بانک‌ها اداره کننده‌ خوبی برای واحدهای صنعتی نیستند

0

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان روز سه شنبه ضمن بازدید از شهرک صنعتی شماره 2 خرم ‌آباد، با جمعي از صنعتگران و توليد كنندگان مستقر در این شهرک گفت‌وگو کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جریان سفر رئيس قوه قضائيه به استان لرستان، از تعدادي از واحدهاي توليدي در شهرک صنعتی خرم ‌آباد بازديد كرد.
 
به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان روز سه شنبه ضمن بازدید از شهرک صنعتی شماره 2 خرم ‌آباد، با جمعي از صنعتگران و توليد كنندگان مستقر در این شهرک گفت‌وگو کرد.
 
وي همچنين در نشست با فعالان اقتصادي استان لرستان در اين شهرک صنعتی، پای صحبت‌های دست‌ اندرکاران امر تولید نشست و براي پیگیری مشکلات واحدهای صنعتي در تملک بانک‌ها قول مساعد داد.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست با توليدگران شهرک صنعتی شماره 2 خرم ‌آباد اظهار داشت: مشکلاتی که در حوزه واحدهای تولیدی است در دو بخش ملی و مربوط به دستگاه‌های ملی است و برخی هم قوانینی است که باید اصلاح شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان افزود: همان طور که مقام معظم رهبری شعار سال را "تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌ زدایی‌ها" نامیدند، برخی از موانع را شناسایی کرده‌ایم که مربوط به قوانین و مقررات است. در این راستا باید با اولویت نسبت به آن قوانینی که بیشتر مورد ابتلا است، از طریق مجلس شوراي اسلامي اقدام شود.
 
وي با اشاره به‌اين‌كه بخشی از مشكلات هم استانی و مدیریتی است، اضافه كرد: می‌شود جلساتی را گذاشت و با هماهنگی بین بخشی در استان و با اراده، برخی مشکلاتی را که نیاز به قانون و مصوبه ندارد حل کرد. به‌عنوان مثال، یکی از آن موضوعات، واحدهای در تملک بانک‌هاست که در کل کشور احصاء شده و به استان‌ها گفته‌ایم که پیگیری کنند.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: باید سعی شود که این مشکلات حل و بخشی که مربوط به مرکز است منعکس شود تا پیگیری کنیم. بانک‌ها هم آمادگی اقاله واحدهای تملک شده را دارند و تعدادی را هم پس داده‌اند.
 
درويشيان خاطرنشان کرد: باید کسانی که بدهی به بانک‌ها دارند، پیگیری شود و قبل از این‌که بخواهد در مرجع قضايی مورد بررسی قرار گیرد، همکاران ما بررسی و بانک‌ها سودهای مازاد محاسبه شده را اصلاح کنند.
 
وي با بیان این‌که مشکل برخی از واحدهای تملک شده به دلیل عدم پرداخت به موقع اقساط تسهیلات بوده است، گفت: درخصوص این واحدها، سودهای محاسبه شده قانونی است؛ باید فکری برای آن‌ها شود یا استمهال شود یا به شکلی مجدد، تسهیلاتی در اختیار بگیرند تا از تملک خارج شوند.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: بانک‌ها اداره کننده خوبی برای واحدهای تولیدی نیستند؛ کار بانک، پولی و بانکی است، خودشان هم مدعی هستند دنبال تملک نیستند، اما عدم پرداخت بدهی باعث تملک شده که بر اساس قانون هم ظرف سه سال باید واگذار شوند.
 
درويشيان با تأکید بر این‌که پیگیری مشکلات واحدها به‌طور جدی در برنامه سازمان بازرسی است، اضافه كرد: لرستان با همه ظرفیت‌های خوبی که در حوزه صنعت و کشاورزی دارد، اما با بیکاری بالایی روبه‌رو است.
 
وي ادامه داد: لرستان تقریباً اولین استان از نظر نرخ بیکاری است، درحالی که در حوزه ظرفیت‌های منابع آبی، استان سوم است. اگر ظرفیت‌های صنعتی که دارد فعال شود و واحدهای بزرگ صنعتی که تعطیل يا نیمه تعطیل هستند، مشکلات‌شان حل شود، بخش زیادی از مشکلات اشتغال اين استان حل خواهد شد.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: بر حسب منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان قوه ‌قضائیه، یکی از دستورات و اولویت‌های کاری خود را حمایت از تولید، کارآفرینی و افزایش اشتغال قرار داده‌ایم. در حد اختیارات و وظایفی که داریم، می‌توانیم کار کنیم، اما به هر روی بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به حوزه اجرا است.
 
درویشیان با بیان این‌که اگر قوانین به موقع و درست اجرا شود، بسیاری از مشکلات را نخواهیم داشت، تصريح كرد: عدم اجرای قانون نسبت به هر دستگاهی که باشد، به‌عنوان یک ترک فعل مورد پیگیری و پیگرد قرار می‌گیرد.
 
وی با تأكيد بر اين‌كه امیدواریم موانع تولید و سرمایه‌ گذاری را امسال به حداقل ممکن برسانیم، اظهار داشت: این‌که رهبری سال‌هاست که شعار سال را در حوزه اقتصادی تعیین می‌کنند و امسال به‌صورت ویژه، مانع ‌زدایی را مطرح کردند، نشان می‌دهد مانع‌هایی وجود دارد که تولید هنوز آن‌گونه که باید رونق پیدا نکرده است.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور بيان كرد: بخشی از موانع مربوط به قوانین است و بخشی هم مربوط به عدم هماهنگی و همکاری و جدیت در رفع مشکلات واحدهاست که باید پیگیری شود.
 
درویشیان افزود: نرخ بیکاری در استان لرستان نسبت به استان‌های دیگر خیلی بالاست و می‌طلبد هرکس هر کاری می‌تواند برای افزایش اشتغال با توجه به ظرفیت‌های خوبی که بالقوه وجود دارد، انجام دهد.
 
وی اضافه كرد: متأسفانه تعدادی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان لرستان تعطیل یا نیمه ‌تعطیل هستند، و برخی از واحدها نیز با تمام ظرفیت فعال نیستند كه باید همه برای رفع این مشکلات کمک کنند.
 
۷۰ واحد توليدي در شهرک‌های صنعتی لرستان در تملک بانک‌ها هستند
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان نيز در اين نشست اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰ واحد توليدي در شهرک‌های صنعتی این استان در تملک بانک‌ها قرار دارند که به همین منظور برنامه‌ریزی جدی برای جلوگیری از گسترش این مشکل در استان انجام شده است.
 
بختيار رازانی افزود: این واحدها قابلیت فعال سازی دارند و طی سال‌های اخیر نیز با کمک دادگستري و دستگاه‌های نظارتی فعالیت‌هایی برای رفع تملک آن‌ها صورت گرفته، اما اکنون موتور صنعت لرستان با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت درحال تولید است که باید چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده شود.
 
وی با بیان این‌که ۳۰۰ واحد صنعتي به بهره‌برداري رسيده غیرفعال در شهرک‌های صنعتی لرستان وجود دارد، اضافه کرد: در اين استان بالغ بر دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در واحدهای غیرفعال و نیمه فعال شهرک‌های صنعتی روز به روز مستهلک می‌شود.

Leave A Reply