صنعت ايده ال اولين صندوق تخصصي پژوهش و نوآوري

0

همراه با: مهندس رضواني

 مديرعامل صندوق صنعت ايده ال اولين صندوق تخصصي پژوهش و نوآوري در حوزه صنعت و خوشه هاي كسب وكار
1.    لطفا خودتان را براي خوانندگان مجله تخصصي خوشه هاي صنعتي معرفی کنید .
    به نام خدا و با عرض سلام و خدا قوت خدمت دست اندرکاران مجله وزین و راهبردی " خوشه "، محمدمهدی رضوانی هستم. دانش آموخته کارشناسی تکنولوژی آزمایشگاهی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد حرفه ای MBA از دانشگاه قم. از سال 77 تا 86 در بخش خصوصی و بازار تولید و توزیع لوازم برق صنعتی مشغول بودم و از سال 86 تا 91 با مدیریت شرکت تبلیغاتی ارغوان در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برگزاری همایشها و نمایشگاههای داخلی و خارجی حضوری فعال و تاثیرگذار در اقتصاد استان قم داشتیم. از سال 1392 و با تاسیس شرکت عصراقتصاد رسا  به حوزه خدمات مالی و توسعه کسب و کارها وارد شدیم و ازآن تاریخ تا به حال با فعالین اقتصادی و شرکتهای مختلف دولتی و خصوصی در حوزه اصلاح ساختارهای مدیریتی و مالی و توسعه کسب و کارها و مطالعات و پژوهش های عملیاتی در حوزه تجارت داخلی و خارجی فعال هستیم.
و از سال 94 جهت گسترش و توسعه کار شرکت برای اخذ مجوز صندوق پژوهش و فناوری اقدام کردیم که با لطف خدا در دی ماه 95 این مجوز صادر و مراحل تاسیس و فعالیت آنرا به طور رسمی آغاز کرده ایم.

2.    صندوق های پژوهش و فناوری را تعریف کرده و هدف از تشکیل آنرا ذکر کنید.
    صندوق های پژوهش و فناوری با ماهیتی غیر دولتی و با هدف حمایت از شرکتهای دانش بنیان و طرحهای نوآورانه مبتنی بر تکنولوژی از شراکت بخش خصوصی فعال و علاقه مند به مباحث توسعه ای و بخش دولتی مرتبط در استانهای مختلف یا به صورت جامع جهت فعالیت در کل کشور ایجاد میشوند و به ارائه خدمات مالی، سرمایه گذاری و مشاوره ای به شرکت های دانش بنیان، فناور و اشخاص و صاحبان ایده های نو و رشته-صنعتها می پردازد.
گفتنی است ماده 100 فصل یازدهم برنامه سوم توسعه کشور که در برنامه ششم هم تنفیذ و کاملتر گشته، با عنوان توسعه علوم و فناوری به موضوع ایجاد صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری پرداخته است. بر اساس این قانون، "به منظور ایجاد زمینه های مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی و حمایت کمی و کیفی از فعالیتهای پژوهشی و فن آوری، بالاخص پژوهشها و فن آوریهای کاربردی توسعه ای، دولت مجاز است در تأسیس صندوقهای غیردولتی مشارکت کند و موظف به تقویت صندوقهای موجود می باشد و باید ترتیبی اتخاذ کند که امکان استفاده این صندوقها از یارانة سود تسهیلات مالی طی سالهای اجرای برنامه فراهم شود."

3.    مرجع قانونی اعطای مجوز این صندوق ها کدام نهاد بوده و درباره ترکیب کارگروه مذکور توضیح دهید.
    طبق آیین نامهء اجرایی ماده 44 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به منظور اعطاء و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت های صندوق ها کارگروهی به شرح زیر تشکیل می شود:
 ۱ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس کارگروه).
 ۲ـ نماینده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
 ۳ـ نماینده معاون علمی و فناوری رئیس جمهور.
 ۴ـ نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت.
 ۵ ـ نماینده وزیر جهاد کشاورزی.
 ۶ ـ نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
 ۷ـ نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی.
 ۸ ـ نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.
 ۹ـ نماینده رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
 ۱۰ـ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای خطرپذیر.
و از طریق دبیرخانهء کارگروه مستقر در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ایران، به ارتباط با صندوق های مجوز داده شده می پردازد.

4.    لطفا موضوعات فعالیت صندوق پژوهش و فناوری صنعت ایده‌آل که مدیرعاملی آن با شما می باشد، را توضیح دهید.
    موارد و موضوع فعالیت صندوق عبارت است از:
1-    ارایه خدمات مالی و تسهیلاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت یارانه، تسهیلات کوتاه‌ مدت و بلندمدت، ارایه خدمات ضمانت‌نامه‌ای برای اجرای طرح‌های پژوهشی، فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها.
2-    جذب و یا هدایت منابع مالی و وجوه اداره شدهء دولتی، عمومی، خصوصی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز و سایر صندوق‌ها در راستای اهداف و وظایف و اختیارات صندوق.
3-    سرمایه‌گذاری خطرپذیر (vc) در طرح‌های پژوهشی و فناوری و گردشگری.
4-    مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایجاد، توسعه، راهبری و توانمندسازی شرکت‌های پژوهشی و فناوری و دانش‌بنیان.
5-    لیزینگ و تضمین پرداخت تعهدات و اقساط طرح‌های پژوهشی و فناوری در قرارداد به منظور تسریع و تسهیل در اجرای طرح‌ها و قراردادها و توثیق و ترهین اموال و دارایی‌ها به‌منظور جلوگیری از وقفه در اجرای طرح‌ها.
6-    همکاری با مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی و عضویت در مجامع تخصصی مرتبط در راستای اهداف صندوق.
7-    اخذ و اعطای کارگزاری و عاملیت منابع مالی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی در حوزه پژوهش و فناوری.
8-    حمایت و مشارکت با کنسرسیومهای تولیدی و صادراتی و شرکت های مدیریت صادرات و سرمایه گذاری جسورانه در توسعهء خوشه های کسب و کار.
9-    ارايه خدمات ارزيابي، امكان‌سنجي و مشاوره و دادن راهکار جهت بهبود طرحهاي كسب‌وكار و نظارت، ارزش‌گذاري پروژه‌ها و طرح‌هاي تولیدی، صنعتی، خدماتی، پژوهشي و فناوري.
10-    مشارکت در تدوین سیاست‌ها و اولویت‌ها و مقررات مرتبط با اهداف صندوق‌های ازین قبیل در کشور و کمک به ساماندهی و هم‌افزایی حمایت‌های موجود در کشور.

5.    با توجه به حضور شرکت شهرکهای صنعتی استان قم در ترکیب موسسین و سهمداران صندوق صنعت ایده‌آل، برای خدمت رسانی به صنایع و بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط استان و سایر استانهای همجوار چه برنامه‌ای دارید؟
    استان قم به عنوان قطب دوم گردشگری مذهبی ایران و استان نزدیک به پایتخت و شاهراه عبور به سمت 17 استان کشور دارای پتانسیل های بالای صنعتی و امکان سرمایه گذاریها و بهره برداری های پژوهش محور و فناورانه می باشد.
این استان دارای هفت شهرک صنعتی، چهار ناحیه صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و حدود 2360 واحد صنعتی دایر در شهرکهای صنعتی و خارج از آن است.
همچنین در زمینه مراکز آموزشی و پژوهشی علاوه بر حضور مرکزیت حوزه علمیه و موسسات پژوهشی دینی بعنوان خواستگاه فکری جهان تشیع، دارای 29 دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی تا مقطع دکتری، 8 موسسه آموزش عالی، دو مرکز رشد، یک پارک علم و فناوری، 22 شرکت دانش بنیان و 395 ثبت اختراع می باشد.
در عین حال و با توجه به میزان تربیت نیروی متخصص و فنی با رشد منفی جمعیت شاغل مواجه هستیم و گروه قابل توجهی از این تحصیل کردگان جذب بازارهای کار خارج از استان می شوند که وجود صندوق های مشارکتی سرمایه گذاری و پژوهش محور می تواند تا حد زیادی به بهبود روند موجود و ماندن نیروهای مفید و اشتغالشان در استان و توسعه همه جانبه استان و در پی آن کشور، کمک نماید  از این رو رویکرد این صندوق به عنوان یک صندوق جامع ابتدا با تمرکز استان قم بوده و با توجه به مجوز کشوری اخذ شده، در صورت موفقیت صندوق و رسیدن به اهداف کیفی و کمی پیش بینی شده به فکر توسعه جغرافیایی عملکرد شرکت در استانهای همجوار هستیم که بدیهی است این توسعه بایستی با افزایش سرمایه قانونی و ساز و کارهای ثبتی مورد نظر انجام پذیرد.
اولویت صندوق، سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های نوآورانه در زنجیره ارزش خوشه های صنعتی استان و مشارکت و تامین مالی در کنسرسیوم های صادراتی و بازرگانی با اولویت صنایع پیشرو استان شامل سنگ، پلاستیک، پتروشیمی،IT و تجارت الکترونیک،چاپ و نشر، گردشگری، نانو ، محصولات چوبی، دارو و تجهیزات پزشکی ، شیرینی و مواد غذایی، معادن و انرژی می باشد و در نتیجه هدف گذاری و فعالیت اجزا صندوق حرکت به سوی صندوق جامع خواهد بود.
و بدیهی است همانطور که در موضوع فعالیت هم بدان اشاره کردیم، برنامه داریم تا با حمایت و مشارکت با کنسرسیومهای تولیدی و صادراتی و شرکت های مدیریت صادرات و سرمایه گذاری جسورانه در توسعهء خوشه های کسب و کار و رشته-صنعتها نقشی سازنده و موثر را در فضای صنعتی و مالی اقتصاد موقعیت جغرافیایی مان ایفا کنیم.

6.    راه های ارتباطی خود را برای صاحبان طرحهای نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان بازگو بفرمایید.
    دفتر صندوق پژوهش و فناوری ایده آل واقع در خیابان شهید فاطمی( دورشهر) نبش کوچه 12 ، طبقه چهارم ساختمان الهیه بوده و علاقه مندان به همکاری یا استفاده از ظرفیت ها و توانایی های صندوق برای مراجعه غیر حضوری میتوانند با شماره تلفن -302537840361یا پست الکترونیک s.i.ideal1395@gmail.com   تماس حاصل نمایند و مدیران و کارکنان صندوق صنعت ایده آل همیشه پذیرای مخاطبین و صاحبان ایده و تفکر خواهند

Leave A Reply