معاون صنایع کوچک استان خراسان جنوبی

0

همراه با: مرتضي عابديني

لطفا خودتان را برای خوانندگان محترم مجله خوشه های صنعتی معرفی بفرمایید.
مرتضی عابدینی هستم. در سال 1383 با عنایت به کسب رتبه اول دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان تحت عنوان امریه سربازی همکاری خود را با وزارت صنایع و معادن در اداره صنایع و معادن بیرجند و شرکت شهرکهای صنعتی خراسان آغاز نمودم. با تشکیل استان خراسان جنوبی با عناوین کارشناس برنامه ریزی، مدیر برنامه ریزی و امور تولیدی، معاون صنایع کوچک و عضو موظف هیات مدیره شرکت شهرکهای صنعتی خراسان جنوبی در خدمت صنعتگران و تولیدکنندگان این خطه محروم کشور انجام وظیفه نموده ام. همزمان با دانشگاه علمی و کاربردی خراسان جنوبی نیز تا سال 1388 به عنوان مدرس همکاری داشته ام.
استان خراسان جنوبی را برای خواننده های محترم مجله معرفی نمایید.
استان خراسان جنوبی با وسعتی معادل 150800 کیلومتر مربع 9 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان در شرق کشور قرار گرفته و از شمال به استان خراسان رضوی، از جنوب به استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان و از غرب به استان یزد و از شرق به کشور افغانستان محدود شده است.
استقرار استان در مسیر شمال- جنوب و شرق- غرب و تاثیر آن در تمامی ابعاد توسعه، دارا بودن بیش از 400 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان، وجود مزیت های نسبی برخی تولیدات کشاورزی به ویژه رتبه اول در تولید زرشک و عناب، رتبه دوم در تولید زعفران، وجود چرخه کامل تولید گوشت مرغ، ذخایر معدنی فلزی و غیر فلزی نظیر آهن، مس، زغال سنگ، سنگ های تزیینی، منیزیت، بنتونیت، کرومیت، مس و کائولن از اهم مزایای و پتانسیلهای سرمایه گذاری استان به شمار می رود که با عنایت به عدم سرمایه گذاری لازم در سنوات قبل در استان لزوم ارائه مشوق های خاص جهت افزایش جذابیت سرمایه گذاری در استان ضروری می باشد.
نظر شما در مورد صنایع کوچک و متوسط چیست و وضعیت واحدهای صنایع کوچک و متوسط در استان خراسان جنوبی چگونه است؟
در سالهای اخیر با برجسته شدن نقش صنایع کوچک در ادبیات اقتصادی جهان و تجارب موفق کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به دلیل مزایای صنایع کوچک در زمینه ایجاد فرصت های شغلی فراوان، قدرت بالا در جذب و بومی کردن تکنولوژی، قدرت بالا در تربیت کارآفرینان و مدیران اقتصادی، کاهش عدم تعادل های بخشی و منطقه ای در اقتصاد، قدرت تصمیم گیری سریع و انعطاف پذیری بالا در مدیریت و در شرایط متغیر بازار، توسعه متوازن و پایدار صنعتی و اقتصادی، کمک به توزیع عادلانه درآمد و اشتغال زایی، تسریع در زمان بهره برداری و توجه به هزینه فرصت سرمایه، توسعه صنایع کوچک جایگاه ویژه ای در استراتژیهای توسعه صنعتی کشور یافته که سیاستگذاران امر با اشراف به این موضوع و لزوم توجه به حفظ رشد پایدار صنایع کوچک از طریق ایجاد توازن و ارتباط بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ برنامه توسعه صنعتی کشور را تدوین نموده اند.
بیش از 97 درصد کل واحدهای صنعتی استان خراسان جنوبی نیز واحدهای صنایع کوچک و متوسط به خود اختصاص داده اند که نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی استان دارند.
واحدهای تولیدی استان شما چه مشکلاتی دارند؟
بر اساس نتایج حاصل از پایش واحدهای صنعتی استان اهم مشکلات آنها عبارتند از کمبود نقدینگی، مشکل در تامین وثیقه لازم جهت اخذ تسهیلات، فقدان بازار ناشی از اشباع بازار و یا تغییر الگوی مصرف و نبود تقاضا، عدم توان رقابت به دلیل هزینه بالای تولید، پایین بودن بهره وری تولید و مشکل تامین مواد اولیه
به نظر شما نقش خوشه های صنعتی در توسعه صنایع کوچک چیست؟
الگوی توسعه خوشه های کسب و کار یکی از روش های اثر بخش و کارآمد برای بهبود وضعیت بنگاهها و ارتقاء سطح رقابت پذیری آنها متناسب با اقتضائات خاص کسب و کارها و صنایع کوچک و متوسط به شمار می رود که نقش قابل توجهی در ساماندهی حمایت های دولتی از بخش صنایع کوچک و به طور کلی انسجام بخشیدن به سیاست های توسعه ای دولت در حوزه صنایع کوچک ایفا می نماید. امروزه بسیاری از سازمان های توسعه ای مانند سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، سازمان بین المللی کار و بانک جهانی نیز آن را به عنوان یکی از روش های مناسب توسعه صنایع کوچک پذیرفته و مورد استفاده قرار داده اند.
استان شما در بحث توسعه خوشه های صنعتی چه فعالیت هایی انجام داده است؟
بر اساس مطالعه فراگیر شناسایی خوشه های کسب و کار تعداد 4 خوشه طیور، خشکبار(زرشک و عناب)، حوله و جاجیم و فرش دستباف در سطح استان شناسایی شده که با توجه به اولویت بندی صورت گرفته توسعه خوشه کسب و کار طیور خراسان جنوبی به عنوان اولین پروژه توسعه ای در دستور کار قرار گرفته است.
 لطفا خوشه کسب و کار طیور را بطور مختصر معرفی کنید؟
فعاليت صنعت مرغداري به شيوه نوين در استان با احداث چهار واحد پرورش مرغ گوشتي به ظرفيت 100 هزار قطعه در سال 1371 آغاز  شد. در سال 1375 استان خراسان جنوبی با 56 واحد مرغ گوشتي به ظرفيت يك ميلیون و 86 هزار قطعه و توليد شش هزار و 516 تن گوشت مرغ آماده طبخ و سرانه مصرف 10 كيلوگرم به خودكفايي رسيد. خوشه طیور خراسان جنوبی با بهره مندی از 860 واحد تولیدی خود، سالانه حدود 67 هزار تن محصولات صنعت طیور از قبیل گوشت مرغ و تخم مرغ و گوشت سایر ماکیان را تولید می نماید که حدود يك سوم آن در داخل استان و بقيه به سطح كشور بويژه سيستان و بلوچستان و تهران و نیز خارج از کشور عموما افغانستان و عراق صادر می شود.
كامل بودن زنجيره توليد پرورش مرغ گوشتي، مزيت نسبي بازار خوب در منطقه و دانش بومي از مهمترين عوامل توسعه مرغداري در منطقه خراسان جنوبی بوده است.
خراسان جنوبي در چند دهه اخير با توسعه و گسترش واحدهای پرورش طیور به یکی از قطب های تولید گوشت سفید در کشور تبدیل شده است. اين استان از ظرفيت و توانمندي بسياري بالايي در زمينه توليدات طيور برخوردار است به گونه اي كه در چرخه تولید گوشت مرغ، مقام پنجم کشور را دارا است و ظرفيت پرورش سالانه بيش از 30 ميليون قطعه انواع طيور را دارد.
چه فعالیت های مهم و تاثیر گذاری در خوشه طیور خراسان جنوبی انجام شده است؟
در چارچوب الگوی توسعه خوشه ای و بر اساس سند برنامه عمل تدوین شده برای این خوشه در سالهای اول و دوم می توان به طراحی وب سایت خوشه، برگزاری تورهای صنعتی داخلی و خارجی و بازدید از نمایشگاههای تخصصی این حوزه در جهت ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی خوشه و آشنایی با واحدهای موفق و آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی روز، برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی و مهارتی ویژه ذینفعان خوشه، راه اندازی مرکز آموزش تخصصی خوشه، راه اندازی مرکز مشاوره تخصصی و تحقیق و توسعه صنعت طیور استان خراسان جنوبی، ایجاد مرکز فروش محصولات خوشه در هرات افغانستان و ثبت کنسرسیوم صادراتی خوشه اشاره نمود.
برنامه های آتی شما در حوزه خوشه های کسب و کار را بیان نمائید.
با عنایت به تدوین سند برنامه عمل سال سوم خوشه کسب و کار طیور، توسعه فعالیتهای کنسرسیوم صادراتی خوشه، تاسیس شبکه تهیه و تامین نهاده ها، انجام مطالعان برندسازی و ثبت برند برای محصولات خوشه و توسعه خوشه کسب و کار خشکبار استان اهم برنامه های آتی ما در این حوزه می باشد.

Leave A Reply