موافقت هیأت دولت با تنقیح مصوبات مربوط به صنایع کوچک و شهرک‌ها و نواحی صنعتی

0

در نشست روز چهارشنبه هيأت وزيران که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمين سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، دولت در راستای تکالیف مقرر در قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر تنقیح مصوبات مربوط به صنایع کوچک و شهرک‌ها و نواحی صنعتی موافقت کرد.

تنقیح مصوبات مربوط به صنايع كوچك و شهرک‌ها و نواحي صنعتي به تصويب هيأت دولت رسيد.


به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست روز چهارشنبه هيأت وزيران که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمين سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، دولت در راستای تکالیف مقرر در قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر تنقیح مصوبات مربوط به صنایع کوچک و شهرک‌ها و نواحی صنعتی موافقت کرد.

تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق اصل حاکمیت قانون، پیشگیری و مقابله با فساد و ارتقاء کارآمدی و سلامت نظام اداری است که انجام آن مورد تکلیف قانون گذار قرار گرفته و معاونت حقوقی رئيس جمهور در راستای تکالیف مقرر، اقدامات تنقیحی گسترده‌ای را در تعامل با دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس و به منظور تنقیح و تدوین مقررات کشور و با توجه به اهمیت مصوبات هیأت وزیران، تنقیح مصوبات این مرجع در اولویت اقدام قرار گرفته است. در این راستا پیش‌ نویس "تصویب ‌نامه تنقیحی در موضوع صنايع كوچك و شهرك‌ها و نواحي صنعتي" هفتمين تصویب ‌نامه تهیه شده توسط معاونت حقوقی رئيس جمهور است كه با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوين و به دولت ارائه شد.

در اين تصويب نامه، تمامی مصوبات عادی (غیر طبقه بندی‌) هیأت وزیران، کمیسیون‌های موضوع اصل (۱۳۸) قانون اساسی، مقررات مصوب شوراي انقلاب و نمایندگان ویژه رئیس ‌جمهور موضوع اصل (۱۲۷) قانون اساسی در موضوع "صنايع كوچك و شهرك‌ها و نواحي صنعتي"، از ابتدای دوران مقرره ‌گذاری در کشور تا کنون، شناسایی و در چهار فهرست "معتبر"، "منسوخ ضمنی و با اجرا منتفی"، "منسوخ صریح و ابطال شده" و "غیرمعتبر با انقضای زمان"، دسته‌ بندی و به هیأت وزیران ارائه شده است.

در اعتبارسنجی این مصوبات، بررسی قوانین مرتبط، تصویب ‌نامه‌های هیأت وزیران، نظرات رئیس مجلس شورای اسلامی و آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد توجه قرار گرفته است که نتیجه آن، شناسایی حدود ۵۴۰ مصوبه می‌باشد که از این تعداد، حدود ۵۴ درصد منسوخ ضمنی و با اجرا منتفی، ۸ درصد منسوخ صریح و باطل شده، 4.5 درصد غیرمعتبر با انقضای زمان و 33.5 معتبر است.

به موجب این تصویب نامه، معاونت حقوقی رئیس جمهور با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آگاهی مجریان و شهروندان، به نحو مقتضی نسبت به نشر و اطلاع ‌رسانی متن تنقیح شده مصوبات معتبر، اقدام خواهد كرد؛ ضمن آن‌كه تأكید شده ارائه هرگونه پیشنهاد در آینده، براي تصویب در هیأت وزیران در موضوع مذکور، منوط به داشتن پیوست تنقیحی است.

همچنین هیأت وزیران، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف كرده است با همكاری معاونت حقوقی رئیس جمهور هر سال نسبت به به‌روزرسانی پیوست‌های این تصویب نامه، اقدام و آن را برای تصویب به هیأت ‌وزیران ارائه كند. اين تصويب نامه طي روزهاي آتي توسط معاون اول رئيس جمهور، ابلاغ خواهد شد.

شايان ذكر است، پیش از این شش تصویب نامه تنقیحی در موضوعات بیمه شخص ثالث، حمل و نقل ریلی (راه آهن)، مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی، اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي و نيز موضوع زنان، مشتمل بر اعتبارسنجی هزاران مصوبه هیأت وزیران، به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور در هیأت وزیران تصویب و ابلاغ شده است.

Leave A Reply