آغاز صادرات فرش ايراني به آمريکا در سال ۹۵

0

حميد کارگر با اشاره به اينکه صدور مجوز صادرات فرش از ايران به آمريکا در بندهاي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آمده است، گفت: اين مهم براي فعالان فرش ايران، خبري نويدبخش است؛ به اين معنا که در بندي از اين برنامه آمده است براساس تفاهم صورت گرفته طبق برجام، امکان صدور برخي اقلام شامل فرش، پسته و خاويار از ايران به آمريکا فراهم خواهد شد.

رئيس مرکز ملي فرش ايران افزود: تحريم صادرات فرش ايران به آمريکا براساس مصوبه کنگره آمريکا که در سال ۲۰۱۰ به امضاي رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا رسيد، اجرايي شد و از آن سال تاکنون، امکان صدور فرش ايراني به آمريکا ميسر نبوده است، ضمن اينکه اين تحريم در شرايطي صورت پذيرفت که مردم آمريکا از خريداران اصلي فرش دستباف ايران بوده و پيش از وقوع اين ممنوعيت در سال ۱۳۸۸، رتبه نخست واردکنندگان فرش ايران با سهمي بيش از ۱۶.۵ درصد و به ارزش نزديک به ۸۲ ميليون دلار داشته است.

وي تصريح کرد: به طور طبيعي در چند سالي که فرش ايراني حضور فعالي در بازار آمريکا نداشته است، رقباي ما جايگزين شده اند و توانسته اند سهم مناسبي را از بازار فرش ايالات متحده از آن خود کنند به نحوي که آمارهاي گمرک آمريکا نشان مي‌دهد در اين چند ساله بيش از همه کشورها، هندوستان توانسته است در بازار آمريکا حضور يابد و رتبه يک واردکنندگان فرش به ايالات متحده را از آن خود کند.

به گفته کارگر، در کنار ورود پرقدرت رقبا به بازار آمريکا نبايد از ياد برد که در اين مدت سلايق و نياز بازار ثابت نمانده است و براي ورود مجدد به اين بازار بايد نياز خريداران رصد شود، ضمن اينکه يادآوري برند پرشين کارپت به شهروندان آمريکايي و انجام تبليغات هوشمندانه در بازار آمريکا در کنار رصد سليقه مشتريان و نوع فعاليت رقبا مي تواند بازاري بزرگ و بلندمدت را براي فرش ايران به ارمغان بياورد.

وي ابراز اميدواري کرد با اجرايي شدن لغو تحريم‌ها از حدود ۲ ماه ديگر، بازار آمريکا به روي فرش‌هاي دستباف ايراني باز شود و همچنان اميدواريم در اين فرصت دو ماهه بازرگانان فرش ايران با به کارگيري شم تجاري خود مطالعه بازار ايالات متحده را به انجام رسانند و مرکز ملي فرش ايران هم در اين مسير همراهي کامل دارد.

رئيس مرکز ملي فرش ايران خاطرنشان کرد: براي برقراري پيوند هرچه بيشتر فعالان فرش آمريکا با فرش ايران، در تدارک برنامه ريزي و دعوت از بازرگانان، پژوهشگران و اصحاب رسانه فعال در آمريکا هستيم تا با حضور در مراکز توليد فرش ايران به گسترش تجارت و صادرات فرش کمک کنند. اين دعوت پس از اجرا شدن لغو تحريم‌ها و احتمالا اوايل سال آينده انجام خواهد شد.

Leave A Reply