ايجاد مرکز فروش مشترک محصولات تولیدی

0

همراه با: رضا طاهري

جناب آقاي طاهري لطفا در خصوص اهداف ايجاد مركز فروش مشترك خوشه هاي كسب وكار در ايلام براي خوانندگان مجله خو شه‌هاي صنعتي توضيح بفرماييد؟
با سلام عرض ادب خدمت خوانندگان محترم مجله خوشه هاي صنعتي به اطلاع مي رساند در روش سنتي، کالا توليد شده در کارخانهبه دست عمده فروش مي رسد، سپس به دست پخش کننده و پس از آن، پخش کننده کالا را به دست خرده فروش يا مغازه دار مي‌رساند و نهايتا کالا در دست مصرف کننده قرار ميگرفت. دست به دست شدن اين کالا در اين چرخه دو ضرر را شامل حالِ مصرف کننده ميکند يکي اينکه کالا در هر بار دست به دست شدن، قيمتش بالاتر ميرود (چون اشخاصي که در اين چرخه هستند قصد دارند سود کنند) دوم اينکه به دليل دست به دست چرخيدنِ کالا، کيفيتِ کالا به شدت کاهش پيدا ميکند و گاهي نيز اگر افرادي که در اين چرخه هستند بي انصاف نيز باشند از امکانات جانبي کالا نيز بر ميدارند و طبعا باعث کاهش کيفيت آن ميشوند. فروش مستقيم، واسطه هاي اضافي را از چرخه ي فوق حذف کرده و کالا را پس از سفارش، مستقيما به دست مصرف کننده ميرساند و از گران شدن کالا و کاهش کيفيت آن جلوگيري مي‌کند، همچنين در اين حالت شما از اصل بودنِ کالايي که مي‌خريد اطمينان داريد چون مستقيما آن را از کارخانه خريداري مي‌کنيد، لازم بذکر است کارخانه‌اي که روش فروش مستقيم را براي خود برگزيده است در اکثر موارد هزينه‌هاي گزافِ تبليغات سنتي را نيز حذف کرده و بوسيله‌ي مشتري ها با روش تبليغات دهان به دهان و يا سينه به سينه، کالاي خود را بفروش ميرساند. از طرفي استان ايلام با داشتن بازار مصرف داخلي مناسب و بکر و همچنين وجود مرز امن و استراتژيک زيارتي و تجاري مهران بعنوان دروازه عتبات عاليات که  روزانه محل تردد زائران بسيار زياد ايراني و عراقي مي باشد و از سوي ديگر بيش از 70 درصد محصولات توليدي کشور به عراق از اين مرز استان صادر مي شود. مي تواند زمينه اي بسيار استثنائي را براي واحدهاي ذينفع خوشه هاي کشور ايجاد کند که با عرضه و معرفي مستقيم محصولات خود در مکاني مناسب و آبرومند علاوه بر ارائه خدمات و فروش قابل توجه به شهروندان اين استان (البته با تخفيف مناسب)، زمينه صادرات کم هزينه و پرسودي را براي خود رقم بزنند. لذا ايجاد چنين مرکزي در اين استان مرزي مي توانند در بهبود فضاي کسب و کار واحدهاي کوچک و متوسط خوشه ها که بدليل هزينه بالاي صادرات نميتوانند حضور فعالي در بازار 18 ميليوني مرکز و جنوب عراق داشت باشند، موثر باشد.
 آيا استقبال از اين مركز خوب بوده است؟
به هر حال در ابتداي هر طرحي مشكلاتي وجود دارد. اما با همراهي استانها بنظر مي رسد روند خوب و تجربه خوبي ايجاد شود و بتوانيم اين الگو را در كشور بصورت زنجيره‌اي اجرا كنيم.

در پايان ضمن تشكر از جنابعالي بفرماييد از اجراي اين طرح چه خروجي‌هاي مد نظر مديران سازماني شما قرار دارد؟
من هم از شما و همكارانتان به خاطر اطلاع‌رساني تجارب و مواضع خوشه هاي كسب وكار كمال تشكر و قدرداني را دارم. اميدوارم صنعت كشور پله‌هاي رشد و توسعه را بسرعت طي نمايد. انچه مديران از اين طرح انتظار دارند به شرح ذيل مي باشد:

    آشنائيبا توانمنديهاي خوشه هاي صنعتي کشور و ايجاد يک چاذبه گردشگري مولد
    تحريک مخاطبين به خريد کالا و ايجاد طعم و ذائقه جديد در ميان مردم
    خلق تقاضاهاي جديد
    افزايش فروش و قراردادهاي احتمالي
    آشنائي توليدکنندگان با سلايق مدعوين
    بازاريابي و رونق کسب و کار با هدف افزايش حجم داد وستد و رونق بازار
    افزايش فرصت‌هاى شغلي پايدار
    ا فزايش رشد تجارت داخلي و خارجي
    آشنائي با تنوع محصولات و ترويج ارزش آفريني و نوآوري در محصولات
    افزايش سود،‌ سهم بازار،‌سرعت گردش سرمايه،‌ اعتبار و حيثيت کاري ذينفعان اصلي
    دستيابي به جديدترين کالا و خدمات و مشاهده تنوع آنان
    امکان سريع مقايسه کالا و خدمات انتخابي با موارد مشابه
    ارتقاء سطح آگاهي و کسب دانش جمعي
    ارتباط مستقيم با توليد کنندگان و کاهش ميزان واسطه‌ها و دلالان
    ترغيب توليد‌کنندگانو ذينفعان اصلي براي رشد کيفيت کالاها
    افزايش روحيه ذينفعان

Leave A Reply