افزايش بيش از 3 برابري تعداد زنان كارآفرين در شهرك‌هاي صنعتي كشور

0

در هشتمين روز دهه مبارك فجر و به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نشست تخصصي زنان کارآفرین شهرك‌هاي صنعتي سراسر کشور با هدف شبکه سازی زنان کارآفرین و ضرورت تقويت زنجيره تأمين، ايجاد زمينه‌هاي هم افزايي و حمايت‌هاي لازم در راستاي تحقق شرايط مناسب براي ايفاي نقش زنان در رونق و جهش توليد، با حضور معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده و دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هيأت دولت در سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران برگزار شد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از افزايش بيش از 3 برابري تعداد زنان كارآفرين در شهرك‌هاي صنعتي سراسر كشور در طي چهار سال گذشته خبر داد و گفت: درحالي كه در سال 1395 تعداد ۲۲۸ بانوي کارآفرین در شهرک‌های صنعتی استان‌ها حضور داشته‌اند، امروز ۷۰۰ زن كارآفرين به‌عنوان مدیرعامل بنگاه اقتصادي در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند. این رقم هرچند بالا نیست، ولي بايد حضور بانوان توانمند در عرصه توسعه صنعتی كشور هرچه بيشتر افزايش يابد.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، علی رسولیان روز يكشنبه با بيان اين مطلب در نشست تخصصي زنان کارآفرین شهرك‌هاي صنعتي سراسر کشور افزود: در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نيز ۲۰ درصد مدیران از بانوان هستند و زنان شاغل در این سازمان توانمندی‌های بالایی دارند و باید قطعاً ارتقاء بیشتری بيابند.

وی با اشاره به رويكرد و توجه ويژه وزير صنعت، معدن و تجارت به ظرفيت‌‌ها و ايجاد فضاي مناسب براي فعاليت بي دغدغه بخش خصوصی به منظور توليد و تجارت در كشور، از جهت گيري‌هاي جديد سازمان متبوع خود در بهره گيري از مشاوره‌هاي بخش خصوصی و به‌خصوص بانوان کارآفرین خبر داد.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: تلاش مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه صنعتی کشور است و این توسعه با بخش خصوصی امکان ‌پذیر است. از اين رو باید شرایط مناسبي را برای حضور و تصمیم گیری فعالان بخش خصوصي و زنان كارآفرين فراهم کنیم.

رسوليان با بيان اين‌كه در طي چهار ماه گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت در همه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي خود به تسهیل و رفع موانع توليد فعالان اقتصادي پرداخته است، ادامه داد: با پیگیری اين وزارتخانه، صادرکنندگان می‌توانند کالاهای خود را صادر و در قبال آن کالا وارد کنند. اما در شرایط سختی که با حداکثر تحریم‌ها و کرونا در آن قرار داريم و اقتصاد دنیا نيز با رشد منفی مواجه شده است، دولت توانسته وضعیت اقتصادي كشور را به ثبات برساند.

به گفته وي، صنعت ما رو به رشد است و فضا برای سرمایه ‌گذاری فراهم است. امسال نيز رشد صنعت به ۶ درصد خواهد رسید. آمار فعاليت در شهرک‌هاي صنعتي نشان می‌دهد که تقاضا برای سرمایه گذاری ۱۱۲ درصد رشد داشته و ما در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نيز تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا زنان کارآفرین در بخش سرمایه گذاری حمایت شوند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از توجه ويژه به شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌هاي صنعتي خبر داد و اظهار داشت: در شهرک‌های صنعتی نزدیک شهرهای بزرگ كشور فضا و مشوق‌های مناسبي را به شرکت‌های دانش بنیان كه در داخلی ‌سازی اثرگذار باشند و توان داخلی کشور را بالا ببرند، اختصاص مي‌دهیم. همچنين خوشه‌های صنعتی را با مشارکت بانوان كارآفرين تقویت خواهیم کرد.

رسولیان بیان کرد: در نمایشگاه‌هاي صنايع كوچك و متوسط كشور مشوق‌ها و تسهیلاتی را براي عرضه کالاهای تولیدی بانوان سرپرست خانوار درنظر گرفته و با همكاري بهزیستی و کمیته امداد در راستاي آموزش و توانمند سازي آن‌ها اقدام خواهيم كرد. راه اندازي میز ‌خدمت با رويكرد ويژه بانوان كارآفرين در وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز پیگیری خواهد شد.

وي با اشاره به حضور ۲۶ درصد از مردم در روستاها و افزايش مهاجرت در كشور افزود: علی‌رغم امکانات زیربنایی که در اختیار روستاها قرار داده‌ایم، اما اقدامات ما درخصوص اشتغال در روستاها مؤثر نبوده است. از اين رو اعتقاد داریم بايد با واگذاري كار مردم به دست خود مردم از طريق حضور بنگاه‌های اقتصادی به‌عنوان معین اقتصاد مقاومتی با هدايتگري دولت، به توانمند سازی اقتصادي مردم روستا بپردازيم.

رئيس هيأت مديره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه كرد: با احياء مسئوليت اجتماعي بنگاه‌هاي اقتصادي و حضور فعال ۳۶ نفر خانم در بين معین‌هاي اقتصاد مقاومتی كشور، اين واقعيت نمايان گر است كه اگر دولت و حاکمیت به آن‌ها اعتماد و کمک کنند، مردم را در روستاها ماندگار خواهند کرد.

رسوليان در پايان فعاليت خودجوش معين‌هاي اقتصاد مقاومتي در مناطق محروم را ضامن موفقيت هدف اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پياده سازي اقتصاد مردمي و درون زا، دستيابي به توسعه متوازن منطقه‌اي و استفاده حداكثري از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بخش مردمي و غيردولتي عنوان و از بانوان كارآفرين سراسر كشور براي پيوستن به اين نهاد مردمي دعوت كرد.

در هشتمين روز دهه مبارك فجر و به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نشست تخصصي زنان کارآفرین شهرك‌هاي صنعتي سراسر کشور با هدف شبکه سازی زنان کارآفرین و ضرورت تقويت زنجيره تأمين، ايجاد زمينه‌هاي هم افزايي و حمايت‌هاي لازم در راستاي تحقق شرايط مناسب براي ايفاي نقش زنان در رونق و جهش توليد، با حضور معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده و دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هيأت دولت در سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، تعدادي از زنان كارآفرين مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي استان‌هاي اردبيل، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، تهران، سيستان و بلوچستان و قزوين به بيان توانمندي‌هاي مجموعه تحت مديريت و مسائل و مشكلات حوزه فعاليت خود پرداختند.

اطهره نژادي دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هيأت دولت و پروانه رامين مشاور امور بانوان و خانواده سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران نيز در ادامه اين نشست به ارائه گزارش و ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

در پايان نيز از تعدادي از زنان كارآفرين نمونه مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور با اهداء لوح قدرداني شد.

Leave A Reply