کنسرسيوم تونسي

0

مشاوران تک (کنسرسيوم تونسي مشاوره مهندسي) در سال 2010 تاسيس شد و در چارچوب يونيدو و پروژه همکاري فني  وزارت صنايع تونس به فعاليت پرداخت. اين کنسرسيوم دومين کنسرسيومي است که در تونس تاسيس شده است. اولين کنسرسيوم تونسي موسوم به C8، سالها قبل تاسيس و متشکل از 8 توليدکننده قطعات يدکي خودرو بود.
مشاوران تک از 12 شرکت تحقيقاتي و مشاوره‌اي در زمينه مهندسي تشکيل شده است. ابتکار ايجاد اين کنسرسيوم زماني شکل گرفت که يک کمپين آگاهي بخشي پروژه يونيدو در تونس ايجاد شد که به شرکت‌هاي C8 براي استقرار کنسرسيوم کمک کرده بود. در جريان ملاقات با شرکت‌هاي علاقه‌مند به مفهوم شبکه، متخصصان يونيدو به تشريح مزاياي همکاري‌هاي بين شرکتي پرداخته و اطلاعاتي در مورد چگونگي تاسيس C8 ارائه کردند. بعد از يکي از جلسات، مديران تعدادي از شرکت‌هاي مهندسي با بي ام ان دپارتماني در وزارت صنايع تماس گرفتند و ايده‌هاي خود را در مورد ايجاد يک کنسرسيوم که متشکل از خدمات مهندسي مکمل است، ارائه نمودند.
شرکت‌ها مي‌دانستند که آنها به تنهايي بسيار کوچک بوده و متخصصان محدودي دارند تا بتوانند به رقابت با شرکت‌هاي مهندسي بزرگتر در مزايده‌هاي ملي و بين المللي بپردازند. اما با پيوستن به هم آنها مي‌توانند طيفي از کالاها و خدمات مورد نياز را ارائه نمايند.
در ابتدا حدود 30 شرکت علاقه‌مند بودند تا به کنسرسيوم بپيوندند. بي ام ان حمايت‌هاي سازماني را براي شرکت‌ها فراهم کرد و تلاش‌هاي آنها را هدايت نمود. همچنين اولين جلسه مديران شرکت‌ها و راهبر يونيدو را ميزباني نمود. در جريان اين جلسات موضوعات عملي زيادي مورد بحث قرار گرفت، مانند اهداف امکان‌پذير کنسرسيوم در آينده، معيارهاي انتخاب اعضا و شکل‌هاي قانوني ممکن. تجربيات کسب شده در خلال تاسيس کنسرسيوم C8 در فرايند استقرار کنسرسوم مشاوران تک بسيار مورد استفاده قرار گرفت. خصوصاً در زمينه معيارهاي انتخاب اعضا بسيار مفيد بود.  به عنوان مثال، به وضوح مشخص شده بود که مشکلات در مورد تفاوت ميزان منابع و سرمايه‌گذاري‌هاي اعضا مي‌تواند به راحتي قابل اجتناب باشند اگر اعضا امکانات مالي مشابه و شايستگي فني مشابهي داشته باشند.
از آنجايي که مزايده‌هاي بين‌المللي نياز به تعداد زيادي متخصص در يک زمينه دارند، تصميم گرفته شد تا شرکت‌هايي که نوع خدمات مشابهي ارائه مي‌کنند در کنسرسيوم پذيرفته شوند. به منظور تضمين دانش و احترام به توانمندي‌هاي دوطرف، پذيرفته شد که اعضاي جديد بايد همکاران انجمن تونسي شرکت هاي مشاوره باشند. علاوه بر اين، توافق شد که  متقاضيان بايد شرکت‌هاي مشاوره‌اي باشند که براي سال‌هاي زيادي فعاليت کرده و مايل به ارتقاء کار خود و کار مطابق با استانداردهاي ايزو 9000 باشند.
دوازده شرکت مهندسي که معيارهاي عضويت در کنسرسيوم را داشتند، با اين هدف موافقت کردند که توانمندي‌هاي خود را در زمينه‌هايي مانند مشاوره، طراحي ساختمان هاي عمومي و خصوصي، برنامه ريزي شهري، هيدروليک، سيستم هاي اطلاعاتي، نقشه برداري، مطالعات زيست محيطي، برق‌رساني و مهندسي عمران ترکيب کنند تا بتوانند در زمان شرکت در مزايده‌ها و مناقصات بين‌المللي پيشنهاداتي جامع و رقابتي ارائه نمايند. براي رسيدن به اين هدف آنها تصميم گرفتند تا فعاليت‌هاي زير را براي کنسرسيوم انجام دهند:
•    طراحي کاتالوگ‌هاي مشترک و بروشورهاي تبليغاتي(  دو زبانه) که کنسرسيوم و 12 عضو آن را معرفي مي‌کند.
•    طراحي وبسايت
•    انجام تحقيقات بازار
•    برپايي دوره‌هاي آموزشي
•    کسب گواهينامه‌هاي موردنياز براي اعضا
•    برقراري ارتباط با اهداکنندگان بزرگ بين‌المللي
•    سازماندهي سفرهاي تجاري خارجي
•    امضاي موافقت‌نامه‌هاي همکاري با مشاوران پژوهش در خارج از کشور
12 عضو کنسرسيوم تصميم گرفتند که يک شرکت عمومي محدود تاسيس کنند که سرمايه آن بين 12 عضو به طور مساوي تقسيم شده و مطابق با نيازهاي موجود در طرح کسب و کار باشد. رئيس کنسرسيوم از ميان اعضاي کنسرسيوم انتخاب شده و رهبري را به عهده گرفت. مدير اجرايي و يک دستيار رئيس از خارج از کنسرسيوم استخدام شدند. هيئت مديره متشکل از نمايندگان 12 شرکت مشاوره‌اي بوده وکنسرسيوم در دفتر رئيس کنسرسيوم مستقر شده و به ثبت رسيد.
به منظور تکميل اساسنامه و توافق‌نامه سهامداران، يک آئين‌نامه داخلي که قراردادهاي داخلي کنسرسيوم را مشخص مي‌کند تنظيم شد. اين آئين‌نامه ضروري به نظر مي‌رسيد زيرا مهم‌ترين مشکل کنسرسيوم‌ها در بخش خدمات اين است که چگونه بايد خدمات ارائه شده را به اعضاي کنسرسيوم واگذار نمود.
در 19 مارس 2010 مشاوران تک به طور رسمي به عنوان يک شرکت مسئوليت محدود آغاز به کار نمود و هر عضو سرمايه‌اي در حدود 600.000 دينار تونسي ( حدود 35000 دلار آمريکا در سال 2010) سرمايه‌گذاري نمودند. کنسرسيوم در کنگره مهندسان عرب شرکت کرده و بخشي از هيات نمايندگان رسمي نخست وزير تونس در ايران بود. در مناسبت بعدي، پيش نويس توافقنامه ميان مشاوران تک و يک شرکت مشاوره بزرگ ايراني و متخصص در ساخت و ساز سد به امضا رسيد. توزيع جزوات از طريق سفارت‌هاي تونس در خارج از کشور به سرعت منجر به بستن قرارداد با شرکت‌هاي مشاوره‌اي خارجي شده و همکاري  با 9 شرکت خارجي را ايجاد نمود. بعد از سفرهاي متعدد به کشورهاي همسايه، مشاوران تک موفق شدند، براي چندين پروژه قرارداد امضا کنند که از جمله آنها تاسيس وزارت انرژي الجزاير و يک دانشگاه در الجزاير است. کنسرسيوم آماده پذيرفتن اعضاي جديد است و سه شرکت براي عضويت در کنسرسيوم ابراز تمايل کرده‌اند. وبسايت کنسرسيوم ايجاد شده است.

Leave A Reply