جايگزيني حکمرانی به‌جای بنگاه داری و تسهیل گری و رفع موانع پيش روي فضاي كسب و كار بنگاه‌هاي اقتصادي

0

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع مديران ارشد ستادي و استاني سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تأكيد كرد:

جايگزيني حکمرانی به‌جای بنگاه داری و تسهیل گری و رفع موانع پيش روي فضاي كسب و كار بنگاه‌هاي اقتصادي/ تقويت نظارت بر حسن عملكرد شهرک‌های صنعتی غيردولتي، شرکت‌های خدماتی و اجراي پروژه‌هاي زيربنايي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي

علی رسولیان در نشست تبيين برنامه‌هاي وزير صنعت، معدن و تجارت كه با حضور معاونان و مديران ستادي و ارتباط تصويري برخط با مديران عامل شركت شهرك‌هاي صنعتي استان‌ها برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های تحولي دكتر سيد رضا فاطمي امين و ديدگاه حکمرانی و واگذاری امور به بخش خصوصی، باید همسو با اهداف اين وزارتخانه حرکت کنیم و به سمت نقطه هدف نهايي كه دستيابي به نظارت عاليه بر حسن عملكرد كسب و كارهاست، پیش برویم.

 

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چهار نقش محوري اين وزارتخانه در دولت سيزدهم در راستاي تقسيم كار بين حاكميت و كسب و كارها را اولويت گذاري، تنظیم گری، تسهیل گري و نظارت عنوان كرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، علی رسولیان روز دوشنبه با بيان اين مطلب در نشست تبيين برنامه‌هاي وزير صنعت، معدن و تجارت كه با حضور معاونان و مديران ستادي و در ارتباط تصويري برخط با مديران عامل شركت شهرك‌هاي صنعتي استان‌ها برگزار شد، افزود: با توجه به برنامه‌های تحولي دكتر سيد رضا فاطمي امين و ديدگاه حکمرانی و واگذاری امور به بخش خصوصی، باید همسو با اهداف اين وزارتخانه حرکت کنیم و به سمت نقطه هدف نهايي كه دستيابي به نظارت عاليه بر حسن عملكرد كسب و كارهاست، پیش برویم.

وی اضافه کرد: سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و شركت‌هاي استاني تابعه آن در راستاي جايگزيني حکمرانی به‌جای بنگاه داری و تسهیل گری و رفع موانع پيش روي فضاي كسب و كار بنگاه‌هاي اقتصادي بايد بيش از گذشته فعاليت و نقش آفريني نمايند.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: نظارت بر حسن عملكرد شهرک‌های صنعتی غيردولتي، شرکت‌های خدماتی و اجراي پروژه‌هاي زيربنايي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي بايد تقويت و توسعه يابد.

رسولیان با تأکید بر اين‌كه منافع اين سازمان و وزارتخانه باید با منافع کسب و کارها همخواني داشته باشد، خاطرنشان كرد: تمامي برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات ما باید در سمت و سويي طراحي و عملياتي شود كه منافع کسب و کارها را تأمین و رشد آن‌ها را درپی داشته باشد.

وي اظهار داشت: براي تحول بنيادين بخش صنعت، معدن و تجارت، 36 پروژه تحولي توسط دكتر فاطمي امين ارائه شده که با 40 پروژه تعريف شده اين وزارتخانه در دوره تصدي مهندس رزم حسینی تلفیق خواهد شد. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نيز در دو پروژه "تأمين زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی" و "احياء واحدهای راکد و نیمه راکد" نقش مستقيم و در شمار ديگري از پروژه‌ها نقش غیرمستقیم دارد که می‌تواند در توسعه و تكميل آن‌ها سهم به‌سزايي داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنين بر هدفمند سازی قیمت گذاری و واگذاري اراضي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي تأكيد كرد و گفت: نحوه واگذاری زمین به سرمايه گذاران بايد اصلاح شود، كه در اين راستا نیازمند برنامه جامع و نظرات کارشناسی هستیم که بر اساس روش‌های جدید تأمين منابع مالي پايدار، عملیاتی و اجرایی باشند.

رسولیان با اشاره به دستور وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر تعيين مدير پروژه براي اجراي پروژه‌هاي تحول به منظور تحقق حكمراني هوشمند در اين وزارتخانه افزود: با تقسیم كاري كه پيش از اين در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران انجام و برای هر پروژه مهم زيربنايي و طرح‌هاي صنعتي در استان‌ها، اولويت گذاري و مسئول پیگیری تعیین شد، اميدواريم با تمركز بر اجراي برنامه‌ها، حركت پرشتابي در تأمين زيرساخت‌هاي حياتي و تكميل طرح‌هاي صنعتي نيمه تمام در استان‌ها آغاز و تداوم يابد.

وی در ادامه با تأكيد بر اجراي 80 برنامه حمايتي صنايع كوچك و متوسط كه در 25 سرفصل تصويب و به استان‌ها ابلاغ شده است، اضافه كرد: شركت شهرك‌هاي صنعتي بايد با تبدیل شدن به پنجره واحد در استان‌ها این امکان را ایجاد کنند تا مراحل بروکراسی و مشکلات فعالان حوزه صنعت بدون مانع و محول شدن به سازمان‌های دیگر برطرف شود.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: آمایش سرزمین از ديگر محورهاي برنامه وزير صنعت، معدن و تجارت است كه در واقع نقشه راه استان‌ها و شهرستان‌ها بر اساس تحليل فرصت‌ها و مسائل ملي، منطقه‌اي و محلي براي نيل به اهداف اشتغال و اقدامات صنعتي، معدني و تجاري است.

رسوليان تسهيلات و مشوق‌هاي جديد سازمان متبوع خود براي سرمايه گذاري در مناطق محروم به منظور تحقق عدالت صنعتي را جلوه‌اي از آمايش سرزمين در استان‌هاي كمتر برخوردار عنوان و بر اجراي نقشه راه آمايشي براي دستيابي به پيشرفت متوازن همه مناطق كشور تأكيد كرد.

وی با بيان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جديد برای هر شهرستان یک برنامه و نقشه راه مشخص طراحي خواهد کرد گفت: ما در تمام استان‌ها حضور داریم و باید ظرفیت‌های خود را در شهرستان‌ها احصاء و برنامه منسجم خود را همسو با اهداف وزير تبیین يا در برنامه‌های وزارتخانه بگنجانیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به تأكيد وزير صنعت، معدن و تجارت بر پايش اقدامات و دستاوردهاي واحدهاي تابعه ملي و استاني در چارچوب مأموريت‌ها، اهداف، شاخص‌هاي عملكرد و پروژه‌ها؛ آخرین وضعیت و مشكلات موجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی، پیش‌بینی‌های كوتاه و ميان مدت، انتظارات بين دستگاهي و مشکلات واحدهاي صنعتي موجود برای سه ماه آینده در اختیار وزارتخانه قرار مي‌گيرد و این پایش‌ها پس از آن هر ماه صورت خواهد گرفت تا امكان اقدامات اصلاحي در زمان مناسب براي تحقق اهداف ترسيم شده فراهم شود.

رسولیان به مشکلات تأمين برق و نيرو رساني به شهرک‌های صنعتی نيز اشاره و اضافه کرد: ما طرح‌ها و پيشنهادات خود را درخصوص مشکلات برق در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار داده‌ایم و در نشستي که در آینده با وزارت نیرو خواهیم داشت، اميد داريم كه با کمک بانک مرکزی این طرح‌ها عملیاتی و بخشي از مشكلات كمبود برق در شهرك‌ها و نواحي صنعتي مرتفع شود.

وی با بيان اين‌كه از دولت انتظار مي‌رود براي ايجاد بستر مناسب و باثبات توليد و اشتغال در كشور، با نگاه ويژه‌اي به شهرك‌هاي صنعتي بنگرد و منابع لازم را در اختيار اين بخش قرار دهد، ادامه داد: در پایش‌های مستمر صورت گرفته از استان‌ها مشخص شده است كه وضعیت پروژه‌هاي عمرانی در شهرك‌ها و نواحي صنعتي از پیشرفت خوبي برخوردار است، كه در اين راستا براي افزايش سهم بودجه شهرک سازی و تأمين امكانات زيربنايي علاوه بر منابع داخلي به حمایت‌هاي دولت نيز نيازمنديم.

در اين نشست، مديران ارشد ستادي و استاني سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نيز هريك به بيان ديدگاه‌ها و پيشنهادات خود براي اجراي پروژه‌هاي تحولي وزیر صنعت، معدن و تجارت و برنامه‌هاي عملياتي اين مجموعه در افق كوتاه مدت و چشم انداز چهار ساله پرداختند.

Leave A Reply