دبير انجمن سنگ ايران

0

همراه با: مهندس شريفي

عضو هیأت مدیره و دبیر کل انجمن سنگ ایران در اين گفتگوي خبري  بیان کرد که همه واحدهای فرآوری در نقطه زیان هستند و بدلیل قیمت تمام شده بالا، قدرت رقابت در بازارهای بین المللی را از دست می دهند.
احمدشریفی، انجمن سنگ ایران را به عنوان مرکز هماهنگ کننده و مسئول دفاع از کیان صنعت سنگ دانست که با توجه به وجود حدود 25 انجمن و اتحادیه در انجمن ملی سنگ ایران، ارتباط تنگاتنگی بین انجمن های استان های مختلف برقرار است.
وی افزود: اهم مشکلات صنعت سنگ در دو بخش اقتصادی کشور و اختصاصی صنعت سنگ مربوط می شود که مشکلات ریشه ای و زیربنایی مربوط به اقتصاد کشور شامل:
1-    در بحث تولید: تولید با شرایط اقتصادی فعلی دشوار است به گونه ای که تولیدکنندگان پشتوانه مالی مناسبی ندارند و تسهیلات بانکی با بهره بالای 20% در اختیار آنها قرار می گیرد در حالی که این رقم در سایر کشورها به حدود 2 تا 3 درصد می رسد و بدین ترتیب واحدهای تولیدی در بخش صنعت سنگ نمی توانند رقابت بین المللی داشته باشند.
2-    شرایط در بخش تحریم ها: با توجه به بحث تحریم ها، نقل و انتقال پول ماشین آلات به راحتی انجام نشده و حمل و نقل بین المللی با هزینه حمل بالا انجام می گیرد که عوامل مذکور قدرت رقابت را کاهش می دهد.
در بخش اختصاصی صنعت سنگ: با توجه به اینکه حدود 6000 واحد فررآوری با ظرفیت اسمی تولید حدود 60 میلیون مترمربع وجود دارد، ارزش جهانی آن به حدود 5 میلیارد دلار در سال می رسد و همچنین در بخش واحدهای معدنی هم حدود 2900 واحد معدنی با ظرفیت 27 میلیون تن داریم که حدود 3 میلیارد دلار ارزش ظرفیت اسمی در این بخش است ولی از این ظرفیت 8 میلیارد دلاری، صادرات سالانه ما به 200 میلیون دلار  هم نمی رسد یعنی کمتر از 2% ارزش اسمی ظرفیت ها، صادرات داریم.
از طرفی بدلیل کاهش ساخت و ساز،تولید سنگ ساختمانی از سال 1391 که معادل 120  میلیون مترمربع بوده به 50 میلیون متربع رسیده است که این امر سبب توقف اکثر کارخانجات و زیر ظرفیت کار کردن آن واحدهای فرآوری شده است.
به اعتقاد وی یک واحد فرآوری در صورتی سودآور است که حدود 60% ظرفیت، تولید داشته باشد، بدین  ترتیب همه واحدهای فرآوری در نقطه زیان هستند و قیمت تمام شده بالا سبب گشته قدرت رقابت در بازار بین المللی را از دست بدهند.
شریفی خاطر نشان کرد: تنها راهکار برون رفت از شرایط رکود، رشد در بخش صادرات است به گونه ای که حدود 30 تا 35 درصد تولیدات ما باید صادر شود تا با نورم کشورهای دیگر مثل ترکیه قابل مقایسه باشد و در پایان برنامه ششم با برنامه ریزی های انجام شده باید به این رقم صادرات برسیم.
وی افزود: اقداماتی جهت بهبود صادرات سنگ در حال انجام است که اهم آن شامل موارد ذیل می باشد:
1-    آمارگیری دقیق از معادن و واحدهای فرآوری که بدین ترتیب شناسایی دقیق واحدهای تولیدی، موقعیت آنها و کمبودهای موجود در هر یک از واحدها ها جهت رسیدن به استاندارد مشخص شود.
2-    امضای تفاهم نامه با صندوق بیمه معادن و کارآفرین امید جهت اعطای تسهیلات به واحدهای فرآوری
3-    آموزش: که امسال با توجه به راه اندازی انیستیتو سنگ ایران و ایتالیا، تربیت مربی ها برای توسعه صنعت سنگ کشور هدف گذاری می شود.
4-    ایجاد کنسرسیوم صادراتی جهت تجمیع امکانات ، تا کارخانجات با هم تولید استاندارد داشته باشند و قابلیت تأمین متراژ  بالای سنگ در پروژه های صادراتی را داشته باشند.
شریفی در ادامه افزود امید است خوشه سنگ استان ها با همکاری در جهت آمارگیری ملی و آمار دقیق از واحدهای صنعتی استان، انجمن سنگ را در رسیدن به این مهم در جهت توسعه صنعت سنگ همکاری نمایند.
وی عمده ترین فعالیت انجمن سنگ را جهت ارتقای صنعت سنگ کشور در یکسال اخیر، ارتباط نزدیک انجمن با ارگانهای دولتی، ایجاد شورای سیاستگذاری صنعت سنگ کشور، ارتباط تنگاتنگ با صندوق بیمه معادن، سازمان نظام مهندسی، صندوق سرمایه گذاری ضمانت صنایع کوچک جهت تسهیل رابطه فعالان صنعت سنگ با این ارگانها دانست.

Leave A Reply