امضاء و تفاهم نامه سه جانبه، برای توسعه فرش دستباف استان فارس

0

 به منظور توسعه فرش دستباف استان فارس تفاهم نامه سه جانبه ای بین مرکز ملی فرش ایران، استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس امضاء شد .
    
    به منظور توسعه فرش دستباف استان فارس تفاهم نامه سه جانبه ای بین مرکز ملی فرش ایران ، استانداری و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس امضاء شد .
    
    در مراسم امضای این تفاهم نامه حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: درسالی که به نام (اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی) مزین است فرش دستباف می تواند با تاریخ چند هزار ساله از لحاظ فرهنگی ، اقتصادی ، ارز آوری ، افزایش تولید ملی و اشتغال زایی نماد مناسبی برای امسال باشد .
    
    وی با اشاره به عوامل متعددی که طی سالهای اخیر در کاهش صادرات فرش دستباف تأثیر داشته تصریح کرد : با وجود اینکه در شش ماهه اول امسال صادرات فرش دستباف با رشد روبرو بوده ولی هنوز برای رسیدن به جایگاه اصلی صادرات این هنر – صنعت فاصله داریم .
    
    حمید کارگر با تأکید بر اطلاع رسانی هدفمند و آگاهانه در حوزه فرش دستباف بویژه در رسانه های محلی تأکید کرد و گفت : در اطلاع رسانی این هنر صنعت به جای به تصویر کشیدن فقر قالی باف باید هنر و هنرمندی قالی بافان و تأثیرات آنها بر اشتغال و درآمدزایی آن به تصویر کشیده شود.
    
    سرپرست مرکز ملی فرش ایران هدف از برگزاری کارگاه آموزشی و گردهمایی رؤسای ادرات فرش دستباف استان ها را ایجاد وحدت رویه، رسیدن به هماهنگی در رویکرد های جدید مرکز ملی فرش و بحث و بررسی درباره مشکلات و چالش های حوزه فرش دستباف کشور عنوان کرد .
    
    همچنین در این مراسم رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به سابقه تاریخی فرش دستباف استان فارس آن را نماد فرهنگ اصیل و دیر پای ایرانی دانست.
    
    علی همتی افزود: سهم استان فارس در تولید و صادرات فرش دستباف کشور قابل توجه است .
    
    وی بر برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای ارتقای دانش فعالان حوزه فرش دستباف و حضور در نمایشگاههای بین المللی را برای شناسایی هر چه بیشتر این هنر – صنعت ضروری دانست .
    
    در ادامه مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه ، حیدر عالیشوندی مدیر کل امور اقتصادی استانداری فارس بر ضرورت جدی گرفتن کاهش صادرات فرش دستباف تأکید کرد و افزود : برای توسعه صادرات فرش دستباف باید آموزش های مستمری برای فعالان این حوزه به منظور شناسایی و رفع مشکلات پیش رو داشته باشیم .
    
    شایان ذکر است ، تفاهم نامه سه جانبه برای نظام بخشیدن و توسعه همکاری ها در قالب پروژه هاي تحقیقاتی، آموزشی، امور توليدي، امور بازاريابي و تبليغات در حوزه های مختلف فرش دستباف به منظور ارتقاي کمی وکیفی تولید و صادرات فرش دستباف، ساماندهی، حمایت و پشتیبانی از تمامی دست اندر کاران عرصه هنر- صنعت فرش دستباف استان و توسعه اشتغال برای کارآفرینان در راستاي دستيابي به اهداف سند راهبردي مركز ملي فرش ايران امضا شد.
    
    زمینه های همکاری سه نهاد در این تفاهم نامه سه جانبه عبارتند از :
    
    – حمایت از برنامه های آموزشی منجر به اشتغال پايدار دست اندرکاران فرایند تولید به ویژه بافندگان و نيز آموزش تخصصی براي تجار و صادر کنندگان فرش دستباف
    
    – فرهنگ سازی براي به کارگیری دارهاي قالي بافی بهينه (ارگونومی) از سوی قالیبافان، توليدكنندگان، فعالان مجتمع‌هاي آموزشي قاليبافي در استان
    
    – حمايت از ايجاد ، تجهیز و راه اندازی خانه فرش و نمايشگاه دائمي فرش استان توسط بخش خصوصي و تشكل هاي تعاونی
    
    – حمایت از برنامه های تبلیغاتي برای آشنائی هرچه بیشتر مردم و اقبال آنها به خرید فرش دستباف با بهره گيري از انواع ابزارهاي تبليغي و نيز جشنواره فروش فرش دستباف وبرپائی نمایشگاههای تلفیقی دکوراسیون و فرش دستباف
    
    – اتخاذ تدابیر لازم برای اعزام هیئت های تجاری و حضور بهره برداران در نمایشگاههاي برون مرزي به منظور شناسائی بازار های جدید و اطلاع از نیاز و سلیقه خریداران خارجی فرش دستباف
    
    – تامین تسهیلات بانکی و اعتبارات مورد نیاز بهره برداران در حوزه های مختلف فرش دستباف استان از جمله تسهيلات براي ايجاد و تثبيت فرصت هاي شغلي.
    
    لازم به ذکر است در حاشیه این گردهمایی با حضور سرپرست مرکز ملی فرش ایران و ریاست سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس ، و مدیرکل اقتصادی استانداری فارس ، نمایشگاه توانمندی فرش دستباف این استان در محل هتل شیراز افتتاح شد

Leave A Reply