حفظ تولید مبتنی بر توسعه صادرات مهمترین مأموریت امروز ماست

0

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون صادرات برای ما انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و پیشران تولید و رونق تولید این مهم بوده و از این رو اکنون رونق تولید هم مبتنی بر توسعه صادرات صورت می‌گیرد که مهمترین مأموریت امروز ماست.
‌به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، رضا رحمانی شامگاه پنج‌شنبه با بیان این مطلب در آئین تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان اصفهان در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به بازدید از واحدهای تعطیل و واحدهای نمونه اصفهان افزود: خوشبختانه واحدهای درحال فعالیت قطع وابستگی کردند و بیش از پیش به تولید فعال هستند.
وی با اشاره به این‌که رهبری فرمودند حفظ تولید و اشتغال جهاد است، اضافه کرد: در این راستا حفظ تولید موجود نوعی پیروزی است، چه برسد به این‌که دانش و فنآوری در این راستا راه پیدا کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به پیگیری مسائل و مشکلات تولید کنندگان و صنعتگران اشاره و بیان کرد: در هشت ماه سال جاری کالاهای منتخب و عمده دو سوم افزایش داشته است.
به گفته رحمانی، صادرات کشور از نظر وزنی ۱۷ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به این‌که برای صادرات اقدامات ویژه صورت گرفته است، ادامه داد: امروز یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ما این است که بعد از حفظ وضع موجود و تولید، باید توسعه صادرات را مد نظر قرار دهیم، زیرا نباید به تولید آسیبی وارد شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در راستای توسعه صادرات باید اقدامات ترویجی و زیربنایی صورت بگیرد.
رحمانی افزود: امسال با پیشنهاد بنده و حمایت دولت، بودجه صندوق ضمانت صادرات ایران به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است که باید برای تخصیص آن پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: اکنون ذیل توسعه صادرات، کشورهای همسایه قرار گرفته است، زیرا کشورهای همسایه برای ما فرصت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ۱۵ کشور همسایه داریم که در سال گذشته ۲۴ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته و سهم وارداتی ما به کشورهای همسایه ۲ درصد است که تلاش می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰ این سهم را به چهار درصد برسانیم.
رحمانی گفت: ظرفیت صادراتی ما به کشورهای همسایه با امکانات امروز ۱۰۰ میلیارد دلار است.
رفع مشکل خام فروشی مواد در اصفهان نیازمند سیاستگذاری است
استاندار اصفهان نیز در این آئین گفت: مشکل اساسی ما در استان اصفهان بحث خام فروشی مواد است که این مهم نیازمند سیاستگذاری است.
عباس رضایی افزود: برای حل این مشکل استان اصفهان باید برنامه‌ریزی و سیاستگذاری اصولی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: به‌رغم همه مشکلات در اصفهان، در هشت ماهه سال جاری تعداد اقلام صادراتی این استان یک هزار و ۷۳ قلم به ۹۰ کشور، از جمله چین، عراق، افغانستان، اندونزی، ترکیه، هند، عمان، پاکستان و امارات بوده است.
استاندار اصفهان ادامه داد: ارزش صادراتی استان اصفهان در هشت ماهه سال جاری یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزنی ۴۴ درصد و به لحاظ ارزش ۱۸ درصد رشد داشته است.
رضایی تصریح کرد: در اتاق بازرگانی اصفهان اقداماتی نظیر بسته‌های حمایتی مالیاتی، کشاورزی، گمرک و بانکی صورت گرفته، اما در این راستا اطلاع‌رسانی نشده است.
وی با بیان این‌که نوآوری‌های صنعتی فراوانی در استان اصفهان داریم، اظهار داشت: این نوآوری‌های صنعتی باید احصاء شوند.
استاندار اصفهان با بیان این‌که فعالان اقتصادی همچنان مشکلات بانکی دارند، یادآور شد: متأسفانه بانک‌ها هنوز نتوانسته‌اند با ضوابط و قوانین زمان جنگ اقتصادی خود را تطبیق دهند.
رضایی خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌که منطقه ویژه صنعتی اصفهان را راه‌اندازی کردیم، طی چند ماه گذشته برای اولین بار منطقه ویژه علم و فنآوری هم دایر نمودیم.
وی با اشاره به این‌که طلا سازان استان اصفهان مظلوم واقع شده‌اند، گفت: افرادی که به‌عنوان صنعت طلا ساز و صادر کننده هم بودند، مسائل و مشکلات بسیاری دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
توسعه صادرات غیرنفتی باعث رونق تولید و اشتغال می‌شود
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در ادامه این آئین گفت: اهمیت و ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی موجب می‌شود تا ظرفیت‌های داخلی کشور به رونق تولید و اشتغال منجر شود.
افروز بهرامی افزود: در سال 13۸۱ چهار میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که این رقم در سال گذشته ۴۴ و در هشت ماهه سال جاری بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در اسناد بالادستی و سند اقتصاد مقاومتی تأکید بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی شده است، اما چالش‌هایی در راه صادرات وجود دارد.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم، بالا بودن قیمت تمام شده کالا و تأمین منابع مالی که متأسفانه ۲ درصد تسهیلات بانکی به صادرات تخصیص داده می‌شود، از جمله چالش‌های صادرات است.
بهرامی تصریح کرد: تمام مشکلات ریشه در اقتصاد که ساختار مبتنی بر نفت دارد، شرایط را بر صنعتگران صنعتی که بر اساس خودکفایی و تأمین نیاز داخل شکل گرفته تنگ می‌کند.
وی اظهار داشت: استراتژی توسعه صنعت بر اساس جایگزینی واردات بوده، نه توسعه صادرات.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد: سهم ناچیزی از صادرات ۲۵ تریلیون دلاری داریم که با احتساب نفت نیم درصد و بدون احتساب نفت ۰.۲۳ درصد صادرات به دنیا را داریم.
بهرامی افزود: اکنون با توجه به شرایط تحریم باید کالای صادراتی تنوع بیشتر داشته و تمرکز مقاصد صادراتی کمتر باشد تا تحریم شدن کشور مشکل و دور زدن تحریم راحت‌تر صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: صادرات سنتی به افغانستان و عراق ۳۷ درصد رشد داشته، اما به کره جنوبی که ساختار اقتصادی منسجم‌تر دارد، ۴۱ درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان کرد: باید ۱۶ استان مرزی کشور از ظرفیت لجستیک استفاده کنند، از این رو از عالی‌ترین مقام وزارت می‌خواهیم تا استراتژی توسعه وزارتخانه بر اساس ۱۵ کشور همسایه منعقد و بسته‌های حمایتی در این راستا دیده شود.
بهرامی بیان کرد: یکی از مسائل جدی صادر کنندگان در شرایط کنونی مدیریت ریسک است. بنابراین با توجه به این‌که از ۱۵ کشور همسایه، هفت کشور رتبه هفت را دارند، استفاده از خدمات صندوق ضمانت صادرات نمود پیدا می‌کند.
وی گفت: یکی از مشکلات جدی در صدور خدمات فنی و مهندسی، ضمانت نامه مبتنی بر خدمات است که نیاز به حسن ضمانت پیش پرداخت و شرکت در مناقصه دارد، از این رو به دلیل تحریم‌ها این امکان وجود ندارد؛ اما اکنون درحال پیگیری و رفع این مشکل هستیم.
باید به صادرات خدمات فنی و مهندسی توجه ویژه صورت بگیرد
در بخش دیگری از این آئین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: بر اساس جلسات برگزار شده با صنعتگران و تولید کنندگان، مشکلاتی در راستای مجوز صادراتی مطرح شد.
ایرج موفق افزود: باید به سمت شرکت‌های مدیریت صادرات تخصصی حرکت کنیم که این اقدام در اصفهان صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: یکی از مباحث اصلی، صادرات خدمات فنی و مهندسی است که با توجه به شرایط موجود باید مورد توجه قرار بگیرد؛ این درحالی است که متأسفانه در راستای صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان این‌که در کشور یک هزار و هشت کارخانه فرش و در استان اصفهان ۸۲۰ کارخانه وجود دارد، ادامه داد: بر این اساس تقاضای مجوز برگزاری نمایشگاه فرش در اصفهان به‌صورت ویژه را داریم.
موفق با اشاره به نیاز صادر کنندگان بر تأمین مواد اولیه خاطرنشان کرد: صادر کنندگان در بخش پتروشیمی، فولاد مبارکه و ذوب آهن محتاج مواد اولیه هستند.
وی با اشاره به میزان صادرات در هشت ماه سال جاری اظهار داشت: یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار صادرات از این استان صورت گرفته که به لحاظ وزنی نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد و به لحاظ ریالی ۱۸ درصد افزایش را شاهد بودیم.
فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطلع نیستند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در ادامه اظهار داشت: تعداد زیادی از فعالان اقتصادی از ظرفیت‌هایی که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید انجام می‌شود، مطلع نیستند.
مسعود گلشیرازی افزود: ۴۰ مصوبه ملی، ۱۲۳ مصوبه استانی و هفت مصوبه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی داشتیم که در راستای بسته حمایتی استانی در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این‌که امیدواریم مصوبات توسط دستگاه‌ها اجرا شود، اضافه کرد: بسته‌های حمایتی خوبی درنظر گرفته شده و همه برای بهبود شاخص کسب و کار تلاش می‌کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه داد: در زمان جنگ اقتصادی، هر اقدامی که باعث شود مردم در برابر نظام قرار بگیرند، باید از آن مصوبه پرهیز کرد.
در آئین تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان اصفهان، از ۵۹ صادر کننده نمونه استانی و ۲ صادر کننده ملی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تجلیل شد.
همچنین در این آئین از شتاب دهنده صادراتی استان اصفهان به‌عنوان اولین شتاب دهنده صادراتی کشور رونمایی شد. این شتاب دهنده از بین ۳ شتاب دهنده صادراتی نمونه منتخب این استان برگزیده شد.
با ایجاد این شتاب دهنده می‌توان به شکل‌گیری واسطه‌های صادراتی پرداخت و اصفهان صنعتی را در دوره فراصنعتی، به مرکزی برای صادرات و تجارت تبدیل کرد.
اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن درحال بهره‌برداری با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌آید.

Leave A Reply