اثرات مثبت اقتصادي و مقاومت كسب و كارهاي كوچك و متوسط

0

بر اساس پژوهش‌هاي انجام شده توسط موسسه مالي و اعتباري KFW در آلمان، كسب و كارهاي كوچك و متوسط در سال2013 كه شرايط ركود حاكم بر اروپا بوده است؛ SMEها، توانسته¬اند برتري و نقش مثبت خود را در چندين شاخص مهم اقتصادي نسبت به ساير كسب و كارها نشان دهند.
بخش SME شامل تمام شرکت ها در آلمان می شود که برگشت سرمایه سالانه آنها  بیشتر از 500 میلیارد یورو نیست. براساس این تعریف، 3.61 میلیون SME در المان در سال 2013 وجود داشت. بدین معنی است که  بخش SME، 99.95 درصد تمام شرکت ها را در آلمان تشکیل می‌دهد.
با توجه به رکود اقتصادی سال 2013 در آلمان، نرخ رشد ثابت SME ویژگی مثبتي است. از طرفي ديگر بر اساس آنچه كه شاخص رقابت KFW نشان می دهد، SMEها در آلمان احساس می‌کنند که به خوبی برای رقابت جهانی آماده شده اند.
از لحاظ شاخص اشتغال، از میان 41.8 میلیون نفر، تعداد مردم شاغل به بیشترین سطح  خود در 2013 رسید. از این میان،28.6 میلیون نفر برای بنگاه‌های کوچک و متوسط کار می¬کنند(1.9% رشد مثبت نسبت به سال 2012). استخدام در SME ها سریعتر از اقتصاد افزایش یافت ( +0.6%). سهم تمام این شرکتها در اشتغال زایی به تدریج تا 68.3 درصد افزایش یافت. در حالی‌که در شرکت‌های بزرگ و بخش دولتی شاهد کاهش حدود 1.7 درصدی در محیط کار (226000 نفر كاهش)بودیم، اما در مقایسه با سال 2012،  حدود 522000 کارگر بیشتر  در SME ها استخدام شدند. بعد از وضعیت رکود سال گذشته، SME ها  افزایش کلی296000 کارگر را درسال 2013 در نظر گرفتند. همچنين، SMEها نیز ضامن موفقیت سیستم کارآموزی دوجانبه درآلمان بودند. در سال 2013، 8 درصد تمام کاراموزان کاراموزی خود را در SME ها، آغاز کردند (10درصد بیشتر از سال 2005).
نظیر برگشت سرمایه و اشتغال، بهره وری نیز در میان SMEها در سال 2013 مثبت باقی ماند؛ SME ها میانگین شاخص 95 (2واحد افزايش در مقایسه با 2012) معادل با برگشت سرمایه حدود 124000 یورو  برای هر کارمند تمام وقت (3000یورو افزايش) داشته¬اند. این سومین افزایش متوالی و روند مثبت برای SME ها بود.
سرمایه گذاری خالص SME ها در سال 2013 مثبت بوده است و همچنين ميزان سرمايه¬گذاري SMEها  در بخش شركت سهامي 136 ميليارد يورو و اين رقم براي كسب و كارهاي بزرگ 127ميليارد يورو بود.
بنگاه های كوچك و متوسط  آلمانی در یک نگاه
    بیش از ۹۹٪ از کل شرکت های آلمانی از نوع «بنگاههاي كوچك و متوسط» می باشند.
    «بنگاههاي كوچك و متوسط» تقریبا ۵۲٪ کل بازده اقتصادی را تامین می کنند.
    «بنگاههاي كوچك و متوسط» حدود ۳۷٪ از کل حجم معاملات شرکتهای آلمانی در سال ۲۰۱۱ را  انجام داده اند که نزدیک به ۲ تریلیون یورو می باشد.
    «بنگاههاي كوچك و متوسط» حدود ۱۵.۵ میلیون نفر را به اشتغال گرفته است که برابر ۶۰٪ تمام شاغلان تحت بیمه تامین اجتماعی می باشد.
    آموزش¬هایی که «بنگاههاي كوچك و متوسط» ارائه می¬دهد نرخ بیکاری جوانان را به طور چشمگیری کاهش داده اند (۷.۹٪).
    حجم معاملات بین المللی «بنگاههاي كوچك و متوسط» در طول سالها در حال افزایش بوده است و در سال ۲۰۱۰ به ۱۸۶.۱ میلیار یورو رسید.

چه چیزی سبب موفقیت «بنگاههاي كوچك و متوسط آلمانی» می باشد؟
    تقریبا همه SMEهای آلمانی، کسب و کار خانوادگی هستند، و مدیریت بیشتر آنها را مالکانشان بر عهده دارند و سیاست های کسب و کار آنها بلند مدت می باشد.
    «بنگاههاي كوچك و متوسط آلمانی» از نوآورانه ترین شرکت ها در اروپا هستند: ۵۴٪ آنها در دوره زمانی ۲۰۱۰-۲۰۰۸ نوآوری‌هایی به بازار ارائه کردند.
    «بنگاههاي كوچك و متوسط آلمانی» به مدل های مالی مناسب- عمدتا وام های بانکی و سهام استناد می کنند.
    میزان بالای سهام و اتخاذ رویکرد احتیاطی نسبت به گسترش، به شرکت ها امکان می دهد تا، حتی در زمان های بحران، سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت انجام دهند.
    «بنگاه‌هاي كوچك و متوسط آلمانی» ۸۳.۲٪ افراد تحت اموزش را استخدام می کند-  پرطرفدارترین کارکنان ماهر آینده.
    دولت در موارد مهمی همچون سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، کمبود مهارت، تجارت و سرمایه گذاری خارجی، نیازهای مالی، راه اندازی شرکت و جابه‌جایی شرکت از «بنگاههاي كوچك و متوسط آلمانی» حمایت می کنند.
    SMEهاي آلمانی صنعتگران کوچک نیستند بلکه در بخش صنعتی فعالیت بسیاری دارند. «بنگاههاي كوچك و متوسط آلمانی» در مقایسه با شرکت های مشابه سایر نقاط جهان، در بخش صنعتی بسیار فعال است: تقریبا یک چهارم کل کارمندان آلمانی در این حوزه به کار مشغولند که بسیار بیشتر از میزان آن در سایر  کشورهای صنعتی مهم می باشد. این امر SMEهای آلمانی را به ویژه در صنعت، به «قهرمانان پنهان»، رهبران بازار جهانی، تبدیل می-کند. مطالعات نشان می¬دهند که هیچ کشور دیگری به اندازه آلمان دارای قهرمانان پنهان نیست: برخی از ۱.۳۰۰ رهبر بازار جهانی «بنگاههاي كوچك و متوسط آلمانی» به طور موفقیت آمیزی برای محصولات خود جايگاه ویژه یافته اند.
    «بنگاههاي كوچك و متوسط آلمان» برخلاف شرکت های مشابه در سایر اقتصادهای مهم اروپا، دارای موقعیت نسبتا مستحکمی در بازارهای خارجی هستند..
    54٪ از شرکتهای «بنگاههاي كوچك و متوسط» در دوره زمانی ۲۰۱۰-۲۰۰۸ در محصول و خدمات خود نوآوری¬هایی در بازار ایجاد کردند در حالي كه میانگین نوآوری در اروپا فقط ۳۴٪ بود.
    در طول سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰، سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه تا ۷۱٪ افزایش یافت.
    وزارت فدرال اقتصاد و فناوری اخیرا  برای ارائه نقشه راه آینده موفق SME، برنامه ویژه‌ی ۱۰ موردی فراهم کرده که به شرح زیر هستند:
    تقویت روحیه کارآفرینی.
    بهبود تامین مالی راه‌اندازی شرکت و رشد.
    فراهم کردن امکان تعلیم و آموزش پرسنل واجد شرایط.
    تدوین مقررات وام و قوانین  مناسب.
    ایجاد دیجیتالی سازی و  بهره‌وری از آن.
    افزایش قابلیت های نوآوری.
    حمایت از «Mittelstand» در فعالیت های جهانی سازی.
    تاثیر فعالانه روی سیاست SMEاروپایی.
    تقویت «بنگاههاي كوچك و متوسط» در مناطقی که از نظر ساختار ضعیف هستند.
    حمایت از ایجاد حوزه های جدید کسب و کار در زمینه «انقلاب انرژی»، به عبارت دیگر، تغییر انرژی های تجدیدپذیر.

Leave A Reply