کنسرسيوم‌هاي صادراتي در منطقه صنعتي پراتو

0

براي درک اينکه کنسرسيوم‌هاي صادراتي چگونه مي‌توانند از يک زمينه محلي مشخص رشد کرده و بيرون بيايند، ما به توسعه کنسرسيوم‌ها در منطقه صنعتي نساجي شناخته شده در ايتاليا، به نام پراتو نگاه مي‌کنيم. صنعت پوشاک پراتو شامل 8000 شرکت محلي است که حدود 80% آنها را شرکت‌هاي کوچک تشکيل مي‌دهند. علاوه بر صنعت پوشاک که 45000 نفر در آن فعاليت مي‌کنند (حدود 60% اشتغال صنعتي محلي و 35% کل اشتغال محلي را شامل مي‌شود) شرکت‌هاي ديگري نيز وجود دارند که ماشين‌آلات مرتبط، محصولات شيميايي و مواد بسته‌بندي را توليد مي‌کنند. موفقيت کنسرسيوم پراتو بسيار تحت تاثير ظرفيت توليدکنندگان آن براي طراحي يک طيف گسترده از محصولات و منطبق کردن عمليات توليد خود بر اهداف مشترک است که شامل استانداردهاي کيفي بالا، تحويل سريع محصولات، قطعات کوچک و قيمت رقابتي مي باشد. تا اواخر سال 1970 منطقه نساجي پراتو در سراسر جهان به عنوان يک مرکز توليد منسوجات کم کيفيت با الياف بازيافتي محسوب مي‌شد. اما امروزه، پراتو رهبر بلامنازع بين‌المللي در توليد پارچه‌هاي پشمي و نخي براي صنعت پوشاک است. همچنين توليدات پراتو براي وسايل منزل و استفاده‌هاي صنعتي کاربرد دارد. انواع محصولات جديد جايگاهي براي خود را در کنار خطوط توليد قديمي کتان، پنبه، ابريشم و ويسکوز ايجاد کرده‌اند. هر 6 ماه يک بار در آغاز فصل ‌هاي بهار- تابستان و همچنين پائيز- زمستان، کارخانه حدود 2000 نخ جديد و 60000 طرح جديد پارچه ارائه مي‌کند. اشتياق براي دنبال کردن ايده‌هاي جديد و توانايي پيش‌بيني روندها موجب شده است که پراتو به عنوان منبع غني الهام در جهان مد شناخته شود.
در پراتو مثال‌هايي از فعاليت‌هاي کنسرسيومي حتي قبل از ظهور يک قانون طرفدار کنسرسيوم، در سال 1980، قابل تشخيص است. در سال 1970، چندين شرکت نساجي در پراتو تشخيص داده بودند که همکاري‌هاي بين شرکتي مي‌تواند يک ابزار قدرتمند براي غلبه بر مشکلات در بازارهاي بين‌المللي باشد. توسعه کنسرسيوم‌هاي محلي توسط تلاش‌هاي انجمن‌هاي تجاري و به طور خاص انجمن صنعتي محلي، مورد حمايت قرار گرفت.
در مراحل بعدي،  محرک تاسيس کنسرسيوم‌ها، منافع ارائه شده به آن ها و از طريق طرح‌هاي تشويقي دولتي بود. توسعه کنسرسيوم‌هاي صادرات در پراتو مرتبط با ايجاد منطقه صنعتي بود. در سال 1960، صادرات وجود نداشت و اکثريت توليدکنندگان صنعتي منسوجات منحصراً در منطقه نساجي محلي فعاليت مي‌کردند. تعداد معدودي شرکت قدرتمند وجود داشت که بر توليدات سنتي پراتو تمرکز داشتند:  بازيافت منسوجات کهنه.
از آغاز سال 1970، يک شرکت محلي به نام شرکت فني و مهندسي تسيل شروع به تاليف کاتالوگ‌هاي همه نوع ماشين‌ توليد شده در منطقه پراتو کرد و از اين طريق ماشين‌هاي نساجي پراتو در بازارهاي خارجي شناخته شدند. اما نام شرکت‌هاي توليدي محلي آشکار نشده و توليدکنندگان محلي هيچ فعاليت مستقيم صادراتي نداشته و ارتباطي با بازارهاي خارجي نداشتند.
با گذر زمان شرکت تسيل، احساس نياز به مديريت فعاليت هاي صادراتي خود را کرد. موقعيت زماني ايجاد شد به طوري که در سال 1976-1977، اين شرکت افت شديدي را به دليل چندين تغيير و تحول تجاري تجربه کرد. توليدکنندگان محلي ماشين‌هاي نساجي به يک باره خود را بدون هيچ ارتباطي با بازارهاي خارجي ديدند. اين موقعيت مانند محرکي عمل کرد که منجر به شکل‌گيري کنسرسيوم تکسما پراتو شد که در سال 1978، به عنوان اولين کنسرسيوم صادراتي تبليغاتي در پراتو ايجاد شد.
چندين توليدکننده ماشين‌هاي نساجي با کمک انجمن‌هاي صنعتي محلي  به کنسرسيوم تکسما پيوستند. شرکت‌هاي بنيان‌گذار موافقت کردند که هدف مشترک آنها حفظ ظرفيت صادراتي ايجاد شده توسط شرکت فني و مهندسي تسيل بوده و فعاليت‌هاي صادراتي  را از طريق مشارکت مستقيم در توسعه ارتباط با بازارها پرورش دهند. بنابراين، تکسما پراتو، اولين طرح‌ها و ابتکارات را براي شرکت در نمايشگاه‌هاي تجاري ترويج داد. در ابتدا، مشارکت اعضا تنها منحصر به نمايشگاه‌هاي محلي و منطقه‌اي بود که با هدف بازارهاي ملي و منطقه‌اي صورت مي‌گرفت. اما به سرعت منجر به پيوست شرکت به رويدادهاي بين‌المللي در سراسر جهان گرديد.
صنعت نساجي پراتو به سرعت تکامل يافت و بالطبع تکنولوژي‌هاي به کار گرفته شده در اين صنعت نيز تکامل يافت. پراتو فن‌آوري‌هاي مرتبط با بازيافت را ترک کرد، زيرا به توليد منسوجات مرتبط با مد و با کيفيت بالا پرداخت. اما تصوير پراتو همچنان به بازيافت منسوجات و بنابراين، توليدات کم کيفيت مرتبط است.
فراتر از همه، پراتو براي رقابت در فضاي بين المللي نياز دارد که خود را از اين تصوير رها کند. منطقه پراتو بايد خود را در بازارهاي بين‌المللي با يک تصوير جديد و جذاب‌تر معرفي کند.
تکسما پراتو اين نياز را درک کرده و تلاش کرد تا تصويري حرفه‌اي، مطمئن و از نظر فن‌آوري پيشرو بخش ماشين‌آلات نساجي را ارائه نمايد. رويدادهاي سازماندهي شده و بروشورهاي طراحي شده به گونه‌اي بودند که نشان دهند شرکت‌هاي عضو تکسما داراي بالاترين استانداردهاي اروپا هستند. سطح تعهد و تخصص مورد نياز براي اين خدمات نشان مي‌دهد که تعداد کمي از شرکت‌ها مي‌توانند به تنهايي چنين فعاليت‌هايي را سازماندهي کرده و حفظ کنند.
با اين وجود توسعه تکسما بدون مشکل  و چالش نبوده است. بعضي از شرکت‌ها کنسرسيوم را ترک کردند زيرا احساس مي‌کردند حضور آنها ناسازگار با حضور رقبايشان در کنسرسيوم است. بعضي ديگر به دليل حضور رقبايشان مشارکت مختصري در کنسرسيوم داشتند.
فعاليت‌هاي انجام شده در تکسما و کنسرسيوم‌هاي بعدي به خصوص فعاليت‌هاي مرتبط با تجديد تصوير از توليدات نساجي محلي به سرعت منجر به عواقب مثبتي براي کل منطقه نساجي شده و به شکل تکامل يافته‌ي منطقه‌اي درآمد. در بيشتر موارد، کنسرسيوم نه تنها تصوير جديدي ايجاد کرد، بلکه توسعه يک فرهنگ صادراتي و استفاده از فن‌آوري را ترويج داد که منجر به بهبود توليد و رقابت شد. امروزه، بعد از 25 سال فعاليت همه‌ي شرکت‌هاي عضو تکسما پراتو جايگاه قدرتمندي در بازارهاي خارجي کسب کرده و رهبري پراتو در سراسر جهان شناخته شده است.
به طور کلي، کنسرسيوم تکسما نقش سياسي مهمي را ايفا کرد، به طوري که فعاليت‌هايش، کارايي چنين کنسرسيوم‌هايي را در برانگيختن همکاري‌هاي بين شرکتي در ميان شرکت‌هاي کوچک و متوسط نشان مي‌دهد. تکسما يک مثال درخشان از کنسرسيوم‌هايي است که در منطقه پراتو شکل گرفته‌اند و روابط بين شرکت‌ها و نهادهاي محلي را به خوبي بهبود بخشيده‌اند.

Leave A Reply