مطالعه شناختی
اجرای برنامهی توسعه خوشههای صنعتی یا خوشههای کسب و کار، با جمعآوری اطلاعات به شیوهی مشارکتی در مورد خوشه صنعتی مورد نظر، آغاز میشود. این اطلاعات عبارتند از: محدودیتهای پیشروی ذینفعان، پتانسیلهای موجود، پیوندهای محلی و مکانیسمهای حمایتی در دسترس و غیره. فرایند مشارکتی جمعآوری اطلاعات، به ایجاد اعتماد اولیه با ذینفعان محلی کمک خواهد نمود
پس از تشخیص و شناسایی خوشهی نیازمند توسعه، عامل توسعه خوشه(CDA/CDE)، میبایست مجموعه مطالعاتی را برای درک محیط جغرافیای خوشه، شناسایی نقاط قوت و ضعف خوشه و طراحی گامهای استراتژیک برای پویا شدن خوشه، انجام دهد. از آنجا که مطالعه شناختی، جهتگیری استراتژیک و خروجیهایی را که خوشه باید در طی زمان به دست آورد را مشخص میسازد، اهمیت زیادی دارد. بنابراین اهداف مطالعه شناختی میتواند شامل موارد ذیل باشد:
– فهم مسائل، ساختار صنعت، ظرفیتها و آرمانهای یکتای خوشه.
– شناسایی رهبران، تصمیمگیران و کسانی که مجریان پیادهسازی و اجرای برنامهها خواهند بود.
– ایجاد اعتماد اولیه با ذینفعان مختلف.
– شناسایی مهمترین نقاط اهرمی (نقاط استراتژیک اثر گذار در خوشه).
– آماده سازی بنیانهای اولیه برای انجام ارزیابی و پایش در آینده.
برای انجام مطالعه شناختی، عامل توسعه خوشه لازم است در برنامههای خود موارد ذیل را در نظر بگیرد:
- 1. جمع آوری اطلاعات اولیه در ارتباط با خوشه مورد نظر
در این بخش، عامل توسعه با استفاده از مطالعات کتابخانهای (استفاده از کتب، گزارشات، پروژهها، مقالات، سایتها و سایر منابع در دسترس) به جمعآوری اطلاعات اولیه در مورد خود خوشه و کسب و کارهای مرتبط با خوشه میپردازد. این اطلاعات شامل، تعداد، نوع و اندازه بنگاهها، انواع محصولات، موقعیت جغرافیایی بنگاهها، تحلیل بخشهای صنعتی خوشه، روندهای فروش، زنجیره ارزش، مقایسه وضعیت اطلاعات کلان با خوشه تراز و… میباشد.
- 2. مصاحبه و پیمایش میدانی
هدف از مصاحبه و پیمایش میدانی، دستیابی به یک بینش کلی در مورد خوشه است، که با استفاده از نمونهگیری انتخابی و به صورت مصاحبهی عمقی، صورت میگیرد. گروههایی که باید با آنها مصاحبه نمود، عبارتند از: واحدهای اصلی خوشه[1]، واحدهای مرتبط با واحدهای اصلی خوشه و مؤسسات و نهادهای حمایتکننده (اعم از نهادهای ملی و محلی و دولتی یا خصوصی).
- 3. ارزیابی ساختار خوشه
زمانی که اطلاعات لازم با انجام دو مرحله قبل، جمعآوری شود، میتوان اولین ارزیابی را در مورد خوشه انجام داد، که این امر، اولین گام برای تدوین چشم انداز موارد توافق عناصر خوشه، میباشد. در این قسمت به استراتژیهای بنگاههای کوچک و متوسط و ماهیت و قدرت کسب و کار در دل خوشه تمرکز میشود. این امر دامنه و پویایی خوشه را نشان میدهد. ارزیابی ساختار خوشه در دو بخش «استراتژی بنگاههای کوچک و متوسط» و «سازمان صنعتی بین بنگاهی»، انجام میپذیرد:
– استراتژی بنگاههای کوچک و متوسط
منظور از ارزیابی استراتژی بنگاههای کوچک و متوسط، شناخت مشخصات و استراتژیهای بنگاههای اصلی خوشه در حوزههای مختلف است که به تحلیل فعالان اصلی خوشه مربوط میشود، و شامل موارد ذیل میباشد:
- بهبود مستمر محصولات و فرایندها.
- توسعه بازارها و مشتریان جدید.
- تخصصی سازی محصولات و تولید.
- ارتقاء مهارتی نیروی کار.
- تعویض، ارتقاء و یا اضافه نمودن تجهیزات جدید.
- دسترسی به منابع مالی جدید.
– سازمان صنعتی بین بنگاهی
منظور از ارزیابی «سازمان صنعتی بین بنگاهی»، شناخت نوع و شدت تعاملات و روابط بین ذینفعان خوشه است که به تحلیل سرمایه اجتماعی و سطح اعتماد در خوشه مربوط میشود و شامل موارد ذیل میباشد:
- بین خود بنگاهها در قالب شبکهها و انجمنها.
- بازار و مشتریان از جمله ارتباط با واسطهها و دلالها.
- بنگاههای بزرگ تجاری و تولیدی.
- ارتباط مبتنی بر همکاری با دیگر واحدهای کوچک و متوسط.
- ارائه کنندگان خدمات توسعه کسب و کار (BDSp).
- 4. شناسایی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف خوشه
برای شناسایی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف خوشه، تحلیل فضای کسب و کار در سطح بنگاه و تحلیل زنجیره ارزش خوشه ضروری میباشد. به عبارتی شناخت و بررسی دقیق وضعیت بنگاهها در حوزههای مختلف از نظر، چگونگی دسترسی بنگاهها به خدمات و ورودیهای مورد نیاز، کیفیت، هزینه، پایداری و مرتبط بودن خدمات و ورودیهای مورد نیاز صورت میگیرد و در تحلیل شکاف موجود بین توان رقابتی واحدهای خوشه با رقبا در حوزههای مختلف زنجیره ارزش، مواردی چون تأمین مواد اولیه، طراحی، تحقیق و توسعه، تولید و فراوری، بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش بررسی میشود.
- 5. شناسایی فرصتها و چالشهای خوشه
در این مرحله، فرصتها و تهدیدهای خوشه مشخص شده و مواردی که تمامی بنگاهها و سایر نهادهای موجود در خوشه، به صورت مشترک با آنها مواجه میباشند، تدوین و در قالب تحلیل SWOT ارائه میشود. تحلیل نقاط قوت و ضعف در شش سطح تأمین مواد اولیه، طراحی، تحقیق و توسعه، فراوری و تولید، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش در دو دورهی وضعیت فعلی و آینده بررسی و تدوین میشود.
جدول شماره (3-1):نحوه ارائه تحلیل SWOT
آینده | وضعیت فعلی | |||
تهدید ها | فرصتها | نقاط ضعف | نقاط قوت | |
تأمین مواد اولیه | ||||
طراحی | ||||
تحقیق و توسعه | ||||
فراوری و تولید | ||||
فروش و بازاریابی | ||||
خدمات پس از فروش |
- 6. تهیه برنامه عمل برای رفع مشکلات خوشه
تهیه برنامه عمل، میبایست با SWOT متناسب و هماهنگ باشد و با هدف، تقویت روابط بین بنگاهی سازمانهای صنعتی منطقه و بهبود دامنه، کیفیت و مرتبط بودن خدمات ارائه شده انجام شود.
- 7. اعتبار سنجی و اعتبار بخشی به مطالعه شناختی
پس از اتمام مطالعه شناختی، میبایست نقشه خوشه که منعکس کنندهی روابط پویای ذینفعان با بنگاههای اصلی است، ترسیم شود. پس از ارائه نقشه و بحث و گفتگو در مورد آن، لازم است تحلیلهای کارشناسی صورت گیرد. لازم به ذکر است که در این مرحله، هدف ارائه تحلیل میباشد، نه جمع آوری آمار و مصاحبه از شرکتکنندگان در بحث.
[1] – منظور از واحدهای اصلی خوشه یا بنگاههای اصلی خوشه، واحدهای میباشد که در فرایند تولید فعالیت داشته و نقطه ثقل تولید محصول میباشند، چرا که در صورت نبود آنها، محصولی برای عرضه وجود نخواهد شد و مواد اولیه تامینکنندگان نیز، قابلیت نمایش و عرضه را نیز نخواهد داشت.