برگزاری جلسه میز کالایی تخصصی سوهان- لزوم تعامل بیشتر نهادهای دولتی و خصوصی

0

 

فرهادی در ادامه افزود: با توجه به نقش و اهمیت صادرات غیرنفتی و تنوع مسائل و مشکلات موجود در فرایند تولید صادراتی و مقوله تجارت سوهان میز کالایی تخصصی سوهان در سطح استان برگزار شد.
وی گفت: در این جلسه با حضور نهادهای مختلف استانی و بخش خصوصی، مشکلات و موانع توسعه سوهان قم به عنوان یک شیرینی سنتی و اصیل ایرانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
در خصوص اهمیت توجه به سوهان قم و لزوم رفع مشکلات توسعه ایی آن، معاونت بازرگانی و توسعه تجارت استان قم افزود: در حال حاضر بازار شیرینی و شکلات در سطح دنیا رشد قابل توجهی داشته است و کشورهای مختلف دنیا، صادرات چشمگیری در این زمینه داشته اند. بر همین اساس و با توجه به پتانسیل های توسعه ایی این صنعت، لازم است نهادهای دولتی و خصوصی برای رفع مشکلات موجود تعامل بیشتری داشته باشند.
فرهادی با اشاره به برخی از مشکلات پیش روی سوهانی های قم بیان داشت: در حال حاضر مشکلاتی چون هزینه های حامل های انرژی (نظیر آب و گاز)، هزینه های سنگین بیمه شاغلین کارگاه ها، تخصیص مبالغ قابل توجه درخصوص مالیات سالیانه کارگاه ها (مالیات بر شهرت است و نه بر درآمد)، اخذ عوارض شهرداری بر مبنای گریدبندی واحدها (گرید بندی براساس معبر صورت می گیرد)، توان مالی پایین واحدها در راستای تامین مواد اولیه و عدم حمایت مالی مناسب بانک ها و موسسات مالی، عدم دسترسی واحدها به امکانات و تجهیزات مناسب حمل و نقلی جهت صادرات سوهان و پایین بودن توان واحدها جهت تامین حداقل متراژ تعیین شده ی کارگاه از سوی ادارات بهداشت و غذا و دارو، پیش روی واحدهای سوهانی استان می باشد که با برگزاری جلسات متعدد و هدفمند در این زمینه، میتوان فرصت های صادراتی مناسبی برای این شیرینی ایرانی ایجاد نمود.

Leave A Reply