بندر پيشرفته شنزن

0

 الگويي براي توسعه شهري و منطقه‌اي
شانلي ايرجي
شنزن کجاست؟ چه کسی فکر می‌کرد دهکده ماهیگیری کوچکی که در سال ۱۹۷۰ در حاشیه هنگ‌ کنگ قرار داشت، ناگهان امروز به قامت یک کلان‌شهر درآید و تصویر شهری با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت را به خود بگیرد و با بيش از ۱۳ ساختمان مرتفع که بیش از ۲۰۰ متر ارتفاع دارد، دیگر نشانی از آن دهکده قدیمی بر جای نگذارد. شنزن خیلی زود در هیاهوی قرن بیستم بزرگ شد و از یک روستای کوچک به شهری بزرگ و افسانه‌ای تبدیل شد.
شنزن یک شهر عجیب است شهری که داستانی از دگرگونی اقتصادی چین را بیان می‌کند. شنزن تا حدود سی سال قبل دهکده ماهیگیری بیش نبود زمانی که دنگ ژیائوپینگ رهبری چین را از مائو گرفته بود. دنگ ژیائوپینگ دیدگاه بسیار متفاوتی به اقتصاد کشور داشت و مفاهیم نظریه بازار آزاد و سرمایه داری را معرفی کرد که پایه و اساس موفقیت حال حاضر چین هست.
شنژن یکی از اولین شهرهايي بود که "منطقه ویژه اقتصادی" اعلام شد. شهر رشد کرد و در 30 سال از یک روستای ساحلی  به کلان شهر مدرن تبدیل شده  و اکنون یکی از محبوب ترین شهرهای چینی ها در زمینه سبک زندگی و بهره گیری از فرصت ها است.  
این شهر دارای تولید ناخالص داخلی 22 میلیارد دلاری (می 2010) و یکی از سریعترین شهرهای رو به رشد چین است. شنزن بزرگترین شهری است که در طول خط ساحلی گسترش یافته است و دارای 4 ناحیه عمده ذيل مي باشد:
Nanshan, Futian, Yantian و  Luohu
 این شهر امروز به دلیل وجود هشتمین ساختمان بلند دنیا شکوهی خاص یافته و وجود ساختمان‌های بلند زیبایی بهت انگیزی را به چشم انداز آن داده است. شنزن بعد از غروب آفتاب، سیمایی جذاب می‌یابد و آبشاری از نورهای شگفت آور در آن دیده می‌شود. شنزن امروزه به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری اقتصادی شرق آسیا توانسته است جایگاه مناسبی یابد و در زمره شهرهای بزرگ دنیا درآید.
شواهد پيدا شده دال بر سكونت و وجود تمدن در شنزن در ۵۰۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح مي باشد. شنزن بعنوان يكي از ۵ ناحيه خاص اقتصادي در سال ۱۹۷۹ بخاطر نزديكي به هنگ كنگ انتخاب گرديد و هم اكنون بعنوان يكي از بزرگترين مناطق اقتصادي چين بشمار می آید.
لوو يكي از مراکز تجاری در شنزن می باشد. این مکان به معنای واقعی کلمه بهشت است. برای کسانی است که به دنبال برند های معروف هستند از جمله برند های معروف شلوار ، پیراهن ، کفش ، ساعت … در این مرکز تجاری کیفیت نه برابر است. ولی در طبقه سوم این مکان تجاری جعلی این برندها به فروش میرسد.
شنزن داراي سيستم مترو با ۴ خط در حال كار و يك خط در حال احداث مي باشد. با استفاده از خطوط مترو تقريبا به تمامي نقاط مهم شهر دسترسي خواهيد داشت.
بندر شنزن شهر الکترونیک و موبایل و کامپیوتر و لوازم جانبی یک ساعت با بندرگوانگجو و ماکائو فاصله دارد. واقع شدن این چند شهر مهم بندر تجاری در کنار هم و دارا بودن کارخانجات تولیدی و مراکز تجاری مهم شنزن را از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است. نگاه دولت چین به این منطقه و بخصوص این شهر و عنایت در سیاست گذاری باعث شده این شهر با بقیه شهرها تفاوت عمده ای داشته باشد.
امروزه بانک شنزن نیز یکی از بزرگ ترین بانک های کشور چین به شمار می رود که توانسته است با استفاده از شبکه دسترس SSL VPN  اقدام به ایجاد سیستم وسیع بانکی خود کند. این بانک با استفاده از این سیستم به مشتریان خود اجازه می‌دهد معاملات بانکی کاملا مطمئن و همچنین سریع داشته باشند. مشتریان می توانند با ورود به این سیستم نوین بانکی تمام عملیات بانکی خود اعم از دریافت و وصول وجه و همچنین انجام معاملات بانکی را با بالاترین امنیت و سرعت ممکن انجام دهند. بانک شنزن در منطقه silicon valley کشور چین واقع شده است و مدیران آن همیشه سعی بر آن داشته اند که از جدیدترین و پیشرفته ترین فن آوری های روز در تجارت خود سود جویند. این بانک اولین بانک کشور چین به شمار می رود که از EBS یا همان سیستم جامع بانکی برای ارایه به مشتریان استفاده می کند و این بانک در رده بندی بهترین بانک های دنیا نیز رتبه بالایی دارد. بورس «شنزن» چین نیز پرگردش ترین بازار سهام جهان است. طبق آمارها سرعت گردش مبادلات در بورس شنزن به ۳۷۳ درصد رسیده است. بازار نزديک در نیویورک نیز با سرعت گردشی معادل ۲۶۹ درصد دومین بورس پرسرعت جهان به حساب می آید. طبق آمارها در حال حاضر بورس نیویورک با ارزش بازاری معادل ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار بزرگ ترین بازار سهام جهان است. پس از آن بورس توکیو با چهار هزار و ۶۸۱ میلیارد دلار ارزش بازار ایستاده است. یورونکست بورس یکپارچه اروپایی نیز چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار می ارزد و در جایگاه سوم جهان جای گرفته است. اما نزدک با ارزش چهار هزار و ۱۸۰ میلیارد دلاری اش چهارمین بورس بزرگ جهان به حساب می آید.

Leave A Reply