سرمايه گذاري" تشريح كرد.

رسوليان با اشاره به برنامه توسعه خوشه‌‌هاي كسب و كار به‌عنوان يكي از مدل‌هاي حمايتي سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه كرد: اين سازمان برنامه توسعه خوشه‌اي را از يونيدو اخذ و پس از يك دهه تلاش اكنون مدل توسعه خوشه‌هاي كسب و كار را با موفقيت در كشور پياده سازي نموده است.

وي ادامه داد: در اين برنامه و طي 14 سال گذشته بیش از 400 خوشه كسب و كار شناسايي شده و 140 پروژه توسعه خوشه‌ صنعتي در حوزه‌هاي مختلف قطعات خودرو، نفت و گاز، چرم، سنگ، سراميك، پوشاك، بسته‌بندي، كفش و … خاتمه يافته و مشغول فعاليت مي‌باشند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت بيان كرد: بيش از 700 هزار مدير و كارشناس واحدهاي صنعتي كوچك در دوره‌‌هاي آموزشي برگزار شده توسط اين سازمان شركت نموده و 2800 تور صنعتي نيز با هدف تبادل تجربيات و تسهيل همكاري‌هاي مشترك بين واحدهاي كوچك و متوسط برگزار شده است. همچنين سالانه بیش از 5000 واحد صنعتي كوچك و متوسط با حمايت اين سازمان در نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي شركت نموده‌اند.

رسوليان با بيان اين‌كه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در كنار تجارب به‌دست آمده علاقه‌مند است تا از تجارب ساير كشورها نيز استفاده كرده و دانش و تجربه خود را نيز به اشتراك بگذارد، گفت: اين مجموعه براي اين منظور تا كنون 32 فقره تفاهم‌ نامه همكاري با ساير كشورها منعقد نموده و فعاليت‌هاي ذيل آن را به پيش برده است، كه به‌عنوان نمونه مي‌توان به همكاري‌هاي موفقیت آمیز ISIPO و CISMEF در سه سال گذشته اشاره نمود.

وي تصريح كرد: باور داریم که سطح همکاری‌های بین ايران و چين چیزی نیست که هر دو طرف انتظار آن را داشته‌اند؛ لذا با امضای این تفاهم نامه امیدواریم که سطح همکاری‌های دو سازمان و نیز شرکت‌های کوچک و متوسط دو كشور از نو آغاز و تسریع شود.

ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است
رئيس انجمن همكاري‌هاي بين‌المللي صنایع کوچک و متوسط شانگهاي نیز در اين نشست ضمن استقبال از گسترش همکاری‌ها با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است و همکاری خوبی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در جریان است.

ژنهوا چی‌یان خاطرنشان كرد: امروز با افتتاح دفاتر مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین در شانگهای و تهران، شرکت‌های ایرانی و چینی خواهند توانست در زمینه‌های انتقال فناوري، اعزام گروه‌های تجاری، جذب سرمایه گذاری‌ها بین دو کشور، گسترش تجارت و انتقال اطلاعات مورد نیاز شرکت‌هاي چینی و ایرانی از طریق این مرکز فعال باشند.

در بخش ديگر این نشست نيز سرکنسول کشورمان در شانگهای ضمن استقبال از افتتاح دفاتر مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین در تهران و شانگهای اظهار داشت: با همراهی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، انجمن بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای و کنسولگری ایران در شانگهای، شاهد گسترش روزافزون روابط دو جانبه خواهیم بود.

رمضان پرواز افزود: امضای این تفاهم نامه نماد تلاش‌های مشترک طرفین برای توسعه بلند ‌مدت همکاری‌ها و کمک به صنایع کوچک و متوسط برای توسعه در بازارهای چین و ایران است که در نتیجه آن، فصلی جدید در زمینه ایجاد تعاملات بیشتر گشوده می‌شود.

وی اضافه كرد: امیدواریم پیرو این تفاهم، بستر حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در چین به‌ویژه در نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای (CIIE) که از مهمترین رویدادهای تجاری چین به‌شمار می‌رود، فراهم شود.

این تفاهم نامه همكاري توسط عزیزاله قربانی، عضو هيأت مديره و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و ژنهوا چی‌یان رئيس انجمن همكاري‌هاي بين‌المللي صنایع کوچک و متوسط شانگهاي به امضاء رسید.

همزمان با انعقاد تفاهم نامه گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و انجمن همكاري‌هاي بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای، مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین نيز در تهران و شانگهای افتتاح شد.

Leave A Reply