برون سپاری و همکاری SMEها با موسسات و شرکت های خدمات حسابداری

0

روش ها و راهکارهای همکاری برای برون سپاری خدمات مالی شرکت های کوچک و متوسط شامل مواردی چون امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و قیمت تمام شده کالا و خدمات قابل ارائه است که در این مقاله به تفصیل به بررسی آنها پرداخته شده است.

روش همکاری در خوشه های کسب و کار

       آنچه در حال حاضر بعنوان یک پیشنهاد از طرف مؤسسه می توان عنوان نمود همکاری در سه موضوع بسیار مهم وحیاتی برای واحد های تولیدی است :

  1. امور مالیاتی
  2. امور بیمه تأمین اجتماعی (حسابرسی بیمه موضوع ماده 47 قانون بیمه تأمین اجتماعی )
  3. قیمت تمام شده کالا و خدمات قابل ارائه

         به نظر میرسد با یک قرارداد کلی با یک خوشه بتوان علاوه بر کاهش هزینه ها برای هر واحد تشکیل دهنده خوشه کسب و کار نسبت به ایجاد بستری واحد در هر مقوله دستیافت .

         در نظر بگیرید در رسیدگی های مالیاتی بعضا” مواجه میشویم برای 2 بنگاه اقتصادی که دارای یک فعالیت مشابه هستند و بلحاظ محتوای هزینه ائی و ساختار تولید یکسانند مالیاتی متفاوت محاسبه میگردد که عمدتا” 2 عامل در آن دخیل است :

  1. نحوه تعامل مؤدی با سازمان امور مالیاتی
  2. توانایی مؤدی در ارائه مستندات

که این مسئله در پرونده های بیمه ائی نیز بسیاردیده میشود .

     در مسئله خوشه های تولیدی ، مؤسسه میتواند با راهکارهای تخصصی و همچنین تعامل منطقی با سازمان امور مالیاتی و نیز بهره مندی از قدرت گروهی مؤدیان مالیاتی که همگی در شرایطی یکسانند نسبت به مدیریت مسائل مالیاتی اقدام نماید . که همین مسئله نیز در رابطه با مسائل بیمه تأمین اجتماعی نیز میتواند صادق باشد .

     در رابطه باموضوع سوم که همان بهای تمام شده کالاهای تولیدی و خدمات   در خوشه های کسب و کار است . باید گفت   با توجه به مقوله تخصصی محاسبات قیمت تمام شده و دانش فنی بالای آن به طبع هزینه های طراحی ، استقرار و راه اندازی این سیستم برای هر شرکت بسیار بالا خواهد بود و گاها” به همین دلیل خیلی از شرکت ها از داشتن آن صرفنظر میکنند که متأسفانه در بلند مدت نیز بدلیل عدم داشتن سیستم های اطلاعاتی دقیق که نشان دهنده انحرافات تولید باشد دچار مخاطرات بسیار می گردند .

با توجه به بررسی های اولیه در صورت داشتن تشابهات فنی در تولید واحدهای عضو در یک خوشه میتوان با سرشکن کردن هزینه ها بین اعضاء برای هر خوشه سیستم قیمت تمام شده را طراحی و راه اندازی نمود .

علی ایحال با توجه به امکان موجود در خوشه های کسب و کار و هماهنگی های موجود بین آنها میتوان امکانات مناسب تخصصی در حوزه های مالی با هزینه های مناسب در اختیارشان گذارد .

اما راهکار

             به نظر این مؤسسه در دنیای امروزی و رقابت بسیار جدی که در سطح بازار با آن مواجه ایم داشتن کالا و خدمات با کیفیت خوب و واقعی امکان بقاء و سودمندی هرچه بیشتر را فراهم خواهد نمود ، که این مهم فقط با نگاه تخصصی به کارها میسر است .

           با توجه به رشد روز افزون بازار کسب و کار و در مقابل افزایش هزینه های تمام شده کالا و خدمات بخصوص در چند ساله اخیر که در کشور شاهد آن بوده ایم . این مسئله بطور جدی باید مدنظر قرار گیرد که میزان حاشیه سود ها و درآمد های اتفاقی دیگر برای کمتر کسی میسر خواهد بود و این مسئله خود یکی از شاخص های توسعه و رسیدن به استانداردهای جهانی است لذا در صورت غفلت در کنترل هزینه ها و کاهش بهای تمام شده راهی جز خروج از بازار نداریم . پس بهتر است در این مقطع زمانی بطور جدی به این مسئله بپردازیم و از ابزار های مناسب جهت رسیدن به این مهم استفاده کنیم .

             همانطور که همه میدانیم هر بنگاه اقتصادی برای یک مأموریت بوجود می آید که حاصل آن محصول و یا خدماتی خاص است و برای هرچه بهتر شدن آن کوشش می کند . فلذا چه بهتر است بجای آنکه خود را درگیر فعالیت های وظیفه ائی که عموما” دارای تخصص های ویژه و اختصاصی هستند و ما را دچار هزینه های سرباری ، زمانی و فکری بالا میکنند صرفا” به کارهای مولدی بپردازیم که در آنها تخصص داریم .و در نهایت باعث سود آوری بیشتر و بقای ما میشوند . از جمله فعالیت های وظیفه ائی در سازمانها انجام امور حسابداری است که عموما” نیز با کیفیت مناسب و مورد نظر مدیران بنگاههای اقتصادی عرضه نمی گردد . بحث دررابطه با چرائی عدم عرضه با کیفیت این خدمت در بنگاههای اقتصادی بسیار است که در این مجال نمی گنجد .

          در دنیای امروز با توجه به افزایش هزینه های زندگی مصرف کنندگان بدنبال رفع نیاز های خود از منابعی می باشند که کالا و خدمات آن دارای کمترین هزینه و بالاترین کیفیت باشد . لذا سازمانها و شرکتهای ارائه دهنده کالا و خدمات باید در جستجوی راهکارهائی باشند که توسط آن بتوان قیمت تمام شده کالا و خدمات را کاهش داده و در نهایت با قیمتی پائین تر از رقبا  کالا و خدمات خود را در بازار عرضه نمایند .

       یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این امر واگذاری فعالیتهای تکراری و سرباری سازمان به دیگران است . بعنوان مثال اگر یک شرکت و یا یک سازمان بخش حسابداری خود را به موسسات حرفه ائی واگذار نماید علاوه بر آنکه از مزیت های تخصصی بسیار بالاتر بهره مند میگردد. در کنترل  و کاهش هزینه های سرباری نیز قدم موثری برداشته و در نهایت اینکه با تخصیص فضای فیزیکی به فعالیت های مولد ( تولید / فروش ) میتواند علاوه بر کاهش هزینه به افزایش درآمد نیز دست یابد .

حال قضاوت کنید در چه وضعیتی بعد از برون سپاری قرار خواهید گرفت ؟؟؟؟!!!!!

           دیدگاه رایج سازمان ها به برون سپاری به عنوان وسیله برای کاهش هزینه می باشد . اما مزیت مهمتر برون سپاری ، بهبود کیفیت فعالیت ها و محصولات و اثر بخشی بیشتر کارکنان سازمان می باشد . برون سپاری کلیه فعالیت های غیر اصلی سازمان منجر به کاهش فعالیت های کاری مدیریت ارشد سازمان شده و از این طریق تمرکز بر مزیت رقابتی مدیریت افزایش می یابد.( … .Drucker,p.f.)

         سازمان ها فعالیت های منابع انسانی خود را با هدف کاهش هزینه ، کاهش حجم فعالیت های مدیریت و حذف بوروکراسی و مقررات اداری پیچیده و زمان بر  برون سپاری می کنند . اما مشکل برون سپاری فعالیت های منابع انسانی، از دست دادن کنترل سازمان بر مهمترین سرمایه سازمان (کارکنان ) می باشد . بنابر این سازمان باید با بررسی میان مزایا و مشکلات برون سپاری منابع انسانی یکی را انتخاب کند . ( … .Drucker,p.f.)

 

از مزایای برون سپاری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. افزایش اثر بخشی با تمرکز بر فعالیت های محوری که سازمان در انجام آن تخصص دارد
  2. بهبود خدمات ارائه شده به مشتری
  3. بهبود مدیریت ریسک از طریق شریک شدن با یک واحد دیگر در محیط تجاری نامطمئن
  4. کاهش و کنترل هزینه عملیات محصولات یا خدمات به واسطه دستیابی به تأمین کننده با عملکرد بهتر و هزینه پایین تر
  5. مدیریت وظایف مشکل یا کنترل ناپذیر
  6. بهره مندی از تخصص و مهارت نیروی انسانی متعلق به تأمین کنندگان 
  7. بهبود عملکرد عملیاتی (همچون کیفیت بالاتر و افزایش بهره وری )
  8. آزاد کردن منابع انسانی و سایر منابع برای اهداف دیگر ( کاهش سرمایه گذاری در فعالیت های برون سپاری شده )
  9. انعطاف پذیری در بلند مدت

 

 

منبع: مؤسسه خدمات حسابداری تحلیل بایا

 

Leave A Reply