16 قرارداد همکاری بین بنگاه های کوچک و متوسط ایران و کره جنوبی

0

بعد از توافق 5+1 و توافق برجام و بعد از سفر رییس جمهور سابق کره جنوبی به ایران اهداف مشخصی در روابط ایران و کره تعیین شد. مهمترین آنها افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف 17 میلیارددلار است.

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، در این راستا این سازمان به عنوان متولی صنایع کوچک و متوسط کشور تلاش کرد تا بتواند زمینه همکاری دو طرف را به ویژه در حوزه توسعه صنایع کوچک و متوسط گسترش دهد. در اسفندماه سال 1394 تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و سازمان صنایع کوچک و متوسط کره جنوبی (SMBA) منعقد شود.

بر اساس یکی از بندهای تفاهم نامه همکاری، برنامه توسعه فناوری صنایع کوچک و متوسط کلید خورد و به دنبال آن دوره تربیت مشاوران توسعه فناوری ایران به مدت یک هفته در فروردین ماه 1395 در تهران و با مربی کره‌ای برگزار شد و 50 مشاور توسعه فناوری در سراسر کشور آموزش دیدند.

برپایه این گزارش، غلامرضا سلیمانی عضو هیأت مدیره و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در این باره گفت :‌ حدود 35 نیاز فناورانه که در داخل کشور قابل تامین نیست از سوی مشاوران تربیت شده شناسایی و مستندسازی شد و برای طرف کره ای ارسال شد. طرف کره ای بر مبنای نیازهای ارسال شده بنگاه های کوچک و متوسط فناور که توانایی رفع مسایل فناورانه عنوان شده را داشتند معرفی کرده که بر این اساس و با در نظر گرفتن اولویت ها و سیاست های توسعه ای سازمان در فاز اول 8 بنگاه کوچک و متوسط جهت اعزام به اولین نشست به هم رسانی بنگاه های دو کشور به طرف مقابل معرفی شدند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود :‌تاکنون هیأت های تجاری مختلفی از جانب ایران و کره جنوبی مقابل یکدیگر قرار می گرفتند و عمدتا هدف برگزاری آنها تجارت و بازرگانی بوده اما نشست مذکور اولین نشست فناوری محور باجامعه هدف بنگاه های کوچک و متوسط است.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز مبادله فناوری ایران و کره جنوبی در تهران، افزود: انتقال دانش فنی، فناوری و سرمایه گذاری مشترک بین بنگاه های کوچک و متوسط دو کشور هدف اصلی برگزاری این نشست ها است.

سلیمانی گفت:‌ با هماهنگی و همکاری مناسب طرف کره ای هیات 40 نفره از 32 شرکت کوچک و متوسط کره ای با 8 بنگاه ایرانی مذاکره کردند و زمینه بازدید از فناوری عرضه شده در محل برای هریک از شرکت کنندگان (بنگاه های ایرانی) فراهم گردید که منجر به انعقاد 16 تفاهم همکاری اولیه و پایه گذاری انتقال فناوری به بنگاه های ایرانی گردید.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در متن تفاهم همکاری منعقده به همکاری دو طرف در زمینه مبادله فناوری، سرمایه‌گذاری مشترک و تلاش مشترک در جهت ایجاد محصول مشترک، تجارت و … تأکید شده است. سلیمانی افزود :‌در نظر داریم در سال جاری حدود 60 بنگاه کوچک و متوسط را برای حضور در این برنامه ها حمایت کنیم.

Leave A Reply