برگزاری نخستین جلسه شورای راهبری خوشه سوهان استان قم

0

نخستین جلسه شورای راهبری خوشه سوهان قم در تاریخ 09/04/1394 به دعوت شرکت شهرک های صنعتی استان و به میزبانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت و با استقبال پرشور کلیه مدیران نهادهای دولتی و ذینفعان خوشه برگزار شد.
این جلسه که با ریاست مدیرعامل محترم شرکت شهرک های صنعتی آقای مهندس طیبی نژاد و به دبیری عامل توسعه خوشه سوهان آقای معرفی بود در راستای پیشبرد اهداف توسعه ای خوشه سوهان قم برگزار گردید.
خوشه سوهان قم در جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت تولید کنندگان و ارائه راهکار جهت برطرف نمودن ضعف ها و تقویت نقاط قوت واحدها در راستای ارتقاء کیفیت سوهان، بررسی موانع موجود در مسیر شکوفایی سوهان بعنوان شیرینی اصیل و با ارزش غذایی بالاست که دستیابی به این امر تنها در سایه اتحاد و هم اندیشی واحدهای تولیدی سوهان ، مخصوصا پیشکسوتان این عرصه محقق خواهد شد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان، در آغاز جلسه ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی قبول طاعات و عبادات کلیه حضار در ماه بندگی گفت : مشارکت حداکثری ذینفعان در این جلسه مایه مباهات است و خاطر نشان کرد که سوهان آبرو و هویت استان است.
آقای مهندس طیبی نژاد افزود : حساسیت ذینفعان در مورد بحث های مرتبط با سوهان قابل تقدیر و موجب خرسندی است و با توجه به اینکه سوهان نماد قم و اعتبار استان ماست، نیاز است که اینگونه جلسات و نشست های تخصصی جهت بهبود وضعیت سوهان با جدیت از سوی کلیه ذینفعان بخصوص پیشکسوتان پیگیری گردد و برمی تابد که با برنانه ریزی های لازم در این حوزه موانع و مشکلات این صنعت جهت دستیابی سوهان به جایگاه اصلی خود، بصورت کارشناسی تدوین گردد.
وی یادآور شد : میزان اشتغال در این صنعت حدود 4000 نفر به صورت مستقیم و اشتغال غیر مستقیم آن را بیش از 10000 نفر عنوان نمود و خاطر نشان کرد که با توجه به تولید انحصاری سوهان در استان قم این رقم با برنامه ریزی ها و اصلاح سیاستگذاری ها قابل افزایش است زیرا هم اکنون واحدها به طور میانگین حداکثر با 30 درصد توان در حال فعالیت هستند.
در ادامه آقای مهندس آشتیانی ، معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی افزود : میزان تولید سوهان سالیانه 7000 تن می باشد و اظهار نمود که با توجه به در نظر داشتن کل جمعیت کشور سرانه هر ایرانی کمتر از 100 گرم می باشد که این نشان از این است که ما در این مورد توجه کافی را نداشته و بعضا کوتاهی هایی هم صورت پذیرفته و نیاز است که با مشارکت کلیه مسئولان دستگاههای دولتی و بزرگان این عرصه تلاش مضاعفی جهت دستیابی به جایگاه اصلی سوهان صورت پذیرد.
مهندس طیبی نژاد گفت : لازم است که کلیه ذینفعان و مدیران دولتی با مساعدت و همکاری تنگاتنگ با تیم توسعه خوشه سوهان بستر لازم جهت برطرف شدن موانع رشد و شکوفایی این صنعت را پایه ریزی و تدوین نمایند.
شایان ذکر است که خوشه کسب و کار سوهان استان قم از ابتدای سال 1394 شروع به فعالیت نموده و هم اکنون در حال تدوین برنامه عمل سال اول خوشه می باشد.
به نظر کارشناس سازمان غذا و دارو مهندس کرباسی، آزاد سازی قیمت سوهان و اهتمام برای تولید سوهان با کیفیت و افزایش نظارت بر واحدهای تولیدی می تواند گام اصلی برای ارتقاء جایگاه سوهان باشد.
آقای وزیری راد کارشناس صنعت جهاد کشاورزی پایین بودن سرانه مصرف سوهان در کشور ( زیر 100 گرم ) و نداشتن المان شهری در استان از سوهان و وجود واحدهای زیر پله ای را از نقاط ضعف و زنگ خطرهای صنعت سوهان برشمرد.
آقای شاملی کارشناس سازمان صنعت ، معدن و تجارت اهتمام بر صنعتی شدن واحدهای تولیدی سوهان را نقطه عطفی در رشد سوهان دانست و اضافه کرد که لازم نیست تولید سوهان صنعتی شود بلکه استقرار واحدها در شهرک های صنعتی نیز و صنعتی شدن بسته بندی محصول نیز برای این امر کفایت دارد.
نماینده دانشگاه علمی و کاربردی استان آقای ابراهیمی نیز در جلسه اظهار داشت که مقدمات لازم جهت تاسیس رشته کاردانی و کارشناسی سوهان پزی در این دانشگاه آماده شده و نیاز است که سمینار های تخصصی در مورد سوهان و چالش های فراروی این صنعت برگزار گردد.
نماینده اداره استاندارد سرکار خانم عاملی به تدوین استانداردهای سوهان اشاره داشت و گفت : درصدد بین المللی نمودن استانداردهای سوهان هستیم و ایشان سطح آموزش و نوآوری در سوهان را پایین دانست و امیدوار بود که با پرداختن به این مقوله بتوان مقدمات پیشرفت صنعت سوهان را بستر سازی نمود.
پایین بودن سطح نظارت بر واحدهای کوچک و برخورد مقرضانه با واحدهای صاحب برند و همچنین عدم آزاد سازی قیمت سوهان جهت رقابتی شدن بازار سوهان را از ضعف هایی بود که آقایان مغانلو و اخوان مقامی در این جلسه به آنها اشاره داشتند و خواستار اهتمام بیشتر واحدهای نظارتی و برخورد با واحدهای متخلف شدند.

Leave A Reply