ارتقاء سواد مالی و مديريت بدهی و دارایی‌ها، دو مؤلفه پيش فرض حضور زنان در عرصه‌هاي اقتصادي

0

در هشتمين روز دهه مبارك فجر و به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نشست تخصصي زنان کارآفرین شهرك‌هاي صنعتي سراسر کشور با هدف شبکه سازی زنان کارآفرین و ضرورت تقويت زنجيره تأمين، ايجاد زمينه‌هاي هم افزايي و حمايت‌هاي لازم در راستاي تحقق شرايط مناسب براي ايفاي نقش زنان در رونق و جهش توليد، با حضور ويدئو كنفرانسي معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده در سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران برگزار شد.

دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هيأت دولت گفت: در سال‌های گذشته حضور زنان در صنعت به یک پارادایم جدی تبدیل نشده بود و اگر در آن مشارکت داشتند، در سطح کارگری یا سطح پایین عملیاتی بود، اما خوشبختانه با تغییر نگاه به حضور، توانمندی و ریسک پذیری زنان، آن‌ها وارد صحنه شده و خیلی خوب کارها را پیش بردند، به‌طوري كه هم اكنون زنان کارآفرین ما در حوزه صنایع کوچک و متوسط حضور فعالانه‌اي دارند.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، اطهره نژادی روز يكشنبه در نشست تخصصي زنان کارآفرین شهرك‌هاي صنعتي سراسر کشور با بيان اين‌كه در طراحی‌های صنعتی، از صنعت طراحی جواهر تا صنعت کفش کار زنان بسیار دقیق و موفق بوده است، افزود: نگاه به زنان به‌عنوان جامعه مخاطب به‌دور از نگاه سخت و صرفاً به هدف تولید سبب شده تا زنان به‌صورت قدرتمند در لایه‌ها و مراحل فرایند صنعتی شدن حضور داشته باشند، اما اکنون بحث استفاده از قابلیت‌ها و ایجاد ارزش افزوده برای حضور زنان در عرصه صنعت بسیار مهم است.

وي اضافه کرد: ما سال‌ها به دلایل مختلف و کلیشه‌های سنتی و حتی کاراکترهایی که خودمان داشتیم، به‌عنوان زن از عرصه‌های فعالیت صنعتی دور بودیم و حضور ما در این عرصه‌ها قابل قبول نبود، اما اكنون که فضا برای ما باز است و در این عرصه‌ها حضور داریم، باید از قابلیت‌ها و توانایی‌هاي‌مان برای پر کردن این فاصله تاریخی استفاده کنیم.

دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هيأت دولت با اشاره به فقدان سواد مالي به‌عنوان يك عنصر تأثيرگذار در فعاليت اقتصادي زنان و مردان در نظام آموزشي كشور ادامه داد: عدم وجود آموزش سواد مالی به‌طور پایه در آموزش و پرورش، سردرگمي فرزندان‌مان را بعد از سن ۱۸ سالگی که وارد عرصه اجتماعی می‌شوند به دنبال دارد.

نژادي بيان كرد: در حوزه‌هاي تخصصی، زنان ایده‌های خوب، توان خوب و از نظر اجرایی می‌توانند خود را ثابت کنند، اما در زمانی که باید از مقاطع کوتاه زمانی برای تصمیم گیری خاصی استفاده کنند که یک بعد این تصمیم گیری، مالی است، دچار مشکل می‌شوند. حتی به دلایل مختلف، افرادی که با پشتیبانی مالی خوب وارد تولید می‌شوند، به دلیل نداشتن قدرت تصمیم گیری‌ مالی به مشکل برمی‌خورند. از اين رو زنان بايد با نگاه مادرانه، پیگیری‌ و عدم غرور کاذب، درهای آموزش را به روی خود باز بگذارند.

وي اظهار داشت: اگر می‌خواهیم فاصله را در عرصه رقابت بین مردان و زنان، زنان و جامعه و حتی زنان با جامعه خودشان کم کنیم، بايد با سواد مالی خوب وارد بازار کار و تولید شویم، و اگر تا کنون بدون داشتن سواد مالی وارد عرصه تولید شده‌ایم، سواد مالي را به دایره دانسته‌هاي‌مان اضافه کنیم.

دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هيأت دولت در ادامه بر لزوم مديريت بدهی و دارایی‌ها نيز تأكيد كرد و افزود: اکنون بازار و نیروی انسانی را مثل سابق نداریم، لذا باید بتوانیم خیلی از محدودیت‌ها را مدیریت کنیم. باید در این شرایط و زمان خاص که ریسک بسیار پررنگ‌تر است، مدیریت ریسک را با مدل‌های مختلف پیش ببریم، انعطاف پذیری در تولید داشته باشیم و تولید منطبق با نیازهای روز را به دست مصرف كننده برسانيم.

نژادی اضافه کرد: برای این‌که زنان بتوانند توانمند باشند و فاصله‌ها را پر کنند و در بازار ماندگار باشند، بحث شبکه سازی و نتورکینگ بسیار مهم است. بحث رقابت با حذف دیگران بسیار متفاوت است. از طریق همکاری شبکه‌اي می‌توانیم به سمت اکولوژی صنعتی پیش برویم، می‌توانیم خروجی‌های زائدات را به کمترین مقدار برسانیم و ورودی و خروجی سیستم را تنظیم کنیم.

وی با بیان این‌که در صنعت تفکیک جنسیتی وجود ندارد، ادامه داد: صنعتگر چه در صنایع کلان و چه در صنایع خرد، صنعتگر است. قطعاً همه توانایی‌هایی را داریم که وارد این حوزه شده‌ایم، ولی باید از ظرافت‌های این جنسیت با نگاه سیستمی در مدیریت امور، نگهداری از نیروی انسانی، تقسیم کار و توازن کاری در مجموعه‌ای که داریم، استفاده کنیم.

دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هيأت دولت از مديرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خواست براي توانمند سازي زنان و مردان در عرصه كسب و كار، آموزش و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي مسأله محور براي فراگيري مفاهيم جديد همپاي توليد و تجارت جهاني بيش از پيش با جديت دنبال شود.

نژادي در پايان بر توجه ويژه بانوان كارآفرين شهرك‌هاي صنعتي كشور به پيچيدگي‌هاي شرایط کنونی جهان، شرايط تحريمي كشور و مشکلات صنایع در زنجیره تولید تأكيد و بر تجهيز بنيان‌هاي علمي و دانشي براي تبديل تهديدها به فرصت تأكيد كرد.

در هشتمين روز دهه مبارك فجر و به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نشست تخصصي زنان کارآفرین شهرك‌هاي صنعتي سراسر کشور با هدف شبکه سازی زنان کارآفرین و ضرورت تقويت زنجيره تأمين، ايجاد زمينه‌هاي هم افزايي و حمايت‌هاي لازم در راستاي تحقق شرايط مناسب براي ايفاي نقش زنان در رونق و جهش توليد، با حضور ويدئو كنفرانسي معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده در سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، تعدادي از زنان كارآفرين مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي استان‌هاي اردبيل، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، تهران، سيستان و بلوچستان و قزوين به بيان توانمندي‌هاي مجموعه تحت مديريت و مسائل و مشكلات حوزه فعاليت خود پرداختند.

علي رسوليان معاون وزير و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و پروانه رامين مشاور امور بانوان و خانواده اين سازمان نيز در ادامه اين نشست به ارائه گزارش و ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

در پايان نيز از تعدادي از زنان كارآفرين نمونه مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور با اهداء لوح قدرداني شد.

Leave A Reply