معرفي كارآفرين برتر كرمانشاهي

0

علیرضا قنبری هستم، در یکی از محله های قدیمی کرمانشاه در دیماه سال 1358 در جمعه ای برفی به دنیا آمدم.از کودکی به شعر و ادبیات علاقه فراوانی داشتم و اولین بار در هفت سالگی شروع به سرودن اشعاری کودکانه نمودم.یکی از دایی هایم که خیلی او را دوست داشتم کارگاه ماست بندی داشت و از کودکی به همراه ایشان در آن کارگاه کار اختیاری می کردم و شاید هنوز هشت سالم را تمام نکرده بودم که بسیاری از فرآیندهای تولید ماست از قبیل چربیگیری از شیر و جوشاندن و مایع زنی و گرمخانه گذاری را مدیریت می نمودم. خلق کردن را عاشقانه دوست داشتم. جنگ و تبعات آن متاسفانه دایی را ورشکست نمود و سالهای سختی را برای همه ما رقم زد. اولین بار پدرم را وقتی که 10 ساله بودم دیدم. از پدرم شجاعت و ریسک پذیری را در سالهای نوجوانی آموختم و با توان فراوان به سمت کنکور پیش رفتم. از ورزش هم غافل نبودم و در رشته شیتوریو کاراته صاحب کمربند قهوه ای بودم تا اینکه در 13 سالگی در یک مبارزه دوستانه زانوی چپم شکست و دو سال بعد هم به دلیل یک حادثه ورزشی دچار پارگی دیسک کمر شدم و تقریبا تا 17 سالگی از ورزش دور ماندم. متاسفانه در جلسه کنکور دچار مصمومیت و تهوع شدم و تقریبا یک و نیم ساعت از زمان تخصصی کنکور را از دست دادم و رتبه 5900 را کسب کردم و این در حالی بود که برای کسب رتبه کمتر از 1000 خودم را آماده کرده بودم. همان سال به اصرار خانواده به دانشگاه آزاد اراک که موفق به قبولی در رشته شیمی کاربردی شده بودم رفتم.تقریبا سه سال اول  دانشگاه را از درس دور و دچار یک بی هویتی شده بودم و در سال آخر به خودم برگشتم و تحقیقات خوبی در زمینه تولید نیترات نقره و …  انجام دادم. پس از فارغ التحصیلی بلافاصله در کارخانه دستکش سازی مینا شروع به فعالیت نمودم و در کوتاه زمانی با حمایت مدیر مهربان و دلسوز و صنعتگر بزرگ و کم نظیر کشور جناب آقای جهانبخش شکری (مدیریت مجتمع جهان فولاد غرب) مراتب موفقیت و درک فناوری های اقتصادی و علمی را طی نمودم.در حد فاصل سالهای 1384 تا 1388 چندین کارخانه بزرگ کشور را که خارجی ها نیمه کاره گذاشته بودند مجددا راه اندازی نمودم و در غالب مشاور صنعتی فعالیت های وسیعی داشتم به طوریکه در 4 سال بیش از 1000 مشاوره صنعتی در کارنامه خود داشتم. در سال 1388 مدیریت امور اداری و واحد تحقیق و توسعه مجتمع جهان فولاد غرب را بر عهده گرفتم و تحقیقات گسترده خودم را بر روی فراوری سنگ مس و استحصال مس از انواع سنگها آغاز نمودم و از آن سال تا به امروز در جشنواره های متعدد کشور حائز رتبه و جایگاه گردیده ام.
در سال 1392 با حمایت مهندس جهانبخش شکری شرکت جهان زرکاوان کرمانشاه را تاسیس نمودم و فعالیت خود را با تولید انواع سولفاتهای آهن مورد مصرف در صنایع شیمیایی و کشاورزی آغاز نمودم و در کمتر از یکسال بیش از 24 نیروی مستقیم در یک کارگاه کوچک جذب نمودم. کمبود سرمایه و اوضاع بد اقتصاد کشور که تقریبا از سال 93 شروع شد باعث شد در سال 1394 به سمت ورشکستگی رفته و تعداد نیروها به 2 نفر کاهش یافت. وقتی که زوال شرکت را مشاهده کردم تصمیم گرفتم از ایده های خلاقانه برای کسب بازارهای جدید استفاده کنم و همین دو نفر نیرو را حفظ کنم. ایده تولید محلول ضد برف جایگزین نمک و ماسه به سرعت اجرایی گردید و با تمام مشقت ها و مرارتها موفق شدم برای اولین بار در تاریخ کشور ماده ای سازگارتر با محیط زیست برای مقابله با اثرات سوء برف و یخبندان طراحی نمایم و استاندارد کارخانه ای  آن را تدوین نمودم و مجوز کمیسیون فناوری های محیط زیست کشور را نیز دریافت نمایم و حجم قابل قبولی را برای شروع کار به بازار عرضه نمایم.
امروز شرکت دانش بنیان جهان زرکاوان کرمانشاه در بین صاحبان فناوری کشور و جشنواره های علمی و کاربردی شناخته شده است و دوباره بدون حمایت بانکها و … در بخشهای مختلف اشتغال زایی خود را توسعه داده و بیش از 10 نفر نیروی کار مستقیم و بیمه شده و حدود 10 نفر نیروی پیمانکار در اختیار دارم.
شرکت دانش بنیان جهان زرکاوان کرمانشاه هر چند به لحاظ بنیه مالی توان قابل قبول خود را ندارد اما سرعت رشد این شرکت بر مبنای تولیدات استراتژیک آینده ای بسیار درخشان را در پیش چشم شرکاء مادی و معنوی این شرکت می گذارد.
سخنان برگزیده:
•    شانس فرزند پشتکار و اندیشه نسل هاست.
•    اگر امروز فراوان می دویم و کار میکنیم باید بخشی از نارفته ها و ناکرده های پیشینیان را جبران کنیم.
•    طبیعت معلم بزرگی است که با اندیشیدن به اجزاء آن می توان ایده های بدیع و بی بدیلی را خلق کرد.
•    اگر آنچه را که هر روز می خواهیم انجام دهیم ننویسیم باید خیال موفقیت را از ذهن پاک کنیم.
•    من فکر  میکنم خداوند باور را که خلق نمود جهان از آن رویش یافت…
•    نیروی انسانی اصلیترین چالش رشد و توسعه جوامع است.
•    ساده فکر کردن هنر مردان موفق است.  
•    خطر پذیری و ورود به عرصه های پر ریسک تنها راه جهش های بزرگ است که نیازمند تدبیر توام با جسارت است.
•    افراد خلاق و توانمند در ایران مانند پرنده ای هستند که قوانین و ضوابط غلط آنها را قفس نشین کرده است نچه امروز از آنها دیده میشود پرواز نیست بلکه صرفا نغمه های زیباست.
•    باور دارم که هر کاری را می توان با پشتکار و مدیریت به سرانجام موفق رسانید.
•    هیچوقت صندلی و عنوان به انسان منزلت نمی دهد و بدا به حال انسانی که اسمش را با صندلیش مشخص می کنند نه با مهارتهایش.
•    تولید عشق است و بدون عشق نباید ان را آغاز نمود.
•    من در محاسبه سود کارخانه فقط درآمد خودم را نمی بینم بلکه سفره کارکنان را هم به آن اضافه می کنم.
•    از پدر معنویم جناب مهندس جهانبخش شکری یاد گرفتم که کارفرما ،کارگری با مسئولیتهای بزرگتر است.

لطفاً راجع به محصولات خود و کاربرد  آنها بيشتر توضيح دهيد؟
 محصولات تولیدی شرکت جهان زرکاوان متنوع هستند اما اصلیترین کالای استراتژیک این شرکت محلول ضد برف و ضد یخ مخصوص آسفالت بر پایه دولومیت است که سازگاری به مراتب بالاتری با محیط زیست نسبت به نمک سدیم کلراید فعلی دارد. این محصول علاوه بر حفظ خاک و محیط زیست از تخریب آسفالت هم جلوگیری نموده و عمر متوسط جاده ها را افزایش می دهد. در مجموع اگر محاسن این محصول را نسبت به رقیب خود یعنی نمک سدیم کلراید بخواهیم بررسی کنیم به موارد ذیل بایستی اشاره نمود:
1- افزایش سرعت پاشش
2- افزایش دقت در میزان پاشش بازاء واحد سطح
3- قابلیت تغییر غلظت بر حسب شرایط آب  و هوایی
4- عدم تخریب شیمیایی آسفالت
5- عدم شور سازی آبهای زیرزمینی
6- کنترل و پیشگیری از یخبندان در دماهای کمتر از عملکرد سدیم کلراید

برنامه شما براي پيشي گرفتن از رقبا چيست ؟
 آنچه قطعی و مسلم است این است که هر محصولی هر چند جامع و استراتژیک هم که باشد عمری مفید و موثر در بازار خواهد داشت و لاجرم زوال پذیر خواهد بود. باور بنده در این است که با نوآوریها و تحقیق و تکمیل و منطبق سازی و… ما تنها می توانیم دوره زمانی پذیرش بازار را افزایش دهیم و زوال را دیر رس کنیم.
استراتژی شرکت جهان زرکاوان کرمانشاه این است که در کنار بروز رسانی کیفیت و کاربرد محصولات خود همواره در زمینه خلق محصولات جدید و گسترش سبد محصولات خود فعال است و تنوع در سبد همراه با کیفیت را اصی ترین راز بقاء سیستم می داند.
در طی فعالیت خود هیچگاه به صورت مستقیم رقبا را مورد نظر و توجه قرار نداده ام زیرا معتقد هستم مانند راننده ای که همزمان بر سر یک پیچ سبقت هم میگیرد نباید به خودرویی که از آن سبقت میگیریم خیره شویم هر چند که آن خودرو بزرگ هم باشد باید از زیر چشم و در سایه آن را مورد بررسی قرار داد…..کافیست ما نوآوری های متعدد را چاشنی محصولات خود کنیم آنگاه رقبا به ابزار مقایسه و برتری ما در بازار تبدیل می گردند. به لطف پروردگار در بحث فروش محصولات دانش بنیان تا به امروز کمترین مشکل را با رقبا داشته ایم زیرا همواره به لحاظ نوآوری و کیفیت محصول پیشتاز بوده ایم.

تعامل شما با كاركنان چگونه است؟
ذاتا متولدین دی مهربان و صبور هستند اما سالهای سخت و طاقت فرسای صنعتگری به من آموخته اند در بین این نرمی (مانند میوه هلو) باید هسته ای سفت و سخت داشت. در عین دوستی  و رفاقت با تک تک پرسنل و حفظ کامل احترام آنها با قاطعیت مطلق با تخلفات کاری برخورد می کنم و کمترین گذشت را در حفظ نیروی خاطی دارم. باور دارم که یک تفکر مسموم به سرعت می تواند شالوده یک سیستم خوب و منسجم را نابود نماید.
اوقات فراغت خود را چگونه سپري مي كنيد؟
بنده به شدت خانواده دوست هستم و اوقات فراغتی خارج از محیط خانواده ندارم. بازدید بزرگترها ، نواخت سنتور (از نوجوانی نوازنده سنتور بوده ام) ، شعر و ادبیات و ورزش و شطرنج از علاقه مندیهای بنده می باشند. ما در واقع حتی اوقات فراغت خود را نیز به مطالعه در خصوص فرآیندهای تولید صنعتی می پردازم.

تفكر يك مدير تا چه حد در موفقيت مجموعه نقش دارد؟
لیدر ، هد ، مدیر ، سرگروه و….همه این نامها بر اهمیت وجود مدیریت ارشد در هر سازمانی دلالت دارند. بهترین تفکری که یک مدیر موفق می تواند داشته باشد باور به تیم کاری است . کمی برای ما ایرانی ها این واژه ها بیگانه هستند اما هرچقدر بنده توانایی علمی و اجرایی داشته باشم در نهایت در چنگال زمان خواهم افتاد و دچار نارسایی زمانی در تحقق اهدافم خواهم شد..استفاده از یک تیم خوب حداقل حسنی که برای ما دارد این است که ساعت های فراوانی را برای ما در بازه زمانی کوتاه تامین می نماید. این مثال را همواره در ذهن خود دارم که : سپاهی از موشها به فرماندهی یک شیر بر سپاهی از شیرها به فرماندهی یک موش غالب خواهد بود.

چگونه با مشكلات توليد مبارزه مي كنيد؟
راستش را بخواهید تولید در ایران جنس جداگانه ای با اکثر کشورهای دنیا دارد. راستش را بخواهید خیلی وقتها جای خلوتی پیدا می کنم و آنقدر گریه می کنم که دیگر اشکی باقی نماند. راستش را بخواهید هر روز از اینکه این مسیر سخت را انتخاب نموده ام دچار یاس و ناامیدی می شوم….. اما راستش را بخواهید دوست ندارم مثل عده ای از مردم خنثی و بی اثر زندگی کنم. من عاشق انجام دادن کارهای انجام نشدنی هستم…هر وقت که حجم مشکلاتم زیاد می شود و در آستانه سقوط و نابودی قرار میگیرم به این باور میرسم که اینجا محل افتراق اندیشه با شانس و حادثه است….باید فکر کنم و خودم را به امواج بخت و شانس و شاید و اگر نسپارم…..
باور درونی انسان تنها راه مبارزه با مشکلات است وگر نه در کشور ایران هیچ زیرساخت حمایتی برای صنعتگران وجود ندارد که هیچ…بلکه تمام قوانین و بندها و تبصره ها در نهایت یک صنعتگر را بیچاره و ورشکست و بی آبرو میکنند….
عوامل موفقيت را چه چيزهايي مي دانيد؟
صداقت ، پشتکار ، اندیشیدن، تیم کاری ، مثبت اندیشی و پرهیز از مصاحبت اجرایی با منفی نگرها……انتخاب درست در مکان و زمان و ماهیت…..
زمينه  اشتغال براي چند نفر را فراهم نموده ايد؟
از آنجا که تقریبا از سال 1394 استقلال مدیریتی در شرکت جهان زرکاوان را پیدا نمودم ظرف همین مدت کوتاه بدون استفاده از تسهیلات بانکی و صرفا با ایجاد تنوع در سبد محصولات موفق گردیدم که تعداد پرسنل بیمه شده را از سه نفر به 10 نفر برسانم و در بخش پیمانکاری و برون سپاری هم حدود 10 نفر اشتغال تولید نمودم.

گواهی نامه‏ها و افتخاراتي كه تا كنون كسب كرده ايد را ذكر نماييد؟

•    کسب رتبه برتر هشتمین جشنواره ملی شیخ بهایی1391
•    کسب گرنت ملی نخبگان و عنوان طرح منتخب در جشنواره رویش زاگرس1391
•    کسب عنوان پژوهشگر برتر استان کرمانشاه در سال 1391
•    فینالیست دهمین جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی 1393
•    کسب عنوان پژوهشگر برتر استان کرمانشاه 1394
•    ثبت سه اختراع که دوتای آن کاربردی و صنعتی شده است
•    تدوین اولین استاندارد کارخانه ای محلول ضد برف و ضد یخ1395
•    دریافت استاندارد محصول ضد برف و ضد یخ1395
•    تائیدیه کمیسیون فناوری محیط زیست کشور برای محصول ضد برف و ضد یخ1395
•    کسب عنوان سوم سیزدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی  1396
•    کسب رتبه برتر در کنفرانس بین المللی فناوری و انرژی سبز 1396

Leave A Reply