پرسشنامه شماره (2) پروژه مطالعه فراگير، شناسايي و اولويتبندي خوشههاي صنعتی
شماره مدرک:Q-CL02
محل نگهداري: معاونت صنايع کوچک سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران
تاريخ تهيه: فروردينماه 1391
تهيهکننده: گروه توسعهي خوشههاي صنعتي سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران
تأييدکننده 1: دفتر توسعهي صنعتي و فناوري سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران
تأييدکننده 2: معاونت صنايع كوچک سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران
تصويبکننده: هيأت مديره سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران
نكات مهم در ارتباط با نحوه تكميل اين پرسشنامه:
به ازاي هر خوشه يك نمونه از اين پرسشنامه تكميل گردد. در واقع اطلاعات اين پرسشنامه در حكم شناسنامه خوشه محسوب مي شود. براي تكميل اين پرسشنامه هم از اطلاعات ثانويه و هم از اطلاعات اوليه و از دو دسته از منابع اطلاعاتي به شرح زير استفاده گردد:
1- (اطلاعات ثانويه): خبرگان و دست اندركاران توليد و صنعت استان عبارتند از افراد باسابقه مديريت صنعت، مديران ارشد قبلي و فعلي سازمان صنعت، معدن و تجارت، شركت شهركهای صنعتی، اداره كل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان جهاد كشاورزي، صنايع دستي و ….). از اين اطلاعات براي تكميل فرم شماره يك اين پرسشنامه استفاده گردد. در واقع اطلاعات مندرج در فرم شماره يك جمع بندي و تلخيص نظر خبرگان خواهد بود.
2- (اطلاعات اوليه): مصاحبه هاي ميداني با ذينفعان خوشه از قبيل واحدهاي اصلي خوشه، نهادهاي پشتيبان خوشه، انجمن ها و اتحاديه هاي مرتبط با خوشه، تأمين كنندگان، فروشندگان محصول و…. از اين اطلاعات براي تكميل فرم هاي 2 تا 10 اين پرسشنامه استفاده گردد. در واقع اطلاعات مندرج در اين فرم هاي شماره 2 تا 10 اين پرسشنامه جمع بندي و تلخيص نظر تمامي ذينفعان خوشه خواهد بود.
نام و سمت خبرگاني كه از نظر آنها براي تكميل فرم شماره يك اين پرسشنامه استفاده شده است:
1- 3-
2- 4-
تركيب ذينفعاني كه از نظر آنها براي تكميل اين فرم هاي 2تا 10 اين پرسشنامه استفاده شده است:
1-تعداد واحدهاي اصلي مصاحبه شونده: 2- تعداد نهادهاي پشتيبان مصاحبه شونده:
3-تعداد انجمن ها و يا اتحاديه ها مصاحبه شونده: 4- تعداد خريداران محصول خوشه:
5-تعداد فروشندگان يا واسطه هاي فروش خوشه: 6- تعداد تأمين كنندگان مواد اوليه و ماشين آلات:
(فرم شماره يك: اطلاعات عمومي خوشه مبتني بر نظر خبرگان) |
|
||||||||||||||
محل تمركز خوشه معرفيشده:
|
|
||||||||||||||
تعداد برآوردي واحدهاي خوشه:
|
|
||||||||||||||
روند موجود در خوشه در طي 10-5 سال اخير (از نظر وضعيت فروش، توليد، نوآوري، تعداد واحدها، اشتغال و …):
|
|
||||||||||||||
پيشبيني وضعيت براي 5 سال آينده (از نظر وضعيت فروش، توليد، نوآوري، تعداد واحدها، اشتغال و …):
|
|
||||||||||||||
گلوگاهها، نقاط ضعف و قوت، تهديد و فرصت خوشه:
|
|
||||||||||||||
راهكارهاي اصلي پيشنهادي براي بهبود وضعيت خوشه:
|
|
||||||||||||||
معيارهاي اصلي براي اهميت دادن به خوشه مورد نظر:
|
|
||||||||||||||
اتكاء خوشه بر كداميك از محورهاي منابع اوليه، منابع انساني، بازار و تكنولوژي است؟
|
|
||||||||||||||
|
(فرم شماره دو: اطلاعات عمومي خوشه مبتني بر اطلاعات اوليه اخذشده از ذينفعان خوشه)
|
||||||||||||||
|
نام محصولات / خدمات كامل خوشه:
|
||||||||||||||
|
نام محصولات نيمه كامل:
|
||||||||||||||
|
محل دقيق جغرافيائي خوشه:
|
||||||||||||||
|
نوع محصولات: هنري سنتي صنعتي خدماتي
|
||||||||||||||
|
تاريخچه خوشه در 10 خط: (نحوه شکلگيري– وضعيت در 10 سال اخير– تحليل نقاط عطف– شرايط فعلي):
|
||||||||||||||
|
تعداد واحدها:
|
||||||||||||||
(فرم شماره چهار: اطلاعات مربوط به وضعيت تأمين مواد اوليه و نهادهها در خوشه) |
||||||
نوع / عنوان مواد اوليه مورد استفاده در خوشه (مواد اوليه اصلي):
|
||||||
نوع / عنوان مواد اوليه مورد استفاده در خوشه (مواد اوليه فرعي يا جنبي):
|
||||||
دسته فرآيندهاي اصلي موجود در خوشه:
|
||||||
محل تأمين مواد اوليه اصلي: 1- بيش از 80% از مواد اوليه از منطقه (شعاع 100 كيلومتري) تأمين میشود. 2- كمتر از 50% از منطقه تأمين میشود. 3- بيش از 80% خارج از منطقه تأمين میشود. |
||||||
محل تأمين مواد اوليه فرعي: 1- بيش از 80% از مواد اوليه از منطقه (شعاع 100 كيلومتري) تأمين میشود. 2- كمتر از 50% از منطقه تأمين میشود. 3- بيش از 80% خارج از منطقه تأمين میشود. |
||||||
روند دسترسي به مواد اوليه و نهادهها طي 10-5 سال گذشته: 1- افزايش 2- ثابت 3- كاهش |
||||||
تعداد واحدهاي تأمين كننده مواد و نهادههاي اوليه مستقر در منطقه:
|
||||||
منابع تأمين تجهيزات و ماشين آلات (به درصد)
|
(فرم شماره پنج: اطلاعات مربوط به وضعيت امكانات زيرساختي در خوشه) |
||||||||||
دسترسي به امكانات زير ساختي
|
||||||||||
فاصله تا جاده اصلي:
|
||||||||||
فاصله تا شهر اصلي:
|
||||||||||
وجود راه آهن (تا 50 كيلومتري):
|
||||||||||
وجود فرودگاه (تا 50 كيلومتري):
|
||||||||||
فاصله تا اولين مركز تحقيقاتي مرتبط:
|
||||||||||
درصد واحدهاي مستقر در شهرك صنعتي:
|
برآورد تقريبي ميزان توليد و ارزش افزوده خوشه (هزار ريال):
|
ميزان صنعتي بودن (سطح مكانيزاسيون) در توليد محصولات: – بالا – متوسط – پائين
|
نوع تكنولوژي توليد High Tech – Med Tech – Low Tech – – سنتي – هنري
|
سطح تخصص يافتگي واحدها در توليدات – بالا – متوسط – پائين
|
كيفيت توليدات خوشه – بالا درصد
– متوسط درصد
– پائين درصد
|
(فرم شماره هفت: اطلاعات مربوط به وضعيت بازار خوشه) |
|||||||||||||
حجم فروش خوشه
|
|||||||||||||
در صورت وجود فروش در سطح منطقه، بازارهاي اصلي چه شهرهائي هستند؟
|
|||||||||||||
در صورت وجود فروش در سطح ملي، محصولات در چه شهرهائي عرضه میشود؟
|
|||||||||||||
در صورت وجود فروش در سطح بینالمللی، محصولات به چه كشورهائي صادر میشود؟
|
|||||||||||||
در صورت وجود فروش در سطح بینالمللی:
|
|||||||||||||
چند درصد توليدات بر اساس سفارش صورت ميگيرد؟ |
|||||||||||||
چند درصد توليدات بدون سفارش صورت ميگيرد؟ |
|||||||||||||
حجم فروش كل در 5 سال گذشته: رشد داشته ثابت بوده كاهش يافته |
|||||||||||||
حجم فروش كل در بازار منطقه در 5 سال گذشته: رشد داشته ثابت بوده كاهش يافته |
|||||||||||||
حجم فروش كل در بازار ملي در 5 سال گذشته: رشد داشته ثابت بوده كاهش يافته |
|||||||||||||
حجم فروش كل در بازار بینالمللی در 5 سال گذشته: رشد داشته ثابت بوده كاهش يافته |
|||||||||||||
ارزش صادرات استان طي 5 سال گذشته به تفكيك سال: |
|||||||||||||
پيش بيني میشود حجم فروش در 5 سال آينده: رشد داشته ثابت بماند كاهش بيابد |
|||||||||||||
وضعيت صادرات در 5 سال آينده: صادرات نداريم رشد داشته ثابت ميماند كاهش مييابد |
|||||||||||||
آيا BDS بازاريابي در خوشه وجود دارد؟ |
|||||||||||||
آيا كنسرسيوم بازرگاني در خوشه وجود دارد؟ بلي خير |
|||||||||||||
آيا خوشه داراي پتانسيل صادرات است؟ |
|||||||||||||
موانع توسعه بازار به ويژه صادرات را توضيح دهيد. |
|||||||||||||
اصولاً روند 5 سال آينده محصولات اصلي در بازار منطقهاي، ملي و جهاني چگونه ارزيابي میشود. |
|||||||||||||
مشتريان اصلي محصولات خوشه كدامند؟ |
|||||||||||||
شركتهاي بزرگ و اصلي مشتري محصولات خوشه را نام ببريد؟ |
|||||||||||||
آيا خوشه از يك برند مشترك در فروش استفاده میکند؟ |
|||||||||||||
(فرم شماره هشت: اطلاعات مربوط به وضعيت مالي و تأمين مالي در خوشه) |
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
ميزان ريالي فروش سالانه خوشه چقدر است؟
|
|
||||||||||||
چند درصد واحدهاي خوشه طي 3 سال گذشته وام دريافت کردهاند؟
|
|
||||||||||||
ميزان متوسط فاصله تحويل كالا/خدمات تا دريافت پول چقدر است؟
|
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
بيشترين ميزان ريالي طلب واحدها از مشتريان چقدر است؟
|
|
||||||||||||
آيا صندوق يا نهاد مالي در درون خوشه (به صورت رسمي يا غيررسمي) وجود دارد؟
|
|
||||||||||||
چه مشوقها و حمايتهاي دولتي در زمينه کسبوکار خوشه وجود دارد؟
|
|
||||||||||||
آيا خريد كالا به صورت پيشخريد نيز صورت ميگيرد؟
|
|
تعداد اشتغال: – اشتغال كل………………………………. نفر – اشتغال دائم………………………………. نفر – اشتغال فصلي……………………………… نفر |
||||||||||
تركيب تحصيلي شاغلين دائم:
|
||||||||||
تعداد نيروي انساني بر حسب مهارت:
|
||||||||||
متوسط حقوق و دستمزد نيروي انساني (ريال):
|
||||||||||
وضعيت محيط كار افراد كارگر: خوب متوسط بد
|
||||||||||
چند درصد از افراد بيمه هستند؟ مديران و مالكان نيروي كار
|
||||||||||
ميزان اشتغال در 5 سال گذشته: رشد داشته ثابت بوده كاهش داشته
|
||||||||||
تعداد افراد طراح در خوشه:
|
||||||||||
تعداد اشتغال در كل استان:
|
||||||||||
(فرم شماره ده: اطلاعات مربوط به مسائل كلي و پايهاي مرتبط با خوشه) |
||||||||||
1- اتكاء خوشه به كداميك از اركان زير است: – بازار – زير ساختها – منابع و مواد اوليه – نيروي انساني ماهر و متخصص – ساير موارد
|
||||||||||
مسائل اجتماعي موجود در خوشه:
|
||||||||||
مسائل زيستمحيطي خوشه:
|
||||||||||
به نظر شما خوشه از چه تهديدها و فرصتهايي برخوردار است؟
|