مدير كيفيت تعاوني پرورش دهندگان طاهر

0

یک توافق رسمی دولتی ، در زمینه اجرای برنامه آموزشی مدیران  بین دولت‌های آلمان و ایران در سال 2016 امضاء شد. طی این برنامه ایران هیجدهمین کشوری است که به این برنامه آموزشی می¬پیوندد. یک گروه پایلوت در این سال به آلمان سفر نمودند. فهیمه طاهری یکی از شرکت کنندگان از 24شرکت کننده¬ی حاضر در این گروه بوده است. وی در مصاحبه¬ای تجربیات و موفقیت های خود در آلمان را بیان می¬کند.
فهیمه طاهری مدیر کیفیت و کارشناس محصولات حفاظت گیاه در تعاونی پرورش دهندگان طاهر می¬باشد. پیشینه این کسب و کار به 36سال پیش، زمانی که پدر ایشان پرورش پسته را آغاز نمود، برمی¬گردد.
امروز این تعاونی50 نفر را در استخدام دارد. مزرعه عمدتا، کشت پسته انجام مي¬شود که طی آن همچنین فرآوری و فروش پسته انجام می¬گیرد. بخش زیادی از این محصولات صادر می¬شود و حدود یک چهارم آنها در بازار داخلی به فروش می¬رسد. فعالیت‌های کسب و کار تاکنون به بازارهای آسیایی(اندونزی، هند، هنگ کنگ، سنگاپور و مالزی) محدود شده است. قوانین محدود در زمینه ایمنی مواد غذایی و همچنین فقدان گواهینامه اروپایی از مهمترین موانع دسترسی به بازار مواد غذایی آلمان بوده است.  خانم طاهری در طول اقامت خویش در کشور آلمان به پیشرفت‌های قابل ملاحظه در زمینه شیوه صادرات به آلمان دست یافت و ارتباطات ارزشمندی را بنا نهاد.
–    شما چگونه از مزایای دوره آموزشی مدیران در آلمان بهره¬مند شدید؟
این دوره کسب و کار خانگی، گام بسیار بلندي براي ارتباط با غرب بوده است. من به شخصه به سبب حمایتی که از شرکت GIZ و مرکز کارل دویسبرگ آلمان و همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرکهاي صنعتی ایران دریافت نمودم، قدردانی و تشکر می¬نمایم.
پیش از این دوره ما به اندازه کافی آماده رویارویی با موانع صادرات به اروپا نبودیم و گواهینامه¬های بسیاری مورد نیاز است. علاوه براین، ما ایده¬ای در مورد اینکه این بازارها چگونه کار می¬کنند، نداشتیم. به طور مثال، من اصلا تا به حال به آلمان سفر نکرده بودم.
–    لطفا، منظور خود را دقیقا بیان نمایید؟
در آلمان، من با نماینده اتحادیه کشاورزی آلمان گفتگو کردم. این اتحادیه از کسب و کارهای خارجی برای فرآیند دریافت گواهینامه جهت ورود به بازار آلمان حمایت می¬نماید. زمانی که به ایران بازگشتم، هدف کسب گواهینامه جهت صادرات به آلمان را در اولویت کاری خود قرار دادم و این فرآیند را با اشتیاق آغاز نمودم. تاکنون نیز، از لحاظ جدول زمانی پیشرفت خوبی داشته¬ام و برنامه پایان این راهکار تا تابستان را داریم. اتحادیه کشاورزی آلمان، ممیزی این برنامه را برعهده دارد و ما از آنها دعوت نموده¬ايم تا همزمان با پایان این فرآیند به ایران سفر کنند.
–    شما تمایل به فروش محصول پسته خود در آلمان دارید، آیا خریداران آلمانی تحت تأثیر محصول شما قرار گرفتند؟
بله، قطعا. در آلمان، من با شرکتهایMoll Marzipan GmbH و Zentis GmbH  آشنا گردیدم. بازخورد بر روی محصولات ما بسیار مثبت بود و شرکت Moll تمایل به تغییر فوری از تأمین کننده آمریکایی به سمت ما به علت کیفیت بسیار بالاتر هستند. پسته ما از لحاظ رنگ و تنوع نسبت به نمونه مشابه آمریکایی متفاوت و بهتر است. اما، متأسفانه ما تاکنون اسناد لازم جهت تأمین آنها را نداشته¬ایم.
–    آیا شما توافقاتی با شرکتهای Moll  و Zentis  برای آینده داشته¬اید؟
ما اخیرا، از نماینده شرکتMoll  برای ملاقات در ایران دعوت نمودیم. این شرکت با توجه به ساختارش برای ما مناسب¬تر است. همچنین، کسب و کار آن¬ها متوسط مقیاس و خانوادگی است. برای ما این مطلب اهمیت دارد که بین ما روابط بلند مدت بر اساس اعتمادسازی و نه تنها صرف سود حداکثری شکل بگیرد. ما به دنبال تحت تأثیر قرار دادن مشتریان با کیفیت بالای محصولات خود و اطمینان از این مسأله هستیم. گام دوم ما نوسازی تجهیزات و سرمایه¬گذاری قابل ملاحظه جهت تأمین خریدهای بیشترZentis  و سایر مشتریان می¬باشد.
–    شما برای اولین بار به آلمان سفر کردید، چه چیزی شما را تحت تأثیر قرار داد؟
بیش از همه تاریخ آلمان! در طی بازدید از موزه برلین تجربیات مردم آلمان و بالا و پایینی¬های که در زندگی خود دیده¬اند، برایم بسیار جالب بود. زمانی که آنها همه چیز خود را از دست دادند اما مغزهای خود را در خاک دفن ننمودند. آلمانها بر اصول خود در مورد برندهای قوی و کیفیت بالای خود را با این جمله"ساخت آلمان" حفظ پایبند بودند. و این مطلب را در کلیه بازدیدهای خود از شرکتها شاهد بودم. تمامی شرکتها پیشینه خود را در موزه داخلی خود حفظ نموده اند.
 من می¬بینم که آنها چقدر پول و زمان در جهت تقویت کسب و کارهای خویش سرمایه¬گذاری می کنند. به اعتقاد من راز موفقیت آلمانی در این جمله است:« شما باید بهترین¬های خود را عرضه نمایید و کسب و کار خود را به شکل پایدار توسعه دهید».

Leave A Reply