تاکید ایران و ترکیه بر گسترش حجم روابط تجاری تا 30 میلیارد دلار

0

 وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر اقتصاد ترکیه نسبت به هدف گذاری دو کشور برای رسیدن به حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور تا سقف 30 میلیارد دلار در سال 2015 تاکید کردند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود واعظی پس از دیدار با نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه افزود: دو کشور برای رسیدن به مبادلات بازرگانی تا30 میلیارد دلار در سال 2015 هدف گذاری کرده اند.

وی گفت: براساس موافقتنامه تجارت ترجیحی که امروز میان وزیر صنایع کشورمان و وزیر اقتصاد ترکیه به امضا رسید ، 147قلم کالا از طرف ترکیه به ایران و 125 قلم کالا از سوی ایران به ترکیه صادر می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: قرار شد در خصوص تنظیم روابط بانکی ، گمرگی و همچنین فعال کردن بخش خصوصی دو کشور اقدامات لازم صورت گیرد .

واعظی همچنین گفت: ایران با تنها کشوری که تشکیل کابینه مشترک داده، ترکیه است که در قالب این کابینه روسای جمهوری دو کشور به همراه تعدادی از وزیران حضور خواهند داشت.

وزیر صنعت ترکیه نیز در این نشست خبری مشترک با اشاره به روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران گفت : از فردا ، اول ژانویه توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور اجرا خواهد شد که این موضوع می تواند سرآغاز خوبی برای اجرایی شدن اهداف مدنظر روسای جمهور دو کشور باشد.

نیهات زیبکچی همچنین به مذاکراتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان داشته اشاره کرد و افزود: قرار است از این پس موضوع هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت مرتبط است به طور سه ماه یکبار مذاکره شود.

وی درباره توافقنامه تجارت ترجیحی نیز اظهار داشت : این توافقنامه مانند فرزندی تازه متولد است که دو دولت تمام تلاش خود را برای حراست و تکامل از آن به کار خواهند گرفت.

Leave A Reply